Page 35 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 35
3
BÖLÜM
Son aşamada ise, empati haritaları görüşmelerden toplanan tüm bilgileri birleştirmek için etkili bir araçtır. Empati ha-
ritaları, insanların sorun bağlamında yaptıklarını, söylediklerini, düşündüklerini ve hissettiklerini yakalar. Öğrencilerin
sorunun içeriğini ve insanların sorunu nasıl deneyimlediğini anlamalarına yardımcı olur.
EMPATİ HARİTASI
Diyor Hissediyor
Yapar Düşünüyor
Tanımlama
Bu aşama, ilk aşamada toplanan tüm bilgilerin bir araya getirilerek, fırsat ve problem alanlarının tanımlanmasını
içerir. Ortaya çıkan sorun bildirimi, insan merkezli terimlerle ele alınmalıdır. Örneğin, kayıt sayısını %5 artırmak gibi bir
hedef belirlemek yerine, meşgul annelerin aileleri için sağlıklı yiyecekler sağlamasına yardımcı olmak gibi insan mer-
kezli bir hedef belirlenmelidir. Bu aşamada yapılabilecek tipik aktivitelerden bazıları kümeleme ve temalara ayırmadır.
Tanımlama aşamasını gerçekleştirmenin birçok farklı yolu vardır, ancak temelde ilk aşamada elde edilen verilerin belirli
temalar ya da kategoriler altında gruplandırılmasına odaklanılmalıdır. İlk aşamada elde edilen tüm veriler; alıntılar,
gözlemler, fikirler bu aşamada gruplandırılır. Öğrenciler, hâkim veya en belirgin temaları bulana kadar fikirleri gruplan-
dırmaya devam etmelidir.
Empati haritasındaki verileri keşfederken, çeşitli insan gruplarındaki kalıpların ve sorunların tespit edilmesine odakla-
nılır. İnsanların şu anda sorunu nasıl çözdüğüne dair bilgi toplamak, daha yenilikçi bir çözümün nasıl sağlanabileceğine
dair ipuçları sağlar. Ancak, hedef kitlenin tüm sorunlarının çözülemeyeceği dikkate alınarak temelde odaklanılan prob-
leme yönelik en önemli alt sorunlar belirlenmelidir.
Fikir Üretme
Sorun tanımlandıktan sonra, hedef kitlenin karşılanmamış bu ihtiyaçlarına yönelik geliştirilecek çözüm önerilerini or-
taya koymak için bu aşamada beyin fırtınası yapılmalıdır. Başlangıçta mümkün olduğu kadar çok fikir toplanması ve
çalışma grubunun bunları sonuna kadar araştırıp test etmesi gereklidir.
Fikir oluşturma aşaması, sorunları tanımlamadan çözümleri keşfetmeye geçişi işaret eder. Fikir üretme zamanı geldi-
ğinde, bunun fikrin kalitesine veya uygulanabilirliğine odaklanmadan hızlıca yapılması ve fikirler toplandıktan sonra
değerlendirme aşamasına geçilmesi önemlidir. Fikir oluşturma aşaması genellikle bir ekip için çok yaratıcı ve özgürleş-
tirici bir aşamadır, varsayımlara meydan okunur, öğrenciler neyin prototipini yapacaklarına karar vermeden önce sıra
dışı fikirler üzerinde düşünme iznine sahiptir.
35