Page 58 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 58
Öğretim Programı Okuryazarlığı
AKTİF ÖĞRENME
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
İstasyon Tekniği Üst Düzey Düşünme Becerileri (Karar Verme Becerisi,
Eleştirel Düşünme Becerisi, Araştırma Becerisi, Prob-
Eğitsel Oyunlar
lem Çözme Becerisi)
Kart Eşleştirme Tekniği
Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi, İş Birliği ve Liderlik
7E Öğrenme Modeli Becerisi)
Öğrencinin öğrenme-öğretme sürecinde aktif olması, kalıcı öğrenmeyi sağlama açısından oldukça önemlidir.
Öğrenciler ders boyunca görev ve aktiviteleri tamamlamak için gerekli becerileri kazanma ve geliştirme için
gayret gösterirler. Öğrencilerin yeni bilgi ile ilgilenmesi, araştırması, incelemesi, ölçmesi, hesaplaması,
aktif öğrenme yöntemi başlığı altında değerlendirilmektedir. İstasyon tekniğinde, öğrenciler sınıf içerisinde
bir konunun farklı boyutlarını belirli bir süre içinde çalışarak, her gruba ait görevi belirli bir sürede yerine
getirmektedir. Bu tekniğe öğrenci merkezli uygulamalarda sık sık yer verilmektedir. Öğrenciler bu teknikte
öğrenme için merak duymaktadır. Eğitsel oyunlar tekniğinde, oyun bir eğlence aracından eğitim aracına
dönüşmektedir. Ortaöğretimde, bilgisayar yazılımları ile geliştirilmiş oyunlar tercih edildiğinde öğrenilen bil-
gilerin pekiştirilmesinde ve tekrar edilmesinde kullanılan bir öğretim tekniğidir. Kart eşleştirme tekniğinde
ise, öğrencilerin etkin katılımını sağlayan öğrenci merkezli bir tekniktir. Öğrenmelerin kalıcılığının artması,
öğrencileri araştırmaya yönlendirme, bilgi paylaşımı sağlama gibi öğrencilere öğrenme sürecinde katkı sağ-
lamaktadır. 7E öğrenme modeli, yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı yedi aşamadan oluşan bir modeldir.
Bu modelde amaç, öğrencinin kendi öğrenme sürecinde etkin, yaparak yaşayarak bilgi edinmesini sağlamak
ve bunu zihninde inşa edilecek hâle getirmesidir. Teşvik etme, keşfetme, açıklama, genişletme, kapsamına
alma, değiştirme ve inceleme-sınama aşamalarından oluşur. Bu modelde amaç, öğrencilerin ön bilgilerini
yoklayarak ve onların ilgilerini çekerek, iyi öğretim sağlamaktır. Öğrenciler öğrenim boyunca, aktif katılım
sağladıkları için kendi öğrenmelerinde de sorumluluk almaları sağlanır. 7E modelindeki tüm aşamalardaki
amaç, öğreneni pasif dinleyici konumundan, süreç içerisinde aktif katılımını sağlayarak kalıcı öğrenmeler
gerçekleşmesini sağlamaktır. Öğrenciler 7E öğrenme modeli ile yaşam içerisinde karşılaşılan tartışma, eleştiri
yapma, paylaşma, iletişim gibi becerilerin kazanılmasını sağlar. Aktif öğrenme yöntemi ve içerisinde bulunan
tekniklere bakıldığında, bu yöntem ve tekniklerin üst düzey düşünme becerileri (karar verme becerisi, eleş-
tirel düşünme becerisi, problem çözme becerisi, araştırma becerisi) ve sosyal beceriler (iletişim becerisi, iş
birliği ve liderlik becerisi) ile ilişkili olduğu söylenebilir. Öğrencilerin aktif öğrenme yönteminde, ders boyunca
görevler alması, öğrenme sorumluluğunu alarak kararlar vermesi öğrenme sırasında öğrencilerin eleştirel
düşünme becerilerini kullanması üst düzey düşünme becerilerini kazanmasının alt yapısını oluşturmaktadır.
Benzer şekilde aktif öğrenme tekniklerinde, özellikle istasyon tekniğiyle, öğrencilere gruplar arası iletişim ve
etkileşim becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir. Öğrenciler, istenilen sonuçlara ulaşabilmek için iş bir-
liği yapabilmelidirler.
56