Page 316 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 316

EK 4: Kimya 10  (10.2.2.1.-Anlama) Ders Planı Örneği          Öğretim Programı Okuryazarlığı


             BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci

                   Tahminî Süre: 20 dakika
                   Öğretmen sınıfa bir tabak şeker ile gelerek öğrencilere “Şekerin ham maddesini ve ham maddeden sofralara
                   gelene kadar hangi aşamalardan geçtiğini biliyor musunuz?” sorusunu sorar. Öğrenciler bu aşamada bildikle-
                   rini söyler. Öğretmen aşağıdaki görselleri öğrencilere göstererek “Bu bitkilerden şeker elde edilirken kimya
                   biliminden nasıl faydalanılır?” sorusunu sorar. Öğrenciler fikirlerini paylaşır.













                                      Şeker kamışı                         Şeker pancarı
                   Öğretmen, öğrencilerin aşağıdaki bilgi grafiğini incelemesini ister. Ham petrolden, petrol ürünlerinin grafikteki
                   sırayla elde edildiğini söyler. Bu durumun sebebinin ürünlerin hangi fiziksel özelliğinden kaynaklandığını sınıfa
               1-GİRİŞ   sorar. Öğrenciler fikirlerini paylaşır.

                                                      DAMITMA
                                                   Elde ed lme sırası
                                                                1         Gaz

                                                                2         Benz n

                                                                3         Neft yağı
                                                                4         Gaz yağı

                                        Damıtma deposu          5         D zel

                                                                6         Mak ne yağı
                                                                7         Yakıt yağı
                                  Ham petrol   Isıtma
                                                                8         Artık z ft
                                                     Petrol arıtma süreci


              Bu bölümde beyin fırtınası yöntemi kullanılmıştır. Beyin fırtınası yönteminin amacı bütün öğrencilerin derse etkin bir şekilde
              katılımını sağlamaktır. Bu gerçekleştirilirken öğrencilerin fikirlerini özgürce ve ön yargısız biçimde sunmalarına özen göste-
              rilir. Burada öğrencilerden beklenen, petrol ürünlerinin ortaya çıkmasındaki sırayı belirleyen fiziksel özelliklerin neler olduğu
              konusunda fikir üretmeleridir. Verilen görselden yararlanılarak bir konuyu analiz edebilme ve çıkarım yapabilmesi sağlanıp
              eleştirel düşünme becerisinin gelişmesine katkı sağlanmıştır.
              Ayrıca öğrencilere sorulan soru aracılığıyla “Endüstri ve sağlık alanlarında kullanılan karışım ayırma tekniklerini açıklar.” kaza-
              nımının öğrenciye hissettirilmesi ve öğrencilerin ön bilgilerinin harekete geçirilmesi amaçlanmıştır.


              Bu bölümde öğrencilerin günlük hayatta bildikleri örneklerden yola çıkarak dikkat çekme yoluyla giriş yapılmıştır. Bu yolla, öğren-
              cilerin ayırma ve saflaştırma tekniklerinin günlük hayatta ne işe yarayacağı hakkında bir fikir sahibi olmaları amaçlanmıştır. Bu-
              rada baskın olarak kullanılan yöntem soru-cevap yöntemidir. Soru cevap yöntemi sayesinde öğrencilerin sorulan sorulara cevap
              vererek ana dilde yetkinliklerinin artırılması ve sözlü iletişim becerisinin gelişmesi beklenmektedir. Çünkü sorulan bir soruya ce-
              vap vermek, hem karşı tarafın ne demek istediğini anlamayı hem de kendi düşüncelerini/bilgilerini ifade etmeyi gerektirmektedir.
              Burada önemli olan sorulan soruların hem konuyla ilişkili olması hem de öğrencilerin dikkatini çekecek nitelikte oluşturulmasıdır.


                                                                                                        315
                                                                                                         315
                                                                                                         315
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321