Page 60 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 60

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                              SORU-CEVAP YÖNTEMİ
           Kullanılabilecek Teknikler                 Kazandırılabilecek Beceriler
                                                      Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Eleştirel  Düşünme
           Soru-cevap                                 Becerisi, Yaratıcı Düşünme Becerisi)
                                                      Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi)
           Anlatım yönteminden sonra eğitimde en çok kullanılan bir öğretim yöntemi olan soru-cevap yöntemi, sınıf içi uygu-
           lamalarda soru sorulması ve cevap verilmesi yoluyla tartışmanın yürütüldüğü bir yöntemdir. Bu yöntem, öğretmenin
           bir konuyla ilgili soru sorması yoluyla oluşturulan sözel etkileşim biçimidir. Öğrencilere kişisel yorumlar yapabilme,
           düşüncelerini serbestçe anlatabilme ve eleştirilerde bulunabilme ve başkalarının düşünce, öneri ve eleştirilerine
           de saygı gösterebilme beceri ve alışkanlıkları kazandırma amacıyla kullanılabilir. Öğrencilerin eleştirel düşünme
           becerilerini geliştirerek onların anlayıp anlamadıklarının ve dersin etkililiğinin de kontrol edildiği bir yöntemdir.

           Belirtilen özellikler dikkate alındığında soru cevap yöntemi iletişimsiz olmayacağı için iletişim; eleştirel bakış saye-
           sinde eleştirel düşünme becerisi; sorular sayesinde çok yönlü düşünme sağladığı için de yaratıcı düşünme beceri-
           sini geliştirecektir.

                                            PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ
          Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler
                                                      Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Karar  Verme  Becerisi,
                                                      Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Düşünme Becerisi,
                                                      Problem Çözme Becerisi, Araştırma Becerisi)
          Problem Çözme                               Çoklu Okuryazarlık Becerileri (Bilgi Okuryazarlığı Becerisi)

                                                      Sosyal Beceriler (İş birliği ve Liderlik Becerisi)

                                                      Kişisel Beceriler (Bağımsız Öğrenme Becerisi)
          Problem çözme, istenilen hedefe ulaşabilmek için etkili ve yararlı olan araç ve davranışları türlü olanaklar arasından
          seçme ve kullanmadır. Problem çözme, bilimsel yöntem, eleştirel düşünme, karar verme, sorgulama ve yansıtıcı
          düşünme gibi terimleri içermektedir. Bu yöntem, bir problemin çözümünde, genelleme ve sentez yapmada kullanı-
          lır. Daha çok araştırma yoluyla öğretme yaklaşımında, bilişsel alanın uygulama düzeyindeki davranışların kazandırıl-
          masında ve bu alanın analiz ve sentez özelliklerini geliştirmede kullanılır. Bunların yanı sıra grup halinde uygulana-
          cak bir problem çözme yöntemi sayesinde öğrencilerin hem iş birliği hem de iletişim becerileri gelişecektir. Ayrıca
          öğrencilerin problem çözme yönteminde öğrencilerin bireysel olarak yapacağı araştırmalarda araştırma ve bilgi
          okuryazarlığı becerileri gelişecektir ve de bireysel hedeflerine bağımsız bir şekilde ulaşması mümkün olacaktır.



                                          GÖSTERİP YAPTIRMA YÖNTEMİ
           Kullanılabilecek Teknikler                 Kazandırılabilecek Beceriler
                                                      Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi)
           Gösterip Yaptırma
                                                      Kişisel Beceriler (Kendini Yönetme Becerisi)

           Gösterip yaptırma yöntemi; bir işlemin uygulanmasını, bir araç gerecin çalıştırılmasını önce gösterip açıklama;
           sonra da öğrenciye alıştırma ve uygulama yaptırarak öğretme yoludur. Bu yöntem, bir konuya ilişkin bilgilerin
           beceriye dönüştürülmesi için gerekli uygulamaların yapılması aşamasında kullanılır. Bu yöntem daha çok uygu-
           lama düzeyindeki davranışların kazandırılmasında kullanılır. Gösteri öğretmen merkezli, yapma işlemi de öğ-
           renci merkezlidir. Bu yöntem daha çok öğrencilerin psikomotor becerileri kazanmalarında etkilidir. Öğrenciler,
           becerileri yaparak yaşayarak öğrenirler. Bu yöntemde gözlem ve iletişim becerileri ön plandadır, öğrencilerin
           öğrenme yaşantıları için önemli becerilerdir. Ayrıca öğrencilerin gördüklerini benimseyip ustalıkla yapmaları
           için öz yeterlilik inancı ve motivasyon becerilerinin gelişimi sağlanacaktır.




      58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65