Page 59 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 59
Öğretim Programı Okuryazarlığı
SINIF/OKUL DIŞI ÖĞRETİM
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Üst Düzey Düşünme Becerileri (Araştırma Becerisi)
Gezi-Gözlem Tekniği
Sosyal Beceriler (Etkin Vatandaşlık Becerisi)
Görüşme Tekniği
Çoklu Okuryazarlık Becerileri (Sanat Okuryazarlığı
Sergi Tekniği
Becerisi)
Sınıf dışı öğretim yöntemleri, öğrencilerin problem çözümüne ilişkin öneriler geliştirmeleri için kullanılır. Ge-
zi-gözlem tekniğinde, belirli bir amaç doğrultusunda planlı bir biçimde okul dışı ortamlara gidilerek gözlemler
yapılması, geziler düzenlenmesidir. Öğrenciler gezi-gözlem tekniği ile öğrenmeye daha çok motive olabilmek-
tedirler. Farklı öğrenme ortamlarının kullanılması öğrenmeyi öğrenciler için ilgi çekici hâle getirmektedir. Gö-
rüşme tekniğinde ise öğrencilerin bilgi almak amacıyla ilgili kişiyle konuşmasıdır. Öğrenci görüşme tekniğinde,
araştırma konusuyla ilgili sorular sorabilmekte, araştırma becerilerini güçlendirebilmektedir. Sergi tekniğinde
ise resim, heykel gibi ürünlerin incelenmeye sunulmasıdır. Öğrencilerin aktif katılımını sağlar ve öğrencilerin
estetik becerilerini geliştirir. Öğrencilerin yaratıcılık ve üretkenliklerini artırır, öğretim sürecindeki doyumu
yükseltir. Sınıf dışı öğrenme yöntemi ve içerisinde bulunan tekniklere bakıldığında, bu yöntem ve tekniklerin
üst düzey düşünme becerileri (araştırma becerisi), sosyal beceriler (etkin vatandaşlık becerisi) ve çoklu okur-
yazarlık becerileriyle (sanat okuryazarlığı becerisi) ilişkili olduğu belirtilebilir. Öğrenciler sınıf dışı tekniklerde
incelemelerde bulunabilir, ülkenin kültürel özelliklerini küresel bağlamda değerlendirebilirler. Böylelikle de
etkin vatandaşlık ve sosyal sorumluluk becerisini kazanabilirler. Sergi tekniğinde öğrenciler, sanat eserindeki
mesajları anlayabilir; sanatın kendini tanıma, ifade etme ve yaratıcı bir dille paylaşma imkânı tanıdığının bilin-
cinde olur. Sanatla ilgili duygu ve düşüncelerini ifade edip, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanarak
sanat eserlerini değerlendirebilirler. Tüm bu göstergeler de öğrencilerin sanat okuryazarlığı becerisini kazan-
masını destekler niteliktedir.
KAVRAM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Kavram haritası
Kavram karikatürleri
Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Kavram ağı
Anlam çözümleme tabloları
Kavram öğretimi yöntemi, yeni başlanılacak bir konunun kapsamını tanıtmada ve konunun anlamlı öğrenilmesini
sağlamada yardımcı olmaktadır.Kavram öğretimi yöntemi; kendi içerisinde, kavram haritası, kavram karikatürleri,
kavram ağı, anlam çözümleme tabloları tekniklerini barındırır. Tüm bu teknikler kavramlar arasındaki ilişkiyi ya da
bağlantıları gösterir. Bu tekniklerden kavram haritası tekniği, bilgi ve kavramlar arasındaki hiyerarşik ilişkiyi genel-
den özele doğru ele alarak öğrencilere somut veriler sunar. Kavram karikatürleri tekniği ise her bir karikatürün bir
olaya ilişkin farklı bakış açılarını sunduğu tekniktir. Kavram ağı tekniğinde, öğrencilerin izlenimlerini, düşüncelerini
kavram ve ilkelerle uyumlu bir şekilde sergileyen grafik türüdür. Anlam çözümleme tablosu tekniğinde, öğrenci-
ler konuya ilişkin iki boyutlu bir tablo hazırlarlar. Tablonun bir boyutu kavramlardan oluşurken, diğer boyutta ise
bu kavramlara ilişkin özellikler verilmektedir. Kavram yöntemi ve içerisinde bulunan tekniklere baktığımızda, bu
yöntem ve tekniklerin çoklu okuryazarlık becerilerinden bilgi okuryazarlığı becerisi ile ilişkilendirilebileceği görül-
mektedir. Bilgi okuryazarlığı becerisinde, öğrenciler belirli bir konu alanı ile ilgili bilgilere ulaşabilme ve onları anla-
yabilmektedir. Kavramlar aracılığıyla edineceği bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. Kavram öğretimi
yöntemi ile ulaştığı bilgilerin doğruluğunu sorgular. Kavram öğretimi yönteminde kullanılan teknikler aracılığıyla,
bilgi kaynaklarını belirler. Tüm bu beceri göstergeleri öğrencilerin kavram öğretimi yöntemi ve teknikleriyle bilgi
okuryazarlığı becerisini kazanmalarını destekler nitelikte değerlendirilebilir.
57