Page 36 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 36

3
                                                 BÖLÜM





                     Prototipleme
               Bu aşamada, öğrenci grubu deneme yanılma yoluyla, olası çözümlerden hangisinin tanımlanan sorunu/sorunları en iyi
               şekilde çözebileceğini belir. Bu, genellikle söz konusu ürünlerin veya sistemlerin küçültülmüş prototiplerini içerecektir,
               böylece hizmet vermesi amaçlanan kişilere sunabilir ve onlardan geri bildirim alabilir.
               Hedef, amaçlanan çözümün aslına uygun olmayan bir sürümüyle başlamak ve geri bildirime dayalı olarak zaman içinde
               iyileştirmektir. Bir kâğıt prototip ile başlamak, minimum çabayla hızlı bir şekilde öğrenmeye ve ilerlemeye yardımcı
               olabilir. Prototip, neyin işe yarayıp yaramadığının anlaşılmasına olanak tanıyan çözümün gerçekçi bir temsili olmalıdır.
               Yinelemeli bir döngüde test aşamasından gelen geri bildirime göre değiştirilir ve güncellenir. Prototiplemenin düşük
               maliyetli ve hafif yapısı, karşılanmayan kullanıcı ihtiyaçlarını karşılamak için mümkün olan en iyi çözümü belirlemek ve
               birlikte test etmek üzere birden fazla çözüm geliştirilmesine de olanak tanır.
                     Test Etme
               Bu aşamada, tüm çalışma ve bilgiler bir araya getirilerek ortaya konulan ürün test edilir. Test etme, ortaya konulan
               fikirlerin empati kurma aşamasında ortaya çıkan kullanıcı/hedef kitle problemini çözüp çözmediğinin keşfedileceği
               aşama olduğundan tasarım odaklı odaklı düşünme sürecinin en önemli aşamalarından biridir. Hemen mükemmel bir
               çözüm  geliştirmek  nadirdir,  ancak  doğrudan  kullanıcılardan  geri  bildirim  almak,  ihtiyaçlarının  karşılanmasını
               sağlarken sürekli geliştirmeyi yönlendirmeye yardımcı olacaktır.
               Bu aşamanın hâlâ etkileşimli bir aşama olduğunu unutmamak gerekir. Tıpkı prototipleme aşamasında olduğu gibi,
               hedef  kitleden  geri  bildirim  almak  önemlidir.  Aradaki  fark,  problemlerini  çözüp  çözmediği  hakkında  geri  bildirim
               almak için kullanıcısına prototipin sunuluyor olmasıdır.

                     Değerlendirme
               Bu son aşamada, test aşamasındaki olumlu olumsuz geri bildirimlere göre çözüm önerisi yenilenir. Değerlendirme
               aşaması çok önemlidir, hedef kitleden alınan geri bildirimler sonucunda ürüne/modele son hali verilebilecektir.
               Hangi prototipin işe yaradığına ilişkin kullanıcı/hedef kitle geri bildirimleri doğrultusunda tasarım yinelenmektedir. Ya-
               pılan testlerde kullanıcı/hedef kitle memnuniyetine göre geri bildirimlere göre sorunu yeniden tanımlamak ve adımları
               izlemek gereklidir.


                  3.6 Proje Çalışmasının Aşamaları


               Proje çalışmalarında sürecin sağlıklı işlemesi, başlangıçta öğrencilerin doğru yönlendirilmesine ve çalışmanın belirli bir
               plan dâhilinde yürütülmesine bağlıdır. Bu noktada, bazı temel aşamaların proje çalışmalarının çoğunluğu için ortak ve
               yol gösterici olduğu söylenebilir. Proje çalışmalarında şu aşamalar takip edilebilir:



                    3.6.1  Ekiplerin Oluşturulması
               Proje çalışması bireysel yapılabileceği gibi grupla da yapılabilir. Bireysel çalışmalar bağımsız çalışma becerilerinin, ta-
               kım çalışmaları ise is ̧birliği içinde çalışma becerilerinin gelişimini sağlamaktadır. Grupla çalışma öğrencilere; bir grubun
               parçası olma, iş birlikçi öğrenme, ekip ruhunu tecrübe etme gibi birçok fayda sağlar. Grup çalışmalarında, bir ekibin
               bir projeyi tamamlamadaki başarısı, yalnızca üyelerinin akademik yeteneklerine bağlı değildir. Bu nedenle başlangıçta
               öğrencilere, iş birliği ve ekip çalışmasının proje değerlendirmelerinin önemli bir parçası olduğunun açıkça belirtilmesi
               gerekir.
               Bir projede başarılı iş birliği, ekip üyeleri arasında güçlü iletişim, görev ve sorumlulukların adil paylaşımı, paylaşılan
               liderlik ve her üyenin proje başarısına katkısının açıkça tanımlanmasını içerir. Bu süreçte öğretmenden, öğrencilerin
               güçlü yönleri, zayıf yönleri ve farklılıkları hakkındaki bilgilerine dayanarak farklı uzmanlık, yetenek ve beceriler içeren
               öğrenci takımları oluşturması beklenir. Bu şekilde oluşturulan takımlar; olumlu karşılıklı bağımlılığı ve hesap verebilir-
               liği teşvik eder, daha zengin öğrenme ortamı sağlar.



           36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41