Page 50 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 50
Etkili bir sınıf yönetimi sağlamak ve sınıflarda disiplin problemlerinin yaşanmaması
için öğretmenlerin sahip olması gereken bazı özellikler aşağıda belirtildiği gibidir:
Adil olmak: Öğrenciler, öğretmenlerin en önemli özelliği olarak adaleti görürler. Öğretmen,
ödev yapma, anlaşmazlıkları çözme, yardım etme veya özel etkinliklere katılma gibi
etkinliklerde adil olmalıdır.
Saygı duymak: Öğretmen, öğrencinin haklarına ve duygularına saygı göstermelidir.
Nezaket göstermek: Öğretmen, öğrencilere nezaketli olmalıdır.
Açık olmak: Öğretmenin duygularını ve duygularına neden olan durumları net bir şekilde
açıklaması gerekir.
Aktif dinleme: Öğretmen, öğrencileri etkin bir şekilde dinlemelidir. Öğrenciyi dinlediğini
göstermek için sorular sorabilir ya da öğrencinin ifadelerini özetleyebilir.
Empati göstermek: Öğretmen, öğrencilerin içinde bulunduğu durumları düşünerek
öğrencilerin davranışlarını değerlendirmelidir.
Olumlu ifadeler kullanma: Olumlu ifadeler kullanmak, öğrencileri doğru davranış
göstermeleri için teşvik edecektir.
Demokratik ortam oluşturma: Öğrencilere seçim yapma ve seçimlerinin olası sonuçlarını
değerlendirme fırsatları sağlamak, öğrencilerin yanlışlarından da öğrenmelerine olanak sağlar.
Uygun beden dilini kullanma: Öğretmen, öğrencilerle doğrudan göz teması kurmalıdır.
Öğrencinin olumlu davranışlarında gülümsemeli veya diğer onay şekillerini kullanmalıdır.
Diğer davranışlarda da davranışa uygun olarak beden dilini kullanmalıdır.
Fiziksel çevreyi düzenleme: Sınıf ortamı, öğrenme sürecine uygun olacak şekilde
düzenlenmelidir.
Beklentileri açıkça iletme: Öğrenciler, kendilerinden tam olarak ne beklendiğini ve ne tür
davranışlara izin verilip verilmediğini bilmelidir.
Dersleri ilgi çekici hâle getirme: Konuya uygun, öğrencilerin ilgisini çekecek içeriklere yer
verilmelidir.
Aşağıda sınıfta disiplin problemlerine azaltmaya yönelik uygulamalar özetlenmiştir:
Derslerde öğrencilerinin ilgi alanlarını dikkate alma
Bireysel farklılıklara saygı duyma
Başarı için beklentiler oluşturma
Bireylerin haklarına saygı gösterme
Davranışsal zorluklara yatkın öğrenciler için özel oturma düzenlemeleri sağlama
Öğrencilerin dikkatini dağıtan nesneleri kaldırma
45