Page 34 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 34

3
                                                 BÖLÜM





                     Keşfetme
               Keşfetme aşamasında öğrenciler, somut öğrenme deneyimleri yoluyla yeni kavramları aktif olarak keşfederler. Bilimsel
               yöntemi gözden geçirmeleri ve gözlem yapmaları için akranlarıyla iletişim kurmaları istenebilir. Bu aşama, öğrencilerin
               uygulamalı bir şekilde öğrenmelerini sağlar.
                     Açıklama
               Bu bölüm, öğrencilerin yeni bilgileri sentezlemelerine ve daha fazla açıklamaya ihtiyaçları varsa sorular sormalarına
               yardımcı olan, öğretmen liderliğindeki bir aşamadır. Açıklama aşamasının etkili olabilmesi için öğretmenler, teknik bil-
               gileri doğrudan vermeden önce öğrencilerden keşfetme aşamasında öğrendiklerini paylaşmalarını istemelidir. Bu, aynı
               zamanda öğretmenlerin kavramayı ve anlamayı artırmak için kitap, video, internet veya diğer yardımcıları kullandıkları
               aşamadır.
                     Detaylandırma
               5E Öğrenme Modeli’nin detaylandırma aşaması, öğrencilere öğrendiklerini uygulamaları için alan sağlamaya odaklıdır.
               Bu onların daha derin bir anlayış geliştirmelerine yardımcı olur. Öğretmenler, yeni becerileri pekiştirmek için öğrenci-
               lerden sunumlar hazırlamalarını veya ek araştırmalar yapmalarını isteyebilir. Bu aşama, öğrencilerin değerlendirme-
               den önce bilgilerini pekiştirmelerini sağlar.
                     Değerlendirme
               5E Öğrenme Modeli hem resmi hem de gayri resmi değerlendirmeye izin verir. Bu aşamada, öğretmenler öğrencilerini
               gözlemleyebilir ve temel kavramları tam olarak kavrayıp kavramadıklarını görebilir. Ayrıca, öğrencilerin öğrendiklerine
               dayalı olarak problemlere farklı bir şekilde yaklaşıp yaklaşmadıklarını not etmek de yararlıdır. Değerlendirme aşaması-
               nın diğer yararlı unsurları arasında öz değerlendirme, akran değerlendirmesi, yazma ödevleri ve sınavlar yer alır.


                    3.5.2  Tasarım Odaklı Düşünme

               Tasarım odaklı düşünme, insan merkezli bir düşünce biçimidir. Tasarım odaklı düşünme bir ihtiyaca dayanır ve kişileri,
               kuruluşları daha iyi ürünlere, hizmetlere ve süreçlere teşvik eder. Tasarım odaklı düşünme, yaratıcılığı ve yeniliği kul-
               lanarak gerçek problemlere çözüm bulmanın bir yolu veya sürecidir. Gerçek hayattaki sorunları çözme merkezli yeni
               fikirler ve yenilikçi fikirler yaratmayı içeren bir süreçtir. Örneğin öğrencilerin, dünya üzerinde büyük etkisi olan ürünler
               veya modeller gibi anlamlı çözümler üretmesi veya belirli bir hedef kitleyle ilgili sorunlar için çözüm geliştirmesi gibi.
               Bu ürünler veya modeller gerçek yaşamın farklı alanlarına yönelik olabilir; yabancı dilleri anlama sorununu çözen bir
               mobil uygulama ya da ışınlama teknolojisi gibi.

               Tasarım odaklı düşünme, daha iyi bir öğrenmenin gerçekleşmesine katkı sunmakla kalmaz, aynı zamanda öğren-
               cileri gelecekteki rekabetçi ve zorlu bir çalışma ortamına hazırlar. 21. yüzyıl iş yeri iş birliği, ekipler halinde çalışma,
               problem çözme, risk alma, yaratıcı düşünme ve esneklik son derece önemli becerilerden bazılarıdır. Tasarım odaklı
               düşünme, öğrencilerin bu becerileri doğrudan sınıf ortamında deneyimlemesi, kazanması ve geliştirmesi için imkân
               sağlar. Tasarım odaklı düşünmenin aşamaları şunlardır: Empati Kurma, Tanımlama, Fikir Üretme, Prototipleme, Test
               Etme, Değerlendirme.
                     Empati Kurma
               Tasarım odaklı düşünme sürecinin ilk aşaması, sorunu belirlemek ve ele almak için hedef kitlenin bakış açısını anlamak-
               tır. Bunu yapmak için öğrenciler genel olarak konuyla ilgili tüm varsayımları (çünkü varsayımlar yeniliği engelleyebilir!)
               bir kenara bırakmaya teşvik edilir. Bu, hedef kitle ve onların ihtiyaçları hakkındaki tüm olasılıkları objektif olarak değer-
               lendirmelerini sağlar. Bu aşamada yapılabilecek tipik aktivitelerden bazıları şunlardır:

                   o  Gözlem: Hedef kitlenin gittiği yere gidilebilir ve ihtiyaçları, özellikleri, neleri önemsedikleri gözlenebilir.
                   o  Görüşme: Araştırılan konuyla ilgili hedef kitlenin tutumlarının anlaşılabilmesi için belirli sayıda kişiyle bire
                      bir görüşmeler yapılabilir. Örneğin görüşülen kişilerin birinden araştırılan sorunu en son ne zaman ve nasıl
                      yaşadığını anlatmasını istemek, başka türlü dikkate almayabileceğiniz ayrıntıları vurgulayan zengin bir açık-
                      lama sağlar.
                   o  Yerine Geçme: Hedef kitleyi temsilen bir kişinin yerine geçilerek onların günlük yaşamları hissedebilir ve
                      deneyimlenebilir.



           34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39