Page 32 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 32

3
                                                 BÖLÜM






                    3.2.7  İş Birliğini Geliştirir

               Projelerin  temel  amaçlarından  biri  de  öğrencilerin  kendi  öğrenmelerinden  sorumlu  olmalarına  yardım  etmek  ve
               onları  başkalarıyla  iş  birliği  içerisinde  çalışmaya  motive  etmektir.  İş  birliği,  kendilerini  ifade  etme  ve  dinleme
               becerilerini  geliştirir.  Öğrenciler  ekibe  nasıl  katkıda  bulunacaklarını,  eleştirel  geri  bildirim  vermeyi  ve  almayı
               öğrenirler. Öğrencilerin proje üzerinde uğraşırken ilerideki yaşamlarında ve iş yaşamlarında ihtiyaç duyacakları
               takım çalışması, sorumluluk bilinci, eşitlik, cömertlik, takım arkadaşlarının fikirlerine karşı merak ve empati gibi
               sosyal  ve  duygusal  becerileri  geliştirmektedir.  Bu  süreç,  aynı  zamanda  öğrencilerin  öğretmenlerle  ilişkilerini
               destekleyerek okul ortamında olumlu bir iklimin oluşmasına katkı sağlar.
               En iyi projeler, grubun herhangi bir öğrencinin tek başına yapabileceğinden çok daha iyisini yaptığı projelerdir. Bu
               nedenle, iş birliği önemlidir. Çoğunlukla grup projelerinde bir iki öğrenci süreci yürütür, diğer üyeler tek bir öğreciye
               bağlıdır ve sadece yardım istendiğinde katkı sağlar. Oysa gruplar, ortak ihtiyaç ve hedefler doğrultusunda oluştuğunda
               üyeler arasında etkileşim, karşılıklı bağımlılık gelişir ve her üye projeye değer katar.
               Öğretmenler,    çalışma  grubunun  belirlenmesinde  seçici  ve  dikkatli  olmalıdır.  Öğrenciler  gerçek  bir  grup  olarak
               çalışma  yapma  konusunda  cesaretlendirilmeli,  takım  kuralları  önceden  belirlenmeli  ve  öğrencilerin  bir  iş  planı
               çerçevesinde  hareket  ederek  eşit  roller  üstlenmeleri  sağlanmalıdır.  Öğrencilerin  önceden  planlanmış  düzenli
               toplantılar yapmalarını sağlamak da öğretmenin dikkat etmesi gereken bir diğer husustur.


                    3.2.8  Bilimsel Bakış Açısını Geliştirir

               Proje çalışmaları, öğrenciye kendisine verilen problemin çözümünü bulabilmek için, problemi nasıl ve hangi sırayı
               takip ederek çözebileceğini öğrenir. Bilim, temel alınan problem durumlarını açık ve rasyonel bir şekilde ve onu des-
               tekleyecek kanıtlarla çözmenin yolunu sunduğundan en iyi bilgiyi elde etmek için güvenilir bir prosedür gereklidir. Bu
               prosedür genellikle bilimsel yöntem olarak adlandırılır ve şu sekiz adımdan oluşur: gözlem, soru sorma, bilgi toplama,
               hipotez oluşturma, hipotezi test etme, sonuçlar çıkarma, raporlama ve değerlendirme.
               Öğrenciler, gerçek topluluk sorunları da dâhil olmak üzere kendileri için önemli olan sorunları bilimsel araştırma ba-
               samaklarına uygun olarak nasıl çözeceklerini öğrenirler. Bu süreçteki başarısız deneyimler dahi bir öğrenme fırsatı
               sunar.
               Proje çalışmalarıyla öğrenciler, ürünler oluşturarak veya tartışmalar düzenleyerek başkalarına fikirlerini anlatma, so-
               nuçları düzenleme, verileri grafik hâline getirme, tahminde bulunma, soruları inceleme ve cevaplandırmaya yönlen-
               dirilirler.





                  3.3  Proje Türleri


               Projeleri bir öğretim yaklaşımı olarak ele aldığımızda üç tür projeden bahsetmek mümkündür: (i) Yapı ya da makine
               projeleri, (ii) Deneysel/araştırma/ ölçme projeleri, (iii) Araştırma ve keşif projeleri.
                   •  Yapı ya da Makine Projeleri: Bu tür projelerde öğrenciler bir hücre modeli, volkan, yarış arabası, müzik aleti
                      vb. yapmakta ve bunları yaparken neleri öğrendiklerine odaklanmaktadır. Yaptıkları ürünlerin nasıl çalıştıkla-
                      rını gösterirler ve yaptıkları ürünü nasıl geliştirebileceklerini açıklar.
                   •  Deneysel/Araştırma/Ölçme Projeleri: Bu tür projelerde öğrenciler bir obje üzerinde bir ya da daha çok
                      değişkenin etkilerini araştırmak için bir deney tasarlamaktadır. Öğrenciler bir grup raporunda olması gereken
                      bilimsel yöntem sürecinin basamaklarını kullanarak bir model oluştururlar.
                   •  Araştırma ve Keşif Projeleri: Bu tür projelerde öğrenciler bir konu seçmekte, çeşitli kaynaklardan bu konuyu
                      araştırmakta ve bulduklarını görsel yaratıcılıkları doğrultusunda sunmaktadır.




           32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37