Page 28 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 28

ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
          OKURYAZARLIĞI                                                                 5. KONU



                                  BİLİNÇSİZ TÜKETİM VE SONUÇLARI


                                                KAVRAMLAR


                    Eko-Etiket, Su Ayak İzi, Mavi Su Ayak İzi, Yeşil Su Ayak İzi, Gri Su Ayak İzi, Sanal Su

          "Carlos Sánchez, 1989 yılında dünyaya geldiğinde, büyük Madrid metropol alanında yaklaşık 5 milyon insan yaşı-
          yordu. Carlos’un ailesi şehir merkezinde iki yatak odalı bir apartman dairesinde oturuyordu, otomobilleri yoktu  ama
          televizyonları vardı.

          Carlos’un ailesi gibi birçok İspanyol ailesi de o zamanlar otomobil sahibi değildi. Carlos’un doğumundan altı yıl son-
          ra, yani 1992 yılında Avrupa Birliği’ne katıldığında İspanya’da 1000 kişiye 332 binek otomobil düşüyordu. Yaklaşık
          yirmi yıl sonra, 2009 yılında her 1000 İspanya vatandaşından 480’inin arabası bulunuyordu. Bu rakam, Avrupa Birliği
          ortalamasının biraz üzerinde. Carlos beş yaşına geldiğinde, Sánchez ailesi yan dairelerini de satın alarak iki daireyi
          birleştirdi. Sekiz yaşındayken ilk arabalarını ikinci el satın aldılar."

          Yukarıda verilen alıntıda görüldüğü gibi dünya, nüfu-
          sun hızla artması ve aşırı tüketim nedeni ile bir gün
          gelecek beklentileri karşılamakta zorlanacaktır. 7,8
          milyar civarında olduğu tahmin edilen dünya nüfu-
          sunun, yüzyılın sonunda 11 milyarın üzerine çıkacağı
          öngörülmektedir. Bu nüfus artışı çeşitli açılardan teh-
          likeli görülse de karşılaşacağımız asıl problem bu sayı-
          nın bilinçsiz ve sınırsız tüketim ile dünyaya ve ekosis-
          teme vereceği zarardır. İlginçtir ki dünya nüfusunun
          %23’ünü oluşturan gelişmiş ülkeler, doğal kaynakların
          %85’ini ve besinlerin %60’ını kullanmaktadır. Yeşil po-
          litikanın öncüsü Barry Commoner asıl sorunun nüfus
          artışından değil sanayi toplumlarının tüketime bağlı
          yaşam biçimlerinden kaynaklandığını ileri sürmektedir.
          Değişen  eğilimler,  teknolojinin  çok  hızlı  ilerlemesi,
          kentleşme, reklamlar, kitle iletişim araçları tüketim
          alışkanlıklarının değişmesinde etkili olmaktadır. Ge-
          nel olarak bakıldığında, ihtiyaç dışı oluşan tüketim
          toplumda  üç  şekilde  kendini  göstermektedir.  Sem-
          bolik tüketim, kişinin sosyal statüsünü ve kimliğini
          ifade etmek için yaptığı tüketimdir. Hedonik tüketim,
          duygusal tatmin amaçlı haz almak için yapılan ihtiyaç
          dışı alımlardır. Gösterişçi tüketim  ise ihtiyaç ve maddi
          imkânlar gözetilmeksizin yapılan lüks tüketimi kapsar.
          Tüketim için üretim gerekirken, dünya ekonomilerinin
          güçlenmesi ve yüksek gelişmişlik düzeyi için de sana-
          yileşme gerekir. Fakat diğer yandan bu üretim ve tü-
          ketim doğal çevreyi ve burada yaşayan canlıları tehdit
          etmektedir.
          Gereksiz tüketim ve israfın giderilmesi ancak çevre ile
          dost, etik değerlere saygılı ve doğru satın alma karar-
          ları verebilen müşteri olarak tanımlayacağımız bilinçli
          tüketiciler ile mümkün olacaktır.             Görsel 5.1: Aşırı tüketim


           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33