Page 50 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 50

Etkili bir sınıf yönetimi sağlamak ve sınıflarda disiplin problemlerinin yaşanmaması

               için öğretmenlerin sahip olması gereken bazı özellikler aşağıda belirtildiği gibidir:

               Adil olmak: Öğrenciler, öğretmenlerin en önemli özelliği olarak adaleti görürler. Öğretmen,
               ödev  yapma,  anlaşmazlıkları  çözme,  yardım  etme  veya  özel  etkinliklere  katılma  gibi

               etkinliklerde adil olmalıdır.

               Saygı duymak: Öğretmen, öğrencinin haklarına ve duygularına saygı göstermelidir.
               Nezaket göstermek: Öğretmen, öğrencilere nezaketli olmalıdır.

               Açık  olmak:  Öğretmenin  duygularını  ve  duygularına  neden  olan  durumları  net  bir  şekilde
               açıklaması gerekir.

               Aktif dinleme: Öğretmen, öğrencileri etkin bir şekilde dinlemelidir.  Öğrenciyi dinlediğini

               göstermek için sorular sorabilir ya da öğrencinin ifadelerini özetleyebilir.
               Empati  göstermek:  Öğretmen,  öğrencilerin  içinde  bulunduğu  durumları  düşünerek

               öğrencilerin davranışlarını değerlendirmelidir.
               Olumlu  ifadeler  kullanma:  Olumlu  ifadeler  kullanmak,  öğrencileri  doğru  davranış

               göstermeleri için teşvik edecektir.
               Demokratik ortam oluşturma: Öğrencilere seçim yapma ve seçimlerinin olası sonuçlarını

               değerlendirme fırsatları sağlamak, öğrencilerin yanlışlarından da öğrenmelerine olanak sağlar.

               Uygun  beden  dilini  kullanma:  Öğretmen,  öğrencilerle  doğrudan  göz  teması  kurmalıdır.
               Öğrencinin  olumlu  davranışlarında  gülümsemeli  veya  diğer  onay  şekillerini  kullanmalıdır.

               Diğer davranışlarda da davranışa uygun olarak beden dilini kullanmalıdır.
               Fiziksel  çevreyi  düzenleme:    Sınıf  ortamı,  öğrenme  sürecine  uygun  olacak  şekilde

               düzenlenmelidir.

               Beklentileri açıkça iletme: Öğrenciler, kendilerinden tam olarak ne beklendiğini ve ne tür
               davranışlara izin verilip verilmediğini bilmelidir.

               Dersleri ilgi çekici hâle getirme: Konuya uygun, öğrencilerin ilgisini çekecek içeriklere yer
               verilmelidir.


                      Aşağıda sınıfta disiplin problemlerine azaltmaya yönelik uygulamalar özetlenmiştir:

                     Derslerde öğrencilerinin ilgi alanlarını dikkate alma

                     Bireysel farklılıklara saygı duyma
                     Başarı için beklentiler oluşturma

                     Bireylerin haklarına saygı gösterme

                     Davranışsal zorluklara yatkın öğrenciler için özel oturma düzenlemeleri sağlama

                     Öğrencilerin dikkatini dağıtan nesneleri kaldırma

                                                           45
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55