Page 217 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 217
Etkinlik
1.
(Tonyukuk Yazıtı)
Thomsen, önce Köktürk Yazıtları’nın Çince
yüzünden yararlanarak yazıtta birbirinden
farklı 38 işaret olduğunu tespit etmiştir.
Daha sonra Yenisey Yazıtları’nda da sıklıkla
geçen “tengri” ve “Köl-tigin” kelimelerini
Köktürk Yazıtları’nda bulmuş, bu kelimelerin
ses değerlerinden yararlanarak yazıtın
tamamını okumuştur.
Yukarıdaki parçadan hareketle akıl yürütmenin önemini açıklayınız.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
2. Thomsen’ın Köktürk Yazıtları’nı çözümlemesinin Türk dili tarihi bakımından önemini
açıklayınız.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
3. Köktürk Yazıtları çözümlenmemiş olsaydı bu durumun günümüz Türkçesine etkileri neler
olabilirdi?
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Türk Dili ve Edebiyatı 215