Page 33 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 33

3
                                                  BÖLÜM




               3.4  Proje Çalışmalarında Öğretmenin Rolü


            Proje çalışması öğretmenlere, öğrencileri artan akademik becerilerini amaçlı şekillerde uygulamaya teşvik edebileceği
            bir bağlam sağlar. Projelerin başlatılmasında, uygulanmasında ve sonuçlandırılmasında öğretmenin önemli bir rolü
            vardır. Proje yönteminde öğretmenin öğrencileriyle olan ilişkisi normal sınıf ortamına göre daha yakındır. Öğretmen,
            öğrencilerle birlikte çalışan ve onların zengin deneyimler kazanmalarına yardımcı olan bir rehberdir. Öğrenci toplulu-
            ğunun yöneticisi sıfatıyla hareket eder ve gerekli her türlü yönlendirmeyi yapar.

            Öncelikle,  öğretmen  araştırılacak  konunun  uygunluğunu  belirlemelidir.  Araştırılan  konu  öğrencilerin  çoğu  için
            ilginçse, projeler üretken ve aydınlatıcıdır. Bunu sağlamak için öğretmenler, öğrencilerin doğaçlama tartışmalarını
            dinlemekten, onların ilgi alanlarını ortaya çıkaran etkinlikleri gözlemlemekten ve düşüncelerini irdelemekten büyük
            fayda sağlayabilirler.
            Öğretmen öğrencilerin ilgisini çekebilecek bir konu belirledikten sonra, öğrencileri bir konu ağı veya ilgili alt konuların
            listesini oluşturmaya dahil edebilir. Bu süreç, öğrencilerin bir konunun araştırılmasına dahil edilebilecek çok çeşitli
            seçeneklerin farkına varmalarına yardımcı olur. Konuların belirlenmesinin ardından öğretmen, çalışma gruplarının
            oluşturulmasını sağlar. Küçük gruplar oluşturmak, öğretmenin dikkatli düşünmesini gerektirir, çünkü bir gruptaki
            öğrenciler birlikte iyi çalışmalı ve gruplar bir dizi yetenek içermelidir.

            Öğretmen, projenin uygun şekilde planlanmasında öğrencilere yardımcı olur ve onlarla projenin tüm artılarını ve ek-
            silerini tartışır. Öğrencilere proje için materyal kaynakları hakkında bilgi verir. Süreç başladıktan sonra, öğretmen
            her  grubun  ve  tüm  sınıfın  ilerlemesini  izler.  Belirli  noktalarda  kontroller  sağlar,  öğrencilere  geri  bildirim  verir,
            ihtiyaç  görürse  öğrencilere  projenin  ilerleyişi  hakkında  daha  önceki  tartışmalarını  hatırlatabilir.  Grupları,
            çalışmalarıyla ilgili gelişmeleri sınıf arkadaşlarıyla paylaşma noktasında teşvik edebilir.

            Öğretmen, öğrencilere projeyi değerlendirme ve çıkarımlarda bulunma aşamasında rehberlik eder. Ayrıca projeyi
            tamamlama  zamanının  belirlenmesine,  raporlanmasına  ve  nihai  bir  etkinliğin  planlanmasına  yardımcı  olur.
            Öğrencilere  yaptıkları  projeyi  akranlarıyla  ve  belki  ebeveynleriyle  paylaşma,  diğer  öğrencilerin  ortaya  koyduğu
            projeleri değerlendirme imkanı sunmak için sunum, sergi gibi nihai bir etkinlik planlamak gerekir.

            Proje yönetiminde öğretmenin bir diğer rolü, AB Projeleri, TÜBİTAK Projeleri, Ulusal Ajans Projeleri gibi ulusal ve
            uluslararası proje yarışmalarından uygun olanlarına başvuru yapması için öğrenci/öğrenci gruplarını teşvik etmesidir.
            Ayrıca  yine  farklı,  orijinal  proje  çıktıları  için  öğrencilere  fikri  ve  sinai  mülkiyet  hakları  kapsamında  patent,  faydalı
            model, marka ve tasarım tescil süreçlerinde yol göstermeli ve rehberlik etmelidir.

               3.5  Proje Çalışmalarına Rehberlik Edecek Bilişsel Süreçler

            Proje çalışmalarında, öğretmenin rehberliğinde öğrenci süreç boyunca aktiftir. Bu süreçte, 5E Öğrenme Modeli ve
            Tasarım Odaklı Düşünme öğrenciye yol gösterecek bilişsel stratejiler arasındadır.

                 3.5.1  5E Öğrenme Modeli
            5E öğrenme modeli, öğrencileri öğrenmenin merkezine yerleştiren, dikkatle planlanmış bir öğretim dizisi sağlar. Tüm
            öğrencileri keşfetmeye, bilimsel kavramlara ilişkin anlayış oluşturmaya ve bu anlayışları fenomenler veya mühendislik
            problemleriyle ilişkilendirmeye teşvik eder. Bu model, öğrencilerin soru sorduğu, hangi bilgi ve becerileri geliştirdiğine
            karar  verdiği  ve  ardından  kendi  kendini  değerlendirdiği  sorgulamaya  dayalı  öğrenmeye  bir  örnektir.  5E  Öğretim
            Modeli beş aşamadan oluşur: Dikkat Çekme, Keşfetme, Açıklama, Detaylandırma ve Değerlendirme.
                   Dikkat Çekme
            Öğrenme döngüsünün ilk aşamasında öğretmen, öğrencilerin hazırbulunuşlukları  hakkında bir öngörü kazanmaya
            ve herhangi bir bilgi eksikliğini belirlemeye çalışır. Öğrencilerin öğrenmeye hazır olmaları için gelecek kavramlara ilgi
            uyandırmak da önemlidir. Öğretmenler öğrencilere açılış soruları sorma veya konu hakkında zaten bildiklerini yazma
            görevi verebilir. Bu aynı zamanda kavramın öğrencilere ilk kez tanıtıldığı aşamadır.



                                                                                                   33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38