Page 33 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 33
3
BÖLÜM
3.4 Proje Çalışmalarında Öğretmenin Rolü
Proje çalışması öğretmenlere, öğrencileri artan akademik becerilerini amaçlı şekillerde uygulamaya teşvik edebileceği
bir bağlam sağlar. Projelerin başlatılmasında, uygulanmasında ve sonuçlandırılmasında öğretmenin önemli bir rolü
vardır. Proje yönteminde öğretmenin öğrencileriyle olan ilişkisi normal sınıf ortamına göre daha yakındır. Öğretmen,
öğrencilerle birlikte çalışan ve onların zengin deneyimler kazanmalarına yardımcı olan bir rehberdir. Öğrenci toplulu-
ğunun yöneticisi sıfatıyla hareket eder ve gerekli her türlü yönlendirmeyi yapar.
Öncelikle, öğretmen araştırılacak konunun uygunluğunu belirlemelidir. Araştırılan konu öğrencilerin çoğu için
ilginçse, projeler üretken ve aydınlatıcıdır. Bunu sağlamak için öğretmenler, öğrencilerin doğaçlama tartışmalarını
dinlemekten, onların ilgi alanlarını ortaya çıkaran etkinlikleri gözlemlemekten ve düşüncelerini irdelemekten büyük
fayda sağlayabilirler.
Öğretmen öğrencilerin ilgisini çekebilecek bir konu belirledikten sonra, öğrencileri bir konu ağı veya ilgili alt konuların
listesini oluşturmaya dahil edebilir. Bu süreç, öğrencilerin bir konunun araştırılmasına dahil edilebilecek çok çeşitli
seçeneklerin farkına varmalarına yardımcı olur. Konuların belirlenmesinin ardından öğretmen, çalışma gruplarının
oluşturulmasını sağlar. Küçük gruplar oluşturmak, öğretmenin dikkatli düşünmesini gerektirir, çünkü bir gruptaki
öğrenciler birlikte iyi çalışmalı ve gruplar bir dizi yetenek içermelidir.
Öğretmen, projenin uygun şekilde planlanmasında öğrencilere yardımcı olur ve onlarla projenin tüm artılarını ve ek-
silerini tartışır. Öğrencilere proje için materyal kaynakları hakkında bilgi verir. Süreç başladıktan sonra, öğretmen
her grubun ve tüm sınıfın ilerlemesini izler. Belirli noktalarda kontroller sağlar, öğrencilere geri bildirim verir,
ihtiyaç görürse öğrencilere projenin ilerleyişi hakkında daha önceki tartışmalarını hatırlatabilir. Grupları,
çalışmalarıyla ilgili gelişmeleri sınıf arkadaşlarıyla paylaşma noktasında teşvik edebilir.
Öğretmen, öğrencilere projeyi değerlendirme ve çıkarımlarda bulunma aşamasında rehberlik eder. Ayrıca projeyi
tamamlama zamanının belirlenmesine, raporlanmasına ve nihai bir etkinliğin planlanmasına yardımcı olur.
Öğrencilere yaptıkları projeyi akranlarıyla ve belki ebeveynleriyle paylaşma, diğer öğrencilerin ortaya koyduğu
projeleri değerlendirme imkanı sunmak için sunum, sergi gibi nihai bir etkinlik planlamak gerekir.
Proje yönetiminde öğretmenin bir diğer rolü, AB Projeleri, TÜBİTAK Projeleri, Ulusal Ajans Projeleri gibi ulusal ve
uluslararası proje yarışmalarından uygun olanlarına başvuru yapması için öğrenci/öğrenci gruplarını teşvik etmesidir.
Ayrıca yine farklı, orijinal proje çıktıları için öğrencilere fikri ve sinai mülkiyet hakları kapsamında patent, faydalı
model, marka ve tasarım tescil süreçlerinde yol göstermeli ve rehberlik etmelidir.
3.5 Proje Çalışmalarına Rehberlik Edecek Bilişsel Süreçler
Proje çalışmalarında, öğretmenin rehberliğinde öğrenci süreç boyunca aktiftir. Bu süreçte, 5E Öğrenme Modeli ve
Tasarım Odaklı Düşünme öğrenciye yol gösterecek bilişsel stratejiler arasındadır.
3.5.1 5E Öğrenme Modeli
5E öğrenme modeli, öğrencileri öğrenmenin merkezine yerleştiren, dikkatle planlanmış bir öğretim dizisi sağlar. Tüm
öğrencileri keşfetmeye, bilimsel kavramlara ilişkin anlayış oluşturmaya ve bu anlayışları fenomenler veya mühendislik
problemleriyle ilişkilendirmeye teşvik eder. Bu model, öğrencilerin soru sorduğu, hangi bilgi ve becerileri geliştirdiğine
karar verdiği ve ardından kendi kendini değerlendirdiği sorgulamaya dayalı öğrenmeye bir örnektir. 5E Öğretim
Modeli beş aşamadan oluşur: Dikkat Çekme, Keşfetme, Açıklama, Detaylandırma ve Değerlendirme.
Dikkat Çekme
Öğrenme döngüsünün ilk aşamasında öğretmen, öğrencilerin hazırbulunuşlukları hakkında bir öngörü kazanmaya
ve herhangi bir bilgi eksikliğini belirlemeye çalışır. Öğrencilerin öğrenmeye hazır olmaları için gelecek kavramlara ilgi
uyandırmak da önemlidir. Öğretmenler öğrencilere açılış soruları sorma veya konu hakkında zaten bildiklerini yazma
görevi verebilir. Bu aynı zamanda kavramın öğrencilere ilk kez tanıtıldığı aşamadır.
33