Page 30 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 30
3
BÖLÜM
Proje çalışmaları öğrencilerin tasarımcılar, sanatçılar ve mühendisler gibi yaratıcı düşünme süreçlerini deneyimle-
meleri için önemli fırsatlar sunar. Öğrenciler, gelecekte ihtiyaç duyacakları ıraksak düşünme becerisini geliştirme
imkânı bulurlar. Bu, yapay zekâ ile değiştirilemeyecek veya bir makine ile otomatikleştirilemeyecek bir düşünce
türüdür.
Proje çalışmaları, öğrencileri sorgulama, araştırma ve fikir üretme yoluyla karmaşık sorunları çözmeye teşvik eder. Bu,
bir çalışma sayfasını tamamlayarak başaramayacağınız türden bir öğrenmedir. Karmaşık sorunları çözmek için öğrenci-
lerin sorunları birden çok açıdan görmelerini gerektirir. Böylece öğrenciler nüansları fark etmeyi, çoklu bakış açılarıyla
değerlendirmeyi öğrenirler ve problem çözme becerileri gelişir. Dahası, öğrenciler sadece sorunları çözmekle kalmaz,
çoğunlukla bir sonraki aşamaya geçerek problem çözmenin aslında gerçek dünya bağlamlarıyla bağlantılı olduğunu
görebilirler. Örneğin bir ev projesinde bir öğrencinin “İnsanların neden orantılı akıl yürütmeyi bilmesi gerektiğini an-
lıyorum.” dediğine şahit olabilirsiniz. Bu kavramın anlam ifade etmesi için kökleri gerçek dünya deneyimine dayanan
karmaşık bir soruna ihtiyacı vardır.
3.2.2 Üst Bilişsel Stratejileri Geliştirir
Bilişsel stratejiler, düşünmek, çalışmak ve öğrenmek için kullandığımız temel zihinsel yetenekler iken üst bilişsel stra-
tejiler, öğrenme ve problem çözme ile ilgili düşünce sürecinizi düzenlemenize ve değerlendirmenize olanak tanır. Üst
bilişsel becerileri tanımlamanın başka bir yolu, bildiğiniz ve bilmediğiniz bilgilerle ilgili öz farkındalığınız ve belirli bir
konuyla ilgili bilgileri hatırlamak veya korumak için nasıl çalışmanız gerektiğinin farkında olmanızdır. Üst bilişsel bece-
riler tipik olarak çocukluk döneminde gelişmeye başlar ve bireyler eğitim ortamlarından profesyonel ortamlara geç-
tikçe, ergenlik yıllarında ve yetişkinlikte büyümeye ve gelişmeye devam eder. Proje çalışmaları konsantrasyon, hedef
belirleme, planlama ve organizasyon, problem çözme, öz değerlendirme, kendi kendini düzeltme gibi üst bilişsel
farkındalığı geliştirecek süreçler için öğrencileri zorlamaktadır.
30