Page 63 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 63
Öğretim Programı Okuryazarlığı
TASARIM ODAKLI DÜŞÜNME YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Üst Düzey Düşünme Becerileri (Yaratıcı Düşünme ve
İnovasyon Becerisi, Problem Çözme Becerisi, Araştırma
Becerisi)
Tasarım Odaklı Düşünme Yöntemi/Tekniği Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi, İş Birliği/Takım Çalış-
ması ve Liderlik Becerisi)
Çoklu Okuryazarlık Becerileri (Teknoloji Okuryazarlığı
Becerisi)
Tasarım odaklı düşünme yöntemi/tekniği, insan davranışları, ihtiyaçları, tercihleri üzerine yaratıcı alternatif-
ler üretmek için kullanılır. Kavram olarak tasarım odaklı düşünme, genellikle fikir üretme, araştırma, prototip
oluşturma ve kullanıcı etkileşim süreçlerini ifade eder. Bu açıdan bakıldığında, tasarım odaklı düşünme hem
teoride hem de pratikte kullanılan bir kavramdır. Son kullanıcı ile empati kurmayı, iş birlikçi şekilde çalışmayı ve
yaratıcı bir şekilde problem çözmeyi teşvik eden zihin ve sezgileri kullanmayı içerir. Yeni zihniyetler üzerinde du-
rarak, sistemli bir şekilde yapılacak değişimin yenilik yoluyla gerçekleşmesini amaçlamaktadır. Tasarım odaklı
düşünme hem analitik hem de düşünme süreçlerini içeren, problem çözmede kullanılan keşifsel bir yaklaşımdır.
Yaratıcılığı artırması, grup çalışmasına olanak tanıması, aktif katılım sağlaması ve eğlenceli bir sürece sahip
olması gibi özellikler içermesi açısından avantajlı bir yaklaşımdır.
Tasarım odaklı düşünme yöntemi/tekniği incelendiğinde, yöntemin amaçlarının ve aşamalarının öğrencilerde
yaratıcı düşünme becerilerini geliştirebileceği, onlara problem çözme ve araştırma becerisi kazandırabileceği
görülmektedir. Tasarım odaklı düşünme yönteminin/tekniğinin grup çalışmasına olanak tanıması, öğrenciler-
de iş birliği/takım çalışması ve liderlik becerisini destekler niteliktedir. Öğrenciler takım/grup çalışmalarında
üzerine düşen sorumlulukları yerine getirerek karar alma sürecine katılırlar. Tasarım odaklı düşünme sürecinde
öğrenciler yaratıcı çözümler oluşturarak çeşitli teknolojileri kullanabilir. Fikir üretmek veya yenilikçi eserler
oluşturmak için bilinçli bir tasarım süreci uygular. Problem çözme ve karar verme süreçlerinde, verilerin top-
lanması, analizi ve sunulmasında teknolojik araçlardan yararlanılır.
Yukarıda bahsedilen öğretim yöntem ve tekniklerine Çoğunluğu ücretsiz olan bu araçlar sayesinde öğret-
ek olarak web 2.0 araçlarından da faydalanılabilir. menler yukarıdaki faydaların yanı sıra öğrencilerdeki
Öğrencilerin teknoloji ve internet ile iç içe oldukları, bireysel bilgi ve beceri farklılıklarını, öğrenme düzey-
dikkat sürelerinin kısaldığı, monoton etkinliklerden lerindeki değişiklikleri kayıt altına alabilmekte, süreç
sıkılabildikleri göz önüne alındığında web 2.0 araçları içerisindeki gelişimini de takip edebilmektedir.
öğrencilerin dikkatini çekebilecek ders ve etkinliklere Web 2.0 araçları öne çıkaran özelliklerinden birisi de
olan ilgileri artırabilecektir. Dahası öğrenciler arasın- kullanıcı dostu olmaları, bilgisayar konusunda yalnız-
daki öğrenme farklılıklarının azalması konusunda da ca o cihazı açmayı ve fareyi kullanmayı bilen bireyle-
önemli katkılar sağlayacaktır. Hedefleri teknoloji ara- rin dahi kullanabilecekleri kolaylıkta olmalarıdır. Bu
cılığıyla kazanıma dönüştürme imkânı sunmaları açı- araçları kullanmak için ne öğretmen ne de öğrenci
sından bu araçlar çok önem kazanmaktadır. Öğrenci- için herhangi bir kursa, eğitime ihtiyaç duyulmaya-
lerin yaratıcılığını ve grup hâlinde çalışma becerilerini caktır.
destekleyeceği de söylenebilir.
61