Page 55 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 55
Öğretim Programı Okuryazarlığı
4.3.2. Becerilere Uygun Öğretim Yöntem ve Teknik Seçimi
Eğitim sistemimiz yetkinliklerde bütünleşmiş bilgi, sunan öğretmen, bahsedilen becerileri sunmak için
beceri ve davranışlara sahip karakterde bireyler yetiş- ayrıca bir yönteme ihtiyaç duymayacaktır. Kazanıma
tirmeyi amaçlar. Öğretim programlarında öğrencilerin uygun içerik hazırlanırken öğretim durumları sürecin-
hem ulusal hem de uluslararası düzeyde kişisel, sos- de kullanılan yöntem ve teknikler hedeflenen içerikle
yal, akademik ve iş hayatlarında ihtiyaç duyacakları beraber kazanılması gereken becerileri de geliştire-
beceriler (yetkinlikler) yer almaktadır. Öğrenme-öğ- cektir. Diğer bir deyişle, öğretim yapılırken kullanılan
retme süreçlerine kullanılan yöntem ve teknikler be- yöntemler sayesinde genel becerilerin geliştirilmesi
lirlenirken derse özgü kazanımların işletilmesi kadar de örtük olarak gerçekleştirilmektedir. Aşağıda öğ-
öğrencilerin bu becerileri (yetkinlikleri) de edinmele- retim yöntem tekniklerinin ne tür becerilerin gelişti-
rinin sağlanması önem arz etmektedir. Yöntem/tek- rilmesinde kullanılabileceğine yönelik öneriler sunul-
nik ve beceri ilişkisi bize şunu göstermektedir: İçeriği muştur.
ANLATIM YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Anlatım Yöntemi Özetleme Becerisi
Bağımsız Öğrenme Becerisi
İletişim Becerisi
Anlatım yöntemi öğretmenlerin en çok ve en eski kullandıkları yöntemlerden biridir. Sözlü anlatıma ağırlık ve-
rildiği için anlatmayı gerektiren derslerde sıklıkla kullanılır. Karmaşık konuları anlayıp yorumlayabilmede öğ-
rencilere yardımcı olmaktadır. Anlatım yöntemi; bilgileri kalabalık gruplara sunma, kısa zamanda daha çok bilgi
aktarma ve konuyu düzenli biçimde sunma gibi avantajlarından dolayı uygulaması kolay ve ekonomik olarak
değerlendirilmektedir. Özellikle dersin giriş aşamasında konunun anlatımında ve sonunda öğrenilenlerin özet-
lenmesinde kullanılabilir. Doğrudan öğretim stratejisi içerisinde yer alır ve bilişsel alanın bilgi basamağındaki
davranışların kazandırılmasında etkilidir. Anlatım yönteminde öğrenciler öğrenme hedeflerini belirleyerek öğ-
renme hedefleri doğrultusunda plan yapabilir, belirlediği plana uygun çalışır. Planını gözden geçirerek değişiklik
yapıp yapmayacağını kontrol eder. Bu da öğrencilerde bağımsız öğrenme becerisinin gelişmesine katkı sunar.
Anlatım tekniğinde sosyal becerilerden iletişim becerisini kazanan öğrenciler, duygu ve düşüncelerini etkili bir
şekilde ifade edebilir. Öğretmen anlatım yöntemini tercih edip kullanırken duygu ve düşüncelerini, belirlediği
amaca uygun olarak doğru ve özlü bir şekilde aktarır. Başkalarının duygu ve düşüncelerini de anlayabilir. Süreç-
te, aktarılmak istenilen mesajı doğru anladığından emin olmak için soru sorar. Anlatım tekniğine genel olarak
bakıldığında, bu tekniğin öğrencilere özetleme becerisi, kişisel becerilerden bağımsız öğrenme becerisi ve sos-
yal becerilerden de iletişim becerisi kazandırmaya yardımcı olacağı söylenebilir.
53