Page 59 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 59

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                               SINIF/OKUL DIŞI ÖĞRETİM
             Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler
                                                         Üst Düzey Düşünme Becerileri (Araştırma Becerisi)
             Gezi-Gözlem Tekniği
                                                         Sosyal Beceriler (Etkin Vatandaşlık Becerisi)
             Görüşme Tekniği
                                                         Çoklu Okuryazarlık Becerileri (Sanat Okuryazarlığı
             Sergi Tekniği
                                                         Becerisi)
             Sınıf dışı öğretim yöntemleri, öğrencilerin problem çözümüne ilişkin öneriler geliştirmeleri için kullanılır.  Ge-
             zi-gözlem tekniğinde, belirli bir amaç doğrultusunda planlı bir biçimde okul dışı ortamlara gidilerek gözlemler
             yapılması, geziler düzenlenmesidir. Öğrenciler gezi-gözlem tekniği ile öğrenmeye daha çok motive olabilmek-
             tedirler.  Farklı öğrenme ortamlarının kullanılması öğrenmeyi öğrenciler için ilgi çekici hâle getirmektedir. Gö-
             rüşme tekniğinde ise öğrencilerin bilgi almak amacıyla ilgili kişiyle konuşmasıdır.  Öğrenci görüşme tekniğinde,
             araştırma konusuyla ilgili sorular sorabilmekte, araştırma becerilerini güçlendirebilmektedir. Sergi tekniğinde
             ise resim, heykel gibi ürünlerin incelenmeye sunulmasıdır. Öğrencilerin aktif katılımını sağlar ve öğrencilerin
             estetik  becerilerini  geliştirir.  Öğrencilerin  yaratıcılık  ve  üretkenliklerini  artırır,  öğretim  sürecindeki  doyumu
             yükseltir. Sınıf dışı öğrenme yöntemi ve içerisinde bulunan tekniklere bakıldığında, bu yöntem ve tekniklerin
             üst düzey düşünme becerileri (araştırma becerisi), sosyal beceriler (etkin vatandaşlık becerisi) ve çoklu okur-
             yazarlık becerileriyle (sanat okuryazarlığı becerisi) ilişkili olduğu belirtilebilir. Öğrenciler sınıf dışı tekniklerde
             incelemelerde  bulunabilir,  ülkenin  kültürel  özelliklerini  küresel  bağlamda  değerlendirebilirler.  Böylelikle  de
             etkin vatandaşlık ve sosyal sorumluluk becerisini kazanabilirler. Sergi tekniğinde öğrenciler, sanat eserindeki
             mesajları anlayabilir; sanatın kendini tanıma, ifade etme ve yaratıcı bir dille paylaşma imkânı tanıdığının bilin-
             cinde olur. Sanatla ilgili duygu ve düşüncelerini ifade edip, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanarak
             sanat eserlerini değerlendirebilirler. Tüm bu göstergeler de öğrencilerin sanat okuryazarlığı becerisini kazan-
             masını destekler niteliktedir.



                                            KAVRAM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
             Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler

             Kavram haritası
             Kavram karikatürleri
                                                         Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
             Kavram ağı

             Anlam çözümleme tabloları
             Kavram öğretimi yöntemi, yeni başlanılacak bir konunun kapsamını tanıtmada ve konunun anlamlı öğrenilmesini
             sağlamada yardımcı olmaktadır.Kavram öğretimi yöntemi; kendi içerisinde, kavram haritası, kavram karikatürleri,
             kavram ağı, anlam çözümleme tabloları tekniklerini barındırır. Tüm bu teknikler kavramlar arasındaki ilişkiyi ya da
             bağlantıları gösterir. Bu tekniklerden kavram haritası tekniği, bilgi ve kavramlar arasındaki hiyerarşik ilişkiyi genel-
             den özele doğru ele alarak öğrencilere somut veriler sunar. Kavram karikatürleri tekniği ise her bir karikatürün bir
             olaya ilişkin farklı bakış açılarını sunduğu tekniktir. Kavram ağı tekniğinde, öğrencilerin izlenimlerini, düşüncelerini
             kavram ve ilkelerle uyumlu bir şekilde sergileyen grafik türüdür. Anlam çözümleme tablosu tekniğinde, öğrenci-
             ler konuya ilişkin iki boyutlu bir tablo hazırlarlar. Tablonun bir boyutu kavramlardan oluşurken, diğer boyutta ise
             bu kavramlara ilişkin özellikler verilmektedir. Kavram yöntemi ve içerisinde bulunan tekniklere baktığımızda, bu
             yöntem ve tekniklerin çoklu okuryazarlık becerilerinden bilgi okuryazarlığı becerisi ile ilişkilendirilebileceği görül-
             mektedir.  Bilgi okuryazarlığı becerisinde, öğrenciler belirli bir konu alanı ile ilgili bilgilere ulaşabilme ve onları anla-
             yabilmektedir. Kavramlar aracılığıyla edineceği bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. Kavram öğretimi
             yöntemi ile ulaştığı bilgilerin doğruluğunu sorgular. Kavram öğretimi yönteminde kullanılan teknikler aracılığıyla,
             bilgi kaynaklarını belirler. Tüm bu beceri göstergeleri öğrencilerin kavram öğretimi yöntemi ve teknikleriyle bilgi
             okuryazarlığı becerisini kazanmalarını destekler nitelikte değerlendirilebilir.


                                                                                                        57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64