Page 29 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 29

BÖLÜM 3


               3.1 Proje Çalışmaları


            Günümüzde toplumsal yapı, iş ve bilişim dünyası ile teknoloji alanındaki hızlı gelişim ve değişimler, bireylerin özellik-
            lerinde, yeterliklerinde ve öğrenme faaliyetlerinde değişimi zorunlu kılmıştır. Birey, artık içinde yaşadığı dünyaya ait
            bilgilerin pasif alıcısı değil, gelişim ve değişimin yaratıcısı ve bilginin aktif biçimde kullanıcısı durumuna gelmiştir. Bu
            yaklaşıma göre, eğitim sistemleri de bireyi böyle bir dünyaya hazırlamak amacını hedeflemek zorundadır. Bu nedenle,
            bilgiyi öğretmenden alan öğrenci modeli yerini, bilgiye ulaşan, istediği bilgiyi karmaşık bir bilgi ağı içerisinden seçip
            alabilen ve bu bilgiyi kullanarak sorunlarını çözebilen öğrenci modeline bırakmak zorundadır.
            Bilgiye ulaşmaya yönelik farklı yöntemlerin  ortaya çıktığı günümüz dünyasında,  bireyin daha çok yaparak yaşayarak
            öğrenmesi teşvik edilmektedir. Olguları pasif bir şekilde öğrenme ve bunları bağlam dışında tekrarlama şeklindeki eski
            okul modeli, öğrencileri günümüz dünyasında hayatta kalmaya hazırlamak için artık yeterli değildir. Oldukça karmaşık
            problemleri çözmek, öğrencilerin hem temel becerilere (okuma, yazma ve matematik) hem de 21. yüzyıl becerileri-
            ne (ekip çalışması, problem çözme, araştırma toplama, zaman yönetimi, bilgi sentezleme, yüksek teknoloji araçlarını
            kullanma) sahip olmasını gerektirir. Bu becerilerin birleşimiyle öğrenciler, yetenekli bir öğretmen tarafından yönlendi-
            rilen ve rehberlik edilen öğrenme süreçlerinde çok yönlü gelişim sergileyebilirler. Bu noktada, proje çalışmaları önem
            kazanmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği (RG: 07.09.2013-28758)’nde proje şu şekilde
            tanımlanmıştır: “Öğrencilerin istekleri doğrultusunda belirlenen bir konuda inceleme, araştırma ve yorum yapma; yeni
            bilgilere ulaşma, özgün düşünce üretme ve çıkarımlar sonucunda bir ürün ortaya koymak amacıyla ders öğretmeni
            rehberliğinde bireysel veya grup hâlinde yaptıkları çalışmayı” ifade eder.
               İ̇yi hazırlanmış bir proje;
                   Öğrencilerin ilgi ve isteklerini artırmalı,
                   Öğrenme için anlamlı ve özgün bir içerik sağlamalı,
                   Öğrencilerin liderliği ele almalarına, karar vermelerine olanak sağlamalı,
                   Öğrencilere öz değerlendirme fırsatı vermeli,
                   Öğrencilerin ne öğrendiklerini gösteren kullanışlı ürünler, sergiler ve sunumlarla sonuçlanmalıdır.
               3.2 Proje Çalışmasının Katkıları


            Belirlenen bir konuda bireysel/grupla yapılan çalışmaları içeren projeler, somut yollarla öğrenmeyi içeren bir öğrenme
            yöntemi olarak tanımlanabilir. Projeler, deneyim ve deney yoluyla öğrenme ilkelerini telkin ve teşvik eder.
            Proje çalışması, eylem hâlindeki deneyimsel öğrenme süreci olarak görülebilir. Projeler, doğru bağlamda ve doğru
            kullanıldığında, bütünsel öğrenmeyi sağlayan bir tür deneyimdir. Okullarda öğretme ve öğrenme için bir araç olarak
            proje çalışmalarının bilişi geliştirmek, üst bilişsel stratejileri geliştirmek, pratik deneyim sağlamak, yeteneklerin
            test edilmesine imkân sunmak, zaman yönetimi becerilerinin geliştirilmesini sağlamak, Disiplinlerarası öğrenmeyi
            sağlamak gibi birçok katkısı vardır.


                 3.2.1  Bilişi Geliştirir

            Biliş, düşünce, deney ve insan algısı yoluyla öğrenme sürecini ifade eder. Zekâ, dikkat, algı, düşünce, hafıza, yargılama,
            değerlendirme, akıl yürütme, eleştirel düşünme gibi entelektüel süreçlerin ve işlevlerin tüm yönlerini içerir. Bu tür
            bilişsel süreçler, yeni bilgiyi keşfetmek için mevcut bilgiyi kullanır. Bu bağlamda, proje çalışması, bir kişinin bilişsel ye-
            teneklerini geliştirir, onları zaman içinde daha derin hale getirir ve daha iyi bir öğrenme sağlar.


                                                                                                          29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34