Page 32 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 32
3
BÖLÜM
3.2.7 İş Birliğini Geliştirir
Projelerin temel amaçlarından biri de öğrencilerin kendi öğrenmelerinden sorumlu olmalarına yardım etmek ve
onları başkalarıyla iş birliği içerisinde çalışmaya motive etmektir. İş birliği, kendilerini ifade etme ve dinleme
becerilerini geliştirir. Öğrenciler ekibe nasıl katkıda bulunacaklarını, eleştirel geri bildirim vermeyi ve almayı
öğrenirler. Öğrencilerin proje üzerinde uğraşırken ilerideki yaşamlarında ve iş yaşamlarında ihtiyaç duyacakları
takım çalışması, sorumluluk bilinci, eşitlik, cömertlik, takım arkadaşlarının fikirlerine karşı merak ve empati gibi
sosyal ve duygusal becerileri geliştirmektedir. Bu süreç, aynı zamanda öğrencilerin öğretmenlerle ilişkilerini
destekleyerek okul ortamında olumlu bir iklimin oluşmasına katkı sağlar.
En iyi projeler, grubun herhangi bir öğrencinin tek başına yapabileceğinden çok daha iyisini yaptığı projelerdir. Bu
nedenle, iş birliği önemlidir. Çoğunlukla grup projelerinde bir iki öğrenci süreci yürütür, diğer üyeler tek bir öğreciye
bağlıdır ve sadece yardım istendiğinde katkı sağlar. Oysa gruplar, ortak ihtiyaç ve hedefler doğrultusunda oluştuğunda
üyeler arasında etkileşim, karşılıklı bağımlılık gelişir ve her üye projeye değer katar.
Öğretmenler, çalışma grubunun belirlenmesinde seçici ve dikkatli olmalıdır. Öğrenciler gerçek bir grup olarak
çalışma yapma konusunda cesaretlendirilmeli, takım kuralları önceden belirlenmeli ve öğrencilerin bir iş planı
çerçevesinde hareket ederek eşit roller üstlenmeleri sağlanmalıdır. Öğrencilerin önceden planlanmış düzenli
toplantılar yapmalarını sağlamak da öğretmenin dikkat etmesi gereken bir diğer husustur.
3.2.8 Bilimsel Bakış Açısını Geliştirir
Proje çalışmaları, öğrenciye kendisine verilen problemin çözümünü bulabilmek için, problemi nasıl ve hangi sırayı
takip ederek çözebileceğini öğrenir. Bilim, temel alınan problem durumlarını açık ve rasyonel bir şekilde ve onu des-
tekleyecek kanıtlarla çözmenin yolunu sunduğundan en iyi bilgiyi elde etmek için güvenilir bir prosedür gereklidir. Bu
prosedür genellikle bilimsel yöntem olarak adlandırılır ve şu sekiz adımdan oluşur: gözlem, soru sorma, bilgi toplama,
hipotez oluşturma, hipotezi test etme, sonuçlar çıkarma, raporlama ve değerlendirme.
Öğrenciler, gerçek topluluk sorunları da dâhil olmak üzere kendileri için önemli olan sorunları bilimsel araştırma ba-
samaklarına uygun olarak nasıl çözeceklerini öğrenirler. Bu süreçteki başarısız deneyimler dahi bir öğrenme fırsatı
sunar.
Proje çalışmalarıyla öğrenciler, ürünler oluşturarak veya tartışmalar düzenleyerek başkalarına fikirlerini anlatma, so-
nuçları düzenleme, verileri grafik hâline getirme, tahminde bulunma, soruları inceleme ve cevaplandırmaya yönlen-
dirilirler.
3.3 Proje Türleri
Projeleri bir öğretim yaklaşımı olarak ele aldığımızda üç tür projeden bahsetmek mümkündür: (i) Yapı ya da makine
projeleri, (ii) Deneysel/araştırma/ ölçme projeleri, (iii) Araştırma ve keşif projeleri.
• Yapı ya da Makine Projeleri: Bu tür projelerde öğrenciler bir hücre modeli, volkan, yarış arabası, müzik aleti
vb. yapmakta ve bunları yaparken neleri öğrendiklerine odaklanmaktadır. Yaptıkları ürünlerin nasıl çalıştıkla-
rını gösterirler ve yaptıkları ürünü nasıl geliştirebileceklerini açıklar.
• Deneysel/Araştırma/Ölçme Projeleri: Bu tür projelerde öğrenciler bir obje üzerinde bir ya da daha çok
değişkenin etkilerini araştırmak için bir deney tasarlamaktadır. Öğrenciler bir grup raporunda olması gereken
bilimsel yöntem sürecinin basamaklarını kullanarak bir model oluştururlar.
• Araştırma ve Keşif Projeleri: Bu tür projelerde öğrenciler bir konu seçmekte, çeşitli kaynaklardan bu konuyu
araştırmakta ve bulduklarını görsel yaratıcılıkları doğrultusunda sunmaktadır.
32