Page 55 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 55

Öğretim Programı Okuryazarlığı

                              4.3.2. Becerilere Uygun Öğretim Yöntem ve Teknik Seçimi

            Eğitim  sistemimiz  yetkinliklerde  bütünleşmiş  bilgi,   sunan  öğretmen,  bahsedilen  becerileri  sunmak  için
            beceri ve davranışlara sahip karakterde bireyler yetiş-  ayrıca bir yönteme ihtiyaç duymayacaktır. Kazanıma
            tirmeyi amaçlar. Öğretim programlarında öğrencilerin   uygun içerik hazırlanırken öğretim durumları sürecin-
            hem ulusal hem de uluslararası düzeyde kişisel, sos-  de kullanılan yöntem ve teknikler hedeflenen içerikle
            yal,  akademik  ve  iş  hayatlarında  ihtiyaç  duyacakları   beraber kazanılması gereken becerileri de geliştire-
            beceriler  (yetkinlikler)  yer  almaktadır.  Öğrenme-öğ-  cektir. Diğer bir deyişle, öğretim yapılırken kullanılan
            retme süreçlerine kullanılan yöntem ve teknikler be-  yöntemler sayesinde genel becerilerin geliştirilmesi
            lirlenirken derse özgü kazanımların işletilmesi kadar   de  örtük  olarak  gerçekleştirilmektedir.  Aşağıda  öğ-
            öğrencilerin bu becerileri (yetkinlikleri) de edinmele-  retim yöntem tekniklerinin ne tür becerilerin gelişti-
            rinin sağlanması önem arz etmektedir. Yöntem/tek-  rilmesinde kullanılabileceğine yönelik öneriler sunul-
            nik ve beceri ilişkisi bize şunu göstermektedir: İçeriği   muştur.


                                                  ANLATIM YÖNTEMİ

             Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler
             Anlatım Yöntemi                             Özetleme Becerisi
                                                         Bağımsız Öğrenme Becerisi

                                                         İletişim Becerisi

             Anlatım yöntemi öğretmenlerin en çok ve en eski kullandıkları yöntemlerden biridir. Sözlü anlatıma ağırlık ve-
             rildiği için anlatmayı gerektiren derslerde sıklıkla kullanılır. Karmaşık konuları anlayıp yorumlayabilmede öğ-
             rencilere yardımcı olmaktadır. Anlatım yöntemi; bilgileri kalabalık gruplara sunma, kısa zamanda daha çok bilgi
             aktarma ve konuyu düzenli biçimde sunma gibi avantajlarından dolayı uygulaması kolay ve ekonomik olarak
             değerlendirilmektedir. Özellikle dersin giriş aşamasında konunun anlatımında ve sonunda öğrenilenlerin özet-
             lenmesinde kullanılabilir. Doğrudan öğretim stratejisi içerisinde yer alır ve bilişsel alanın bilgi basamağındaki
             davranışların kazandırılmasında etkilidir. Anlatım yönteminde öğrenciler öğrenme hedeflerini belirleyerek öğ-
             renme hedefleri doğrultusunda plan yapabilir, belirlediği plana uygun çalışır. Planını gözden geçirerek değişiklik
             yapıp yapmayacağını kontrol eder. Bu da öğrencilerde bağımsız öğrenme becerisinin gelişmesine katkı sunar.
             Anlatım tekniğinde sosyal becerilerden iletişim becerisini kazanan öğrenciler, duygu ve düşüncelerini etkili bir
             şekilde ifade edebilir. Öğretmen anlatım yöntemini tercih edip kullanırken duygu ve düşüncelerini, belirlediği
             amaca uygun olarak doğru ve özlü bir şekilde aktarır. Başkalarının duygu ve düşüncelerini de anlayabilir. Süreç-
             te, aktarılmak istenilen mesajı doğru anladığından emin olmak için soru sorar. Anlatım tekniğine genel olarak
             bakıldığında, bu tekniğin öğrencilere özetleme becerisi, kişisel becerilerden bağımsız öğrenme becerisi ve sos-
             yal becerilerden de iletişim becerisi kazandırmaya yardımcı olacağı söylenebilir.























                                                                                                        53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60