Page 31 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 31
3
BÖLÜM
3.2.3 Pratik Deneyim Sağlar
Proje çalışmasının arkasındaki ana fikir, öğrencinin kendi araştırmasını yapmasını ve öğrenmeye çalıştığı kavrama veya
çözmeye çalıştığı probleme pratik çözümler bulmasını sağlamaktır. Proje çalışmasını farklı kılan öğrencilerin sadece
teoride öğrenmek yerine ilk elden deneyim kazanmalarını sağlayan bir araç olmasıdır. Pratik deneyim yoluyla öğ-
renme gerçekleştiğinde, elde edilen içgörü ve başarma duygusu öğrencileri önemli ölçüde etkileyecektir. Öğrenciler,
bu sürecin her adımında aktif olarak yol aldıkları için sadece nihai sonucu değil, aynı zamanda belirli bir aktiviteyi
yaparken yanlış gitmenin farklı olası yollarını da öğrenecektir. Bu, öğrenciye sadece belirli bir şeyin nasıl yapılması
gerektiğini değil, aynı zamanda hataları tekrar etmeyecek şekilde doğru yapma sürecini de öğrenme fırsatı verir.
3.2.4 Yeteneklerini Test Eder
Öğrenmenin en önemli yönlerinden biri, öğrenme sürecinin kendisi ve ondan neler öğrenebilecekleridir. Bir kişinin
yeteneği, bir şeyi yapabilme becerisidir. Farklı insanların farklı yetenekleri vardır ve bir işle ilgili yetenekleri ne kadar
fazlaysa, o işte başarılı olma olasılıkları da o kadar fazladır. Kişi, onu uygulamak ve sonunda bunda iyi olmak için yete-
neklerinin ne olduğunu tanımlayabilmelidir. Bir proje çalışmasında, öğrenci güçlü ve zayıf yönlerinin neler olduğu-
nu ilk elden öğrenecek ve buna göre nelerde iyi olduğunu belirleyecektir. Bunu sağladıktan sonra, güçlü yanlarını
geliştirmeye ve zayıf olarak gördüklerini azaltmaya odaklanabilir. Bu tür bir öğrenme, yaşamın sonraki aşamalarında
son derece faydalıdır, çünkü yapabilecekleri ve yapamayacakları ve daha da önemlisi, yapmak istedikleri ve yapmak
istemedikleri arasındaki mükemmel çizgiyi bulmalarına yardımcı olur.
Dahası, mevcut öğrencilerimizin şu anda olmayan işlerde çalışacakları sıklıkla gündeme gelmektedir. Bir başka açıdan
bakıldığında, bu işleri tasarlayanlar, geliştirenler de bu öğrenciler arasından çıkacaktır. Deneyimlere dayalı kalıcı öğ-
renme, hızla gelişen ve değişen dünyada öğrencilere kendini tanıma fırsatı sunarak onları iş hayatına hazırlamaktadır.
3.2.5 Zaman Yönetimi Becerilerini Geliştirir
Proje çalışmaları, bir çalışma planı ve takvimi doğrultusunda gerçekleştirilir. Bu da öğrencilerin mevcut zamanı en iyi
şekilde kullanmak için bir zaman çizelgesi oluşturması ve takip etmesi gerektiği anlamına gelir. Bir zaman çizelgesi
oluşturarak öğrenciler zamanlarını planlayabilir ve buna göre çalışmalarını yürütebilirler. Bu öğrencilerin belirli bir
plan dâhilinde çalışmasını sağlayacağı gibi öğretmenlere de süreci takip etme ve kontrol noktalarında geri bildirim
verme olanağı sağlar. Ayrıca, bazı beklenmedik durumlar ortaya çıktığında öğrencilerin çalışma takvimini güncelle-
meleri gerekebilir. Bu gibi durumlar öğrencilerin esnek düşünebilme ve tüm faktörleri birlikte düşünerek yeniden
planlama yapabilme becerisini geliştirir.
3.2.6 Disiplinlerarası Öğrenme Sağlar
Disiplinlerarası çalışmaların öğrenme süreçlerinde birçok faydası vardır. İki veya daha fazla akademik disiplini kapsa-
yan çalışmalar, öğrencilere daha geniş bir bakış açısı ve daha derin bir öğrenme deneyimi sağlar. Öğrenciler konuyu
daha iyi anlar, kalıcı öğrenme gerçekleşir ve problem çözme konusunda yetenekleri gelişir. Bu öğrenme biçimi aynı
zamanda bilişsel süreçleri de zenginleştirerek öğrencilere karar verme, eleştirel ve yaratıcı düşünme konularında katkı
sağlar.
Disiplinlerarası öğrenme, öğretmenlerin birden çok konuyu bir projeye entegre etmesine olanak tanıyarak müfredatta
daha hızlı ilerlemelerini ve daha zengin, daha anlamlı öğrenme deneyimleri oluşturmalarını sağlar. Öğrencilerin konu
ve konular arasındaki ilişkilendirmelere dair anlamlı bir anlayış geliştirmelerini sağlayan disiplinlerarası öğrenme
bir proje çalışması ile birleştirildiğinde, okulu ilginç ve üretken bir yer hâline getirir. Bu öğrenme deneyimleri,
öğrencileri birden fazla disiplinden bilgi ve becerileri uygulamaya ve gerçek dünya sorunlarına yeni çözümler
üretmeye zorlar.
Öğretmenler, çeşitli disiplinleri içeren projeler aracılığıyla, öğrencileri yaratıcı düşünme ve iş birliği gerektiren gerçek
problemlerle karşı karşıya bırakabilir. Bu tür projeler sırasında öğretmenler kolaylaştırıcı olarak hareket eder ve öğren-
cilere yapıcı geribildirim ve problem çözmede rehberlik sunar.
31