Page 156 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 156
EK 1: Matematik 10 (10.2.1.3.-Analiz) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 40 dakika
a. Öğretmen tahtaya aşağıdaki şekli çizer. Öğrencilere “Verilen şekilden ne anlıyorsunuz? Şekildeki x ve y
koordinat sisteminde eksenleri temsil ediyorsa tanım kümesini ve görüntü kümesini nasıl tanımlayabilir-
siniz?” sorularını sorar.
Fonksiyon tanımının öğrenciler tarafından hatırlanması sağlanır. Girdi ve çıktının koordinat sisteminde hangi
eksenlere karşılık geldiğini öğrencilerin anlaması amaçlanır. Edindiği bilgileri mevcut bilgileriyle birleştirerek
yapılandıracağından bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Girdi (x)
Çıktı (y)
Fonksiyon
Verilen grafikler tahtaya çizilir. Tanım verilmeden evvel bu örneklerlerle ilgili aşağıdaki sorular sorulur.
y y
2-KEŞFETME o x o x
y
y
x
o x
o
• Çizilen grafiklerin bir fonksiyon grafiği belirtip belirtmediği konusunda ne söyleyebilirsiniz? Fonksiyon
tanımını kullanarak cevaplayınız.
• Grafiklerin y ekseni ile kesiştiği nokta sayılarına göre grafikleri birbirleriyle karşılaştırınız.
• Yukarıdaki sorulara verdiğiniz cevaplardan yola çıkarak bir grafiğin fonksiyon grafiği olma şartlarını nasıl
açıklarsınız?
Öğrenciye fonksiyon tanımı şekil vasıtasıyla hatırlatılır. Öğrenci bu tanımı kullanarak kendisine yöneltilen sorular
ile kazanımın “Bir fonksiyon grafiğinde, fonksiyonun x üzerinde tanımlı olduğu her bir noktada y eksenine para-
lel çizilen doğruların grafiği yalnızca bir noktada kestiğine (düşey/dikey doğru testi) işaret edilir” alt açıklaması
keşfettirilmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin fonksiyon tanımına dayanarak, bir grafiğin fonksiyon grafiği olup ol-
madığını, karşılaştırma yaparak grafiğin anlamına ulaşması sağlanacağından eleştirel düşünme becerisinin ge-
liştirilmesi katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Bununla birlikte, akıl yürüterek mantıklı varsayım ve tahminlerde
bulunacağından muhakeme becerisi de katkı yapması beklenmektedir.
155