Page 56 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 56
Öğretim Programı Okuryazarlığı
BİREYSEL ÖĞRETİM YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Teknoloji Okuryazarlığı Becerisi
Programlı Öğretim Tekniği Bağımsız Öğrenme Becerisi
Bilgisayar Destekli Öğretim Tekniği Esneklik ve Uyum Becerisi
Günümüz öğretim sisteminin en belirgin özelliği bireyler arasındaki bireysel farklılıkları (bilgi, yetenek, öğrenme
hızı vb.) kabul etmesidir. Öğretim sistemi içinde yer alan bireyler aynı yaşta dahi olsa, farklı sürede öğrenmeleri-
ni gerçekleştirebilmektedirler. Bunun nedeni de bireyler arasındaki farklılıktan kaynaklanmaktadır. Bu durumda
hızlı ve yavaş öğrenen öğrenciler kendi öğrenme hızlarında konuyu kendi başlarına öğrenebileceklerdir. Birey-
sel öğretim yöntemi kendi içinde iki tekniği içermektedir. Bunlardan ilki programlı öğretim tekniğidir.
Programlı öğretim tekniği, temelde öğretimin bireyselleştirilmesi ilkesine dayanmakta, öğrencinin bireysel öğ-
renme hızına göre sürece aktif katılımını sağlamaktadır. Öğrenciler kendi öğrenme hızlarında ilerleyeceklerin-
den, öğrenme sonuçları anında kontrol edilebilecektir. İkinci teknik ise bilgisayar destekli öğretim tekniğidir.
Bilgisayar destekli öğretim tekniğinde, öğrenciler kendi kendine öğrenmelerini bilgisayar ile bütünleştirmekte-
dirler. Bilgisayarın öğretimi kolaylaştırmadaki etkileri de dikkate alındığında, öğrenci ihtiyaç duyduğu bir konuda
kendi öğrenme hızında tekrarlar yaparak bireysel öğrenme sürecini tamamlayıp, istenilen hedefe ulaşabilmek-
tedir. Bireysel öğretim yöntemi ve içerisinde bulunan tekniklere bakıldığında, bu yöntem ve tekniklerin kişisel
becerilerden bağımsız öğrenme becerisi ile esneklik ve uyum becerisi için çoklu okuryazarlık becerilerinden
ise teknoloji okuryazarlığı becerisi için kullanılabileceği görülmektedir. Bağımsız öğrenme becerisinde, öğren-
ciler kendi hızlarında bireysel olarak öğrenmelerini gerçekleştireceklerdir. Öğrenciler arasında bir kıyaslama
değil, her öğrenci bireysel farklılıkları içerisinde ilerlemesi değerlendirilecektir. Öğrenci kendi ihtiyacı ve isteği
doğrultusunda bireysel öğretim yöntemini kullanacaktır. Öğrenciler kendi öğrenmeleri hakkında dönütler ve
düzeltmeler alabileceklerdir. Bu noktada, öğrenciler birbirinden bağımsız kendi bireysel farklılıkları bağlamında
değerlendirmeye tabii tutulacaklardır. Öğrenciler bireysel öğrenme yönteminde esnek olabilecek, yeni fikirlere
ve bilgilere ve dönütlere açık olacaklardır. Bireysel öğrenmelerinde değişen seviyelerdeki öğrenme süreçleri-
ne uyum sağlayabileceklerdir. Bireysel öğretim yöntemlerinden bilgisayar destekli öğretim tekniği kullanılırken
öğrencilerin bilgisayar kullanımına yönelik becerileri açısından yeterli olmalarına da dikkat edilmelidir. Bu nokta
da öğrencilerin teknoloji okuryazarlığı becerileri öğrenme sürecinde etkili olmaktadır. Bilgisayar tarafından su-
nulan öğrenme süreci öğrencilerin seviyelerine ve hedef davranışa uygun olmalıdır.
54