Page 52 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 52

Olumlu ve destekleyici sınıf ortamının özellikleri aşağıdaki tabloda belirtildiği gibidir:


                                 Olumlu ve Destekleyici Bir Sınıf Ortamının Özellikleri
                Sınıfın fiziksel düzeni nasıldır?        Öğrenciler çalışmalarıyla derinden ilgilenirler.
                                                         Sınıfın  iklimi  iş  odaklıdır  aynı  zamanda
                                                           öğrenciler kendilerini rahat hisseder.
                                                         Öğretmen neler olup bittiğini kontrol eder.
                                                         Sınıf temiz ve düzenlidir.
                                                         Öğretmen ve öğrenciler sınıfta özgürce hareket
                                                           edebilirler.
                                                         Öğrenciler  ders  için  ihtiyaç  duydukları
                                                           kaynaklara kolayca erişebilir.
                                                         Sıralar sınıf etkinliklerini destekleyecek şekilde
                                                           düzenlenmiştir.
                                                         Sınıfta    öğrenci   çalışmalarının   örnekleri
                                                           mevcuttur.
                                                         Sınıf kuralları yazılı bir şekilde mevcuttur.
                                                         Derste kullanılacak malzemelerin bulunduğu bir
                                                           alan mevcuttur.
                Öğrenciler ne yapar?                     Öğrenciler; bireysel, çiftler veya gruplar hâlinde
                                                           üretken bir şekilde çalışır.
                                                         Öğrenciler,  öğrenme  içeriği  ile  ilgili  sorular,
                                                           tartışmalar gerçekleştirirler.
                Öğretmen ne yapar?                       Öğretmen  sınıfta  dolaşır,  öğrencilere  sorular
                                                           sorar,  onların  sorularını  yanıtlar.  Öğrencilere
                                                           talimatlar verir.
                                                         Tüm öğrencileri öğrenme sürecine katmak için
                                                           çaba  sarf  eder  ve  cevapların  yanlış  olduğu
                                                           durumlarda  bile  öğrencilerin  cevap  verme
                                                           çabalarını teşvik eder.
                                                         Öğrenciler  arasındaki  karşılıklı  saygıyı  teşvik
                                                           ederler.

               Sınıf Kurallarının Belirlenmesi

                      Sınıf kuralları belirlendiğinde öğrenciler kendilerinden ne beklendiğini ve ne yapmaları

               gerektiğini  bilir  ve  öğrencilerin  uygun  olmayan  davranışları  gerçekleştirme  olasılığı  azalır.
               Ayrıca  öğrenciler,  belirli  bir  işi  yapmak  için  izlemesi  gereken  adımları  bilirlerse  hedefe

               ulaşmaları daha olasıdır.
                      Öğretmenler, sınıf kurallarının geliştirilmesinde bütün sınıfla ortak hareket etmeli ve

               öğrencileri mümkün oldukça bu etkinliğe katmalıdır. Bu etkinlikte öğretmen ve öğrenciler olası
               sınıf kurallarına dair fikirlerini öne sürmeli, öğretmen bu kuralları not alarak bir kâğıda veya

               tahtaya  aktarmalıdır.  Bütün  fikirler  öne  sürüldükten  sonra  ortak  paydada  buluşulan  fikirler

               birleştirilmeli veya elenmelidir. Üzerinde hem fikir olunan maddeler, sınıf kuralı olarak geçerli


                                                           47
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57