Page 48 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 48
Okulda yaşanabilecek davranış sorunları hakkında önleyici disiplin ekibini
bilgilendirmek
Olumlu ve destekleyici bir öğrenme ortamı için pozitif disipline uygun bir sınıf ortamı
oluşturmak önemlidir. Öğrencilerin olumlu davranışlar geliştirmeleri için iyi yönetilen ve iyi
organize edilmiş bir sınıf ortamında olmaları gerekir.
Sınıf Yönetimi
Sınıf yönetimi terimi; öğretmenlerin öğrenmeyi teşvik eden bir sınıf ortamı
oluşturmasının yanı sıra öğrencilerin bireysel veya grup halindeki davranışlarını geliştirmek ve
yönetmek için kullandıkları prosedürler, stratejiler ve öğretim yöntemlerini kapsamaktadır.
Sınıf yönetimi kavramı birçok kişiye öğrenci davranışlarını kontrol etmeyi veya sınıfı
kontrol etmeyi düşündürse de aslında öğrencinin yanlış davranışına tepki, sınıf yönetimi
planındaki son eylem olmalıdır.
Sınıf yönetiminde güç ve baskı odaklı bir kontrol mekanizmasının tersine öğretmenin
lider rolü üstlendiği ve öğrencilerin gelişimini desteklemek için gerekli koşulların
oluşturulmasından sorumlu olduğu bir yönetim anlayışı benimsenmelidir. Sınıf yönetiminde
önemli olan öğrencide sorumluluk bilincinin oluşturulmasıdır. Güç ve baskıya dayalı bir sınıf
yönetimi; öğrencinin karar verme sürecine dâhil edilmediği, tek yönlü bir iletişimin hâkim
olduğu bir ortamın oluşmasına neden olur. Bu ortamda öğretmen, öğrenciyi mutlak itaate
zorlamakta ve güç kullanarak kurallara uymasını sağlamaya çalışmaktadır. Genellikle
öğrenciler ceza almamak için kurallara uyum göstermektedir. Lider rolü üstlenen ve öğrencilere
sorumluluk bilinci kazandırmayı hedefleyen öğretmenler ise öğrencilerin karar verme
becerilerini geliştirmeye önem verir ve öğrencilere aldıkları kararların ve tercihlerin sonucunda
sorumluluk üstlenmeyi öğretir.
Disiplin sorunlarının çıkış noktası çoğu zaman sınıf ortamı olabilir. Bu durum disiplin
problemlerinden kaynaklı ders akışının bozulmasına ve bu durumdan sınıftaki tüm öğrencilerin
etkilenmesine neden olur. Aşağıdaki tabloda olumlu ve destekleyici bir sınıf ortamının
özellikleri yer almaktadır.
43