Page 30 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 30

Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmalarını Anlamak


        1.8. Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmalarının Değerlendirilmesi


        Öğrenciler, sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarında birden çok paydaş tarafından değerlen-
        direbilir:

            •   Paydaş değerlendirmesi: Paydaşlar, öğrencileri değerlendirerek de sürece aktif olarak katılım sağ-
                layabilirler. Öğrencileri değerlendirmek için değerlendirme listesi veya kriterleri geliştirme sürecin-
                de de söz sahibi olabilirler.
            •   Öğretmen değerlendirmesi: Öğretmenler, öğrencileri içerik üzerinde değerlendirmenin yanı sıra
                onların araştırma, iletişim, yazma ve grafik oluşturma konularında ne kadar başarılı olduklarını da
                değerlendirebilir.
            •   Akran değerlendirmesi: Öğrenciler, bir yansıtma biçimi olarak öz değerlendirme yapabilir. Ayrıca
                diğer paydaşların onları değerlendirmek için kullandıkları değerlendirme listesinin geliştirilmesine
                de yardımcı olabilirler.

        Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarında aşağıdaki değerlendirme araç ve yöntemleri kulla-
        nılabilir:

        Görüşme (Mülâkat): Öğrencilerle yapılan görüşmeler, öğrencilerin yaptıkları çalışmalarla ilgili değerlen-
        dirmeler yapmaya imkân vermektedir.

        Aşağıda bazı örnek görüşme soruları verilmiştir:
            •   Çalışma sırasında karşılaştığın bir olayı (konuyu, yöntemi, fikri) farklı yollarla açıklayabilir misin?
            •   Bu çalışmayı tekrar yapsaydın aynı sonuçları bulur muydun?
            •   Bu çalışmayı daha kolay yapmanın başka bir yolu var mı?
            •   Bu konuyla ilgili “gerçek yaşamından” bir örnek verebilir misin?


        Gözlemler: Etkinlik çıktılarının görülebildiği bazı alanlarda bu yöntem oldukça önemlidir.

        Uygulamada hız ve zaman önemlidir. Gözlemler, öğrenciler hakkında doğru ve pratik bilgiler sağlar. Öğ-
        retmen, öğrencilerin;

            •   soru ve önerilerine verilen cevaplarını,
            •   sınıf içi tartışmalarda katılımlarını,
            •   grup çalışmalarında ve tartışmalarında katılımlarını,
            •   çalışma sırasında kullanılan yöntem ve materyale öğrencinin verdiği tepkiyi gözlemler


        Aşağıdaki noktalar, öğretmenlere gözlem yapmada kolaylık sağlayacaktır.

            •   Ölçütleri koyarken bütün öğrenciler için aynı standartları kullanınız.
            •   Her öğrenciyi birkaç kez gözlemleyiniz.
            •   Her öğrenciyi farklı durum ve günlerde gözlemleyiniz.
            •   Her öğrenciyi farklı özellikler, beceriler ve davranışlara göre değerlendiriniz.
            •   Yapılan gözlem için değerlendirmeyi mümkün olduğu kadar gözlem anında kaydediniz.

        Sözlü Sunum

        Bu yöntemde öğrencinin katıldığı sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmasıyla ilgili sunum hazır-
        laması ve bunu topluluk önünde sunması istenir. Sözlü sunum birçok alanda kullanılabilir. Öğrencilerin
        eleştirel düşünme becerileri hakkında nitelikli bilgi sağlar. Kontrol listeleri, dereceli puanlama anahtarı ya
        da akran değerlendirme ölçekleri ile değerlendirme yapılabilir. Sözlü sunumlar öğrencilerin hatırlama,
        kavrama ve hitap düzeyleri hakkında bilgi toplamak için uygun araçlardır. Aynı zamanda problem çözme
        becerileri de bu yöntemle ölçülebilir.



                                                                                                               27
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35