Page 57 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 57

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                                  TARTIŞMA YÖNTEMİ
             Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler
                                                         Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Karar  Verme  Becerisi,
             Grup Tartışması
                                                         Eleştirel  Düşünme  Becerisi,  Yaratıcı  Düşünme  ve
             Panel/Forum/Münazara                        İnovasyon Becerisi, Problem Çözme Becerisi)
             Beyin Fırtınası                             Kişisel Beceriler (Girişimcilik Becerisi, Etik Anlayış Ge-
             Çember Tekniği                              liştirme Becerisi)

             Altı Şapkalı Düşünme                        Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi)



             Esnek öğretim yöntemlerinden biri olan tartışma yöntemi, öğrencilerin öğrenme süreçlerini daha iyi anlamala-
             rına yardımcı olmaktadır. Tartışma yönteminde öğrenciler belirli bir konu üzerinde, kendi düşüncelerini, konuyla
             ilgili fikirlerini dile getirirler. Öğrenciler öğrendikleri bilgiler hakkında konuşup tartışma gerçekleştirebilirler.
             Tartışma yöntemi, öğrencilerin aktif katılımı sağlanarak, kendi düşüncelerini anlatabilme, bir probleme çözüm
             önerileri sunabilme imkânı vermektedir. Örneğin, beyin fırtınası tekniğinde, bir konuyla ilgili kısa sürede akla ilk
             gelen orijinal fikirler alınmaktadır. Çember tekniği ise öğrencilerden seçilen bir başkan, bir sekreter ve 10-15
             kişilik öğrenci grubunun çember şeklinde oturarak, görüşlerini paylaştıkları bir tekniktir. Başkan, çemberdeki
             her bir öğrencinin sırayla ve eşit sürede görüşlerini belirtmeleri için süreci yönetir. Çember tekniği demokrasi
             anlayışını geliştirmektedir. Altı şapkalı düşünme tekniği ise farklı renklerdeki şapkaların giyilmesi ile düşünce
             ve önerilerin belirli bir düzen içinde sunulması ve sistematikleştirilmesi için kullanılır. Öğrenciler böylelikle tek
             tip düşünmeden uzaklaşarak, bir olay karşısında farklı açılardan görüşlerini ifade edebileceklerdir. Böylelik-
             le öğrencilerde yaratıcı, empatik ve sistematik düşünceyi geliştirmektedir. Tüm bu tartışma teknik ve özel-
             liklerine  baktığımızda  öğrenci  düşüncelerine  önem  verildiğini  görmekteyiz.  Tartışma  teknikleri  öğrencilerde
             demokratik tutum, hoşgörü ve empati kazandırmada işlevseldir. Öğrencilerde analitik ve eleştirel düşünmeyi
             geliştirmektedir. Bu açıdan, tartışma yöntemi ve tekniklerinin üst düzey düşünme becerileri (karar verme be-
             cerisi, eleştirel düşünme becerisi, problem çözme becerisi, yaratıcı düşünme becerisi), sosyal beceriler (ileti-
             şim becerisi) ve kişisel beceriler (girişimcilik ve etik anlayış geliştirme becerisi) ile ilişkili olduğu söylenebilir.
             Öğrenciler, tartışma yönteminde verilen bir duruma uygun doğru kararlar geliştirebilme ve bu kararları belli
             ölçütlere göre değerlendirebilme açısından üst düzey düşünme becerilerinden karar verme alt becerisini ka-
             zanabilirler. Yukarıda açıklaması ve özellikleri ifade edilen tüm bu tartışma tekniklerinde öğrencilerin düşünce
             ve duygularını etkili bir şekilde ifade edebilmeleri, başkalarının duygu ve düşüncelerini anlayabilme açısından
             sosyal becerilerden iletişim becerisini kazanabilirler. Yine tartışma yöntemleri kullanılarak öğrenciler, yakın ve
             uzakta yer alan sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tespit edebilmek için görüşlerini ifade etme noktasında
             da kişisel becerilerden girişimcilik becerisini edinebilirler. Tartışma yöntemlerinde, öğrenciler görüşlerini ifade
             ederlerken etik kurallara uyum sağlar; farklı bakış açılarındaki değerlere ve görüşlere saygı gösterme açısından
             da kişisel becerilerden etik anlayış geliştirme becerisini kazanma davranışını sergileyebilirler.




















                                                                                                        55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62