Page 61 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 61

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                                ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ
             Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler

                                                         Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Eleştirel  Düşünme,
             Örnek Olay                                  Yaratıcı Düşünme)
                                                         Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi)

             Bir öğretim yöntemi olan örnek olay; gerçek yaşamda karşılaşılabilecek ya da karşılaşılan bir olayın, sınıf orta-
             mına getirilerek öğrencilerle birlikte incelenmesini gerektiren bir öğrenme-öğretme yöntemidir. Bireyin karar
             verme, seçme ve sonuca ulaşma ile ilgili yaşantı geçirmesini sağlamak, bu yöntemin amacını oluşturmaktadır.
             İçerisinde problem barındıran bir örnek olayı inceleyen öğrenciler, öncelikle eleştirel bir gözle bakıp problemi
             fark etmeli, daha sonra ise yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile o probleme çözümler düşünmelidir. Bunu
             yaparken de grup hâlinde veya öğretmen-öğrenci kanallarında iletişim kurulacaktır. Bahsedilen yöntemin uygu-
             lanışında eleştirel, yaratıcı düşünme becerileriyle beraber iletişim becerileri de gelişecektir.





                                                ROL OYNAMA YÖNTEMİ
             Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler


                                                         Üst Düzey Düşünme Becerileri (Yaratıcı Düşünme)

                                                         Çoklu  Okuryazarlık  Becerileri  (Sanat  Okuryazarlığı
                                                         Becerisi)
             Drama,
                                                         Sosyal  Beceriler  (İletişim  Becerisi,  İşbirliği  ve  Liderlik
             Canlandırma
                                                         Becerisi)
                                                         Kişisel Beceriler (Esneklik ve Uyum Becerisi, Kendini Yö-
                                                         netme Becerisi)


             Bireyin  kendi  duygu  ve  düşüncelerini  başka  bir  kimliğe  bürünerek  ifade  etmesini  sağlayan  öğrenci  merkezli
             bu teknikte yaratıcı düşünme becerileri önem kazanmaktadır. Bir oyunda rol oynamak oyundaki bir karakte-
             rin duygularını, düşüncelerini canlandırmak demektir. Konuşmayı gerektiren rol oynama sırasında çocuk; ses
             yüksekliği, diksiyon, telaffuz gibi konuşulan dilin unsurlarını ve konuşma sırasını bekleme, dinleme, başkasının
             sözünü kesmeme gibi iletişim unsurlarını doğrudan doğruya çalışmıştır. Rol oynamanın diğer bir yararı, o rol-
             deki kişi ile empati kurabilmek için gerekli olan, kendini diğer kişinin yerine koyabilme becerisinin kazanılması
             olabilir. Öğrencinin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kişiliğe girerek ifade etmesini sağlayan başkalarının
             aynı durum karşısında neler hissettiklerini anlamaya yardımcı olur. Öğrenciler kendi duygu ve düşüncelerinin
             farkına varırlar. Sabit bir metin üzerinde empati yaparak ve iletişim ögelerini kullanarak aktif bir öğrenme sağ-
             layan bu yöntemde öğrenciler sanata yaklaşır, sanat okuryazarlığı becerilerini geliştirir. Kendisine verilen role
             hazırlanırken kendini motive etmenin yollarını da keşfeder. Ayrıca doğaçlama senaryoda aniden ortaya çıkacak
             durumlara uyum sağlama becerisi ve tüm bunları yapabilme motivasyonunu ortaya çıkaracaktır.









                                                                                                        59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66