Page 36 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 36
3
BÖLÜM
Prototipleme
Bu aşamada, öğrenci grubu deneme yanılma yoluyla, olası çözümlerden hangisinin tanımlanan sorunu/sorunları en iyi
şekilde çözebileceğini belir. Bu, genellikle söz konusu ürünlerin veya sistemlerin küçültülmüş prototiplerini içerecektir,
böylece hizmet vermesi amaçlanan kişilere sunabilir ve onlardan geri bildirim alabilir.
Hedef, amaçlanan çözümün aslına uygun olmayan bir sürümüyle başlamak ve geri bildirime dayalı olarak zaman içinde
iyileştirmektir. Bir kâğıt prototip ile başlamak, minimum çabayla hızlı bir şekilde öğrenmeye ve ilerlemeye yardımcı
olabilir. Prototip, neyin işe yarayıp yaramadığının anlaşılmasına olanak tanıyan çözümün gerçekçi bir temsili olmalıdır.
Yinelemeli bir döngüde test aşamasından gelen geri bildirime göre değiştirilir ve güncellenir. Prototiplemenin düşük
maliyetli ve hafif yapısı, karşılanmayan kullanıcı ihtiyaçlarını karşılamak için mümkün olan en iyi çözümü belirlemek ve
birlikte test etmek üzere birden fazla çözüm geliştirilmesine de olanak tanır.
Test Etme
Bu aşamada, tüm çalışma ve bilgiler bir araya getirilerek ortaya konulan ürün test edilir. Test etme, ortaya konulan
fikirlerin empati kurma aşamasında ortaya çıkan kullanıcı/hedef kitle problemini çözüp çözmediğinin keşfedileceği
aşama olduğundan tasarım odaklı odaklı düşünme sürecinin en önemli aşamalarından biridir. Hemen mükemmel bir
çözüm geliştirmek nadirdir, ancak doğrudan kullanıcılardan geri bildirim almak, ihtiyaçlarının karşılanmasını
sağlarken sürekli geliştirmeyi yönlendirmeye yardımcı olacaktır.
Bu aşamanın hâlâ etkileşimli bir aşama olduğunu unutmamak gerekir. Tıpkı prototipleme aşamasında olduğu gibi,
hedef kitleden geri bildirim almak önemlidir. Aradaki fark, problemlerini çözüp çözmediği hakkında geri bildirim
almak için kullanıcısına prototipin sunuluyor olmasıdır.
Değerlendirme
Bu son aşamada, test aşamasındaki olumlu olumsuz geri bildirimlere göre çözüm önerisi yenilenir. Değerlendirme
aşaması çok önemlidir, hedef kitleden alınan geri bildirimler sonucunda ürüne/modele son hali verilebilecektir.
Hangi prototipin işe yaradığına ilişkin kullanıcı/hedef kitle geri bildirimleri doğrultusunda tasarım yinelenmektedir. Ya-
pılan testlerde kullanıcı/hedef kitle memnuniyetine göre geri bildirimlere göre sorunu yeniden tanımlamak ve adımları
izlemek gereklidir.
3.6 Proje Çalışmasının Aşamaları
Proje çalışmalarında sürecin sağlıklı işlemesi, başlangıçta öğrencilerin doğru yönlendirilmesine ve çalışmanın belirli bir
plan dâhilinde yürütülmesine bağlıdır. Bu noktada, bazı temel aşamaların proje çalışmalarının çoğunluğu için ortak ve
yol gösterici olduğu söylenebilir. Proje çalışmalarında şu aşamalar takip edilebilir:
3.6.1 Ekiplerin Oluşturulması
Proje çalışması bireysel yapılabileceği gibi grupla da yapılabilir. Bireysel çalışmalar bağımsız çalışma becerilerinin, ta-
kım çalışmaları ise is ̧birliği içinde çalışma becerilerinin gelişimini sağlamaktadır. Grupla çalışma öğrencilere; bir grubun
parçası olma, iş birlikçi öğrenme, ekip ruhunu tecrübe etme gibi birçok fayda sağlar. Grup çalışmalarında, bir ekibin
bir projeyi tamamlamadaki başarısı, yalnızca üyelerinin akademik yeteneklerine bağlı değildir. Bu nedenle başlangıçta
öğrencilere, iş birliği ve ekip çalışmasının proje değerlendirmelerinin önemli bir parçası olduğunun açıkça belirtilmesi
gerekir.
Bir projede başarılı iş birliği, ekip üyeleri arasında güçlü iletişim, görev ve sorumlulukların adil paylaşımı, paylaşılan
liderlik ve her üyenin proje başarısına katkısının açıkça tanımlanmasını içerir. Bu süreçte öğretmenden, öğrencilerin
güçlü yönleri, zayıf yönleri ve farklılıkları hakkındaki bilgilerine dayanarak farklı uzmanlık, yetenek ve beceriler içeren
öğrenci takımları oluşturması beklenir. Bu şekilde oluşturulan takımlar; olumlu karşılıklı bağımlılığı ve hesap verebilir-
liği teşvik eder, daha zengin öğrenme ortamı sağlar.
36