Page 27 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 27

ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
                                                                                            OKURYAZARLIĞI




                   3.        Öz Yönetim  İş Birliği                                     Grup    Ders Dışı
              ETKİNLİK        Becerisi  Becerisi


             Etkinliğin      ATIKLARLA MÜCADELE EDİYORUZ                             Etkinliğin   4 Ders Saati
             Adı                                                                     Süresi
                             Öğrencilerin atıkların doğal çevrede meydana getirdiği kirliliği ve tahribatı, atıkların do-
             Etkinliğin      ğada birikimine neden olan faktörleri, doğada en çok bulunan atık türlerini ilk elden de-
             Amacı           neyimlemeleri ve gözlemlemeleri. Toplumda atıkların azaltılması ve kirliliğin önlenmesi
                             noktasında bir bilinç ve farkındalık oluşturabilme.

            Yönerge: Okul içi ve bahçesinde/okul çevresinde/bir mesire alanında veya bir sahil şeridinde yapacağınız atık
                      toplama uygulaması için aşağıda verilen basamakları takip ediniz. (Bu etkinlik bir sınıf organizas-
                      yonunu içerir.)

              •  Atık toplama uygulamasının nerede yapılacağı ve zamanı okul idaresiyle iletişime geçilerek belirlenir.
                (Oluşturulan sosyal medya sayfası/grubu ve okul sergi köşesi editörleri iletişime geçer.)
              •  Yapılacak saha çalışmasının planlaması yapılır ve saha çalışmasında görev alacak gruplar kurularak sorum-
                luluk alanları belirlenir.
              •  İhtiyaç listesi, gerekli şartlar ve önlemler belirlenir.

              •  Okul içinde isteyenlerin bu uygulamaya katılabilmesi için gerekli izin ve şartları görüşmek üzere okul idare-
                siyle tekrar iletişime geçilir. (Oluşturulan sosyal medya sayfası/grubu ve okul sergi köşesi editörleri iletişime
                geçer.)
              •  Okul idaresinden alınan izin çerçevesinde yapacağınız uygulama, uygulamanın yeri, zamanı ve katılabil-
                mek için şartlar oluşturduğunuz sosyal medya sayfasında/grubunda veya okul sergi köşesinde duyurulur.
              •  Gerekli şartlar sağlandıktan ve güvenlik önlemleri, organizasyon planlaması, görev dağılımı, gerekli ekip-
                manlar vb. hazırlıklar yapıldıktan sonra uygulama yapılacak alana gidilir.

              •  Katılımcılara poşetler dağıtarak alanda buldukları atıkları toplamaları için uygulama sahasına herkesin bel-
                li aralıklarla dağılması ve gözlem yapmaları istenir.

              •  Uygulama alanında bulunan sivil halk varsa uygulamaya katılması için teşvik edilir.
              •  Oluşturulan sosyal medya sayfasında paylaşım yapılması için yapılan uygulamanın görevlendirilen kişiler
                tarafından fotoğrafları çekilir.

              •  Yapılan uygulama sonunda aşağıda verilen sorular öğrencilere yöneltilir. (Sorumlu öğretmen tarafından)
                    » Bu atıklar sizce nereden geldi?
                    » Bu atıkların çevrede oluşturduğu durum size ne hissettirdi?

                    » Bu atıklar toplanmasaydı sizce ne gibi durumlar ortaya çıkardı?
                    » Topladığımız atıkları sizce ne yapmalıyız? (Öğrencilerin yapılması gerekeni bulana kadar aşağıda veri-
                    len ipucu sorularıyla yönlendirme yapılır.)

                         - Yakmalı mıyız?
                         - Bir alanda biriktirip çürümelerini mi beklemeliyiz?
                         - Tarımda kullanılması için bir kompost mu yapmalıyız?
                         - Hepsini maddelerine göre ayrıştırıp tekrar kullanılabilecekleri ve geri dönüştürülebilecekleri bir
                        atık yönetim sürecinde mi işe koşmalıyız?
              •  Toplanan atıklar belirli bir alanda bir araya getirilir ve belediyeyle iletişime geçilerek bir yol haritası çizilir.



                                                                                                    27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32