Page 27 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 27
ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
OKURYAZARLIĞI
3. Öz Yönetim İş Birliği Grup Ders Dışı
ETKİNLİK Becerisi Becerisi
Etkinliğin ATIKLARLA MÜCADELE EDİYORUZ Etkinliğin 4 Ders Saati
Adı Süresi
Öğrencilerin atıkların doğal çevrede meydana getirdiği kirliliği ve tahribatı, atıkların do-
Etkinliğin ğada birikimine neden olan faktörleri, doğada en çok bulunan atık türlerini ilk elden de-
Amacı neyimlemeleri ve gözlemlemeleri. Toplumda atıkların azaltılması ve kirliliğin önlenmesi
noktasında bir bilinç ve farkındalık oluşturabilme.
Yönerge: Okul içi ve bahçesinde/okul çevresinde/bir mesire alanında veya bir sahil şeridinde yapacağınız atık
toplama uygulaması için aşağıda verilen basamakları takip ediniz. (Bu etkinlik bir sınıf organizas-
yonunu içerir.)
• Atık toplama uygulamasının nerede yapılacağı ve zamanı okul idaresiyle iletişime geçilerek belirlenir.
(Oluşturulan sosyal medya sayfası/grubu ve okul sergi köşesi editörleri iletişime geçer.)
• Yapılacak saha çalışmasının planlaması yapılır ve saha çalışmasında görev alacak gruplar kurularak sorum-
luluk alanları belirlenir.
• İhtiyaç listesi, gerekli şartlar ve önlemler belirlenir.
• Okul içinde isteyenlerin bu uygulamaya katılabilmesi için gerekli izin ve şartları görüşmek üzere okul idare-
siyle tekrar iletişime geçilir. (Oluşturulan sosyal medya sayfası/grubu ve okul sergi köşesi editörleri iletişime
geçer.)
• Okul idaresinden alınan izin çerçevesinde yapacağınız uygulama, uygulamanın yeri, zamanı ve katılabil-
mek için şartlar oluşturduğunuz sosyal medya sayfasında/grubunda veya okul sergi köşesinde duyurulur.
• Gerekli şartlar sağlandıktan ve güvenlik önlemleri, organizasyon planlaması, görev dağılımı, gerekli ekip-
manlar vb. hazırlıklar yapıldıktan sonra uygulama yapılacak alana gidilir.
• Katılımcılara poşetler dağıtarak alanda buldukları atıkları toplamaları için uygulama sahasına herkesin bel-
li aralıklarla dağılması ve gözlem yapmaları istenir.
• Uygulama alanında bulunan sivil halk varsa uygulamaya katılması için teşvik edilir.
• Oluşturulan sosyal medya sayfasında paylaşım yapılması için yapılan uygulamanın görevlendirilen kişiler
tarafından fotoğrafları çekilir.
• Yapılan uygulama sonunda aşağıda verilen sorular öğrencilere yöneltilir. (Sorumlu öğretmen tarafından)
» Bu atıklar sizce nereden geldi?
» Bu atıkların çevrede oluşturduğu durum size ne hissettirdi?
» Bu atıklar toplanmasaydı sizce ne gibi durumlar ortaya çıkardı?
» Topladığımız atıkları sizce ne yapmalıyız? (Öğrencilerin yapılması gerekeni bulana kadar aşağıda veri-
len ipucu sorularıyla yönlendirme yapılır.)
- Yakmalı mıyız?
- Bir alanda biriktirip çürümelerini mi beklemeliyiz?
- Tarımda kullanılması için bir kompost mu yapmalıyız?
- Hepsini maddelerine göre ayrıştırıp tekrar kullanılabilecekleri ve geri dönüştürülebilecekleri bir
atık yönetim sürecinde mi işe koşmalıyız?
• Toplanan atıklar belirli bir alanda bir araya getirilir ve belediyeyle iletişime geçilerek bir yol haritası çizilir.
27