Page 48 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 48

  Okulda  yaşanabilecek  davranış  sorunları  hakkında  önleyici  disiplin  ekibini

                      bilgilendirmek

                      Olumlu ve destekleyici bir öğrenme ortamı için pozitif disipline uygun bir sınıf ortamı

               oluşturmak önemlidir. Öğrencilerin olumlu davranışlar geliştirmeleri için iyi yönetilen ve iyi
               organize edilmiş bir sınıf ortamında olmaları gerekir.


                      Sınıf Yönetimi

                      Sınıf  yönetimi  terimi;  öğretmenlerin  öğrenmeyi  teşvik  eden  bir  sınıf  ortamı
               oluşturmasının yanı sıra öğrencilerin bireysel veya grup halindeki davranışlarını geliştirmek ve

               yönetmek için kullandıkları prosedürler, stratejiler ve öğretim yöntemlerini kapsamaktadır.

                      Sınıf yönetimi kavramı birçok kişiye öğrenci davranışlarını kontrol etmeyi veya sınıfı
               kontrol  etmeyi  düşündürse  de  aslında  öğrencinin  yanlış  davranışına  tepki,  sınıf  yönetimi

               planındaki son eylem olmalıdır.
                      Sınıf yönetiminde güç ve baskı odaklı bir kontrol mekanizmasının tersine öğretmenin

               lider  rolü  üstlendiği  ve  öğrencilerin  gelişimini  desteklemek  için  gerekli  koşulların

               oluşturulmasından sorumlu olduğu bir yönetim anlayışı benimsenmelidir. Sınıf yönetiminde
               önemli olan öğrencide sorumluluk bilincinin oluşturulmasıdır. Güç ve baskıya dayalı bir sınıf

               yönetimi; öğrencinin karar verme sürecine dâhil  edilmediği,  tek  yönlü  bir iletişimin  hâkim
               olduğu  bir  ortamın  oluşmasına  neden  olur.  Bu  ortamda  öğretmen,  öğrenciyi  mutlak  itaate

               zorlamakta  ve  güç  kullanarak  kurallara  uymasını  sağlamaya  çalışmaktadır.  Genellikle

               öğrenciler ceza almamak için kurallara uyum göstermektedir. Lider rolü üstlenen ve öğrencilere
               sorumluluk  bilinci  kazandırmayı  hedefleyen  öğretmenler  ise  öğrencilerin  karar  verme

               becerilerini geliştirmeye önem verir ve öğrencilere aldıkları kararların ve tercihlerin sonucunda
               sorumluluk üstlenmeyi öğretir.

                      Disiplin sorunlarının çıkış noktası çoğu zaman sınıf ortamı olabilir. Bu durum disiplin
               problemlerinden kaynaklı ders akışının bozulmasına ve bu durumdan sınıftaki tüm öğrencilerin

               etkilenmesine  neden  olur.  Aşağıdaki  tabloda  olumlu  ve  destekleyici  bir  sınıf  ortamının

               özellikleri yer almaktadır.











                                                           43
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53