Page 316 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 316
EK 4: Kimya 10 (10.2.2.1.-Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci
Tahminî Süre: 20 dakika
Öğretmen sınıfa bir tabak şeker ile gelerek öğrencilere “Şekerin ham maddesini ve ham maddeden sofralara
gelene kadar hangi aşamalardan geçtiğini biliyor musunuz?” sorusunu sorar. Öğrenciler bu aşamada bildikle-
rini söyler. Öğretmen aşağıdaki görselleri öğrencilere göstererek “Bu bitkilerden şeker elde edilirken kimya
biliminden nasıl faydalanılır?” sorusunu sorar. Öğrenciler fikirlerini paylaşır.
Şeker kamışı Şeker pancarı
Öğretmen, öğrencilerin aşağıdaki bilgi grafiğini incelemesini ister. Ham petrolden, petrol ürünlerinin grafikteki
sırayla elde edildiğini söyler. Bu durumun sebebinin ürünlerin hangi fiziksel özelliğinden kaynaklandığını sınıfa
1-GİRİŞ sorar. Öğrenciler fikirlerini paylaşır.
DAMITMA
Elde ed lme sırası
1 Gaz
2 Benz n
3 Neft yağı
4 Gaz yağı
Damıtma deposu 5 D zel
6 Mak ne yağı
7 Yakıt yağı
Ham petrol Isıtma
8 Artık z ft
Petrol arıtma süreci
Bu bölümde beyin fırtınası yöntemi kullanılmıştır. Beyin fırtınası yönteminin amacı bütün öğrencilerin derse etkin bir şekilde
katılımını sağlamaktır. Bu gerçekleştirilirken öğrencilerin fikirlerini özgürce ve ön yargısız biçimde sunmalarına özen göste-
rilir. Burada öğrencilerden beklenen, petrol ürünlerinin ortaya çıkmasındaki sırayı belirleyen fiziksel özelliklerin neler olduğu
konusunda fikir üretmeleridir. Verilen görselden yararlanılarak bir konuyu analiz edebilme ve çıkarım yapabilmesi sağlanıp
eleştirel düşünme becerisinin gelişmesine katkı sağlanmıştır.
Ayrıca öğrencilere sorulan soru aracılığıyla “Endüstri ve sağlık alanlarında kullanılan karışım ayırma tekniklerini açıklar.” kaza-
nımının öğrenciye hissettirilmesi ve öğrencilerin ön bilgilerinin harekete geçirilmesi amaçlanmıştır.
Bu bölümde öğrencilerin günlük hayatta bildikleri örneklerden yola çıkarak dikkat çekme yoluyla giriş yapılmıştır. Bu yolla, öğren-
cilerin ayırma ve saflaştırma tekniklerinin günlük hayatta ne işe yarayacağı hakkında bir fikir sahibi olmaları amaçlanmıştır. Bu-
rada baskın olarak kullanılan yöntem soru-cevap yöntemidir. Soru cevap yöntemi sayesinde öğrencilerin sorulan sorulara cevap
vererek ana dilde yetkinliklerinin artırılması ve sözlü iletişim becerisinin gelişmesi beklenmektedir. Çünkü sorulan bir soruya ce-
vap vermek, hem karşı tarafın ne demek istediğini anlamayı hem de kendi düşüncelerini/bilgilerini ifade etmeyi gerektirmektedir.
Burada önemli olan sorulan soruların hem konuyla ilişkili olması hem de öğrencilerin dikkatini çekecek nitelikte oluşturulmasıdır.
315
315
315