Page 27 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 27
Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmaları Öğretmen ve Yönetici Rehber Kitabı
• Çevrenin korunması ile ilgili resimlerin, afişlerin, fotoğrafların hazırlanması ve bir sergide bunların ai-
lelere ve öğretmenlere sunulması.
• Öğrenciler, iş ahlakının genel kurallarını ve iş ahlakına aykırı durumlarda başvurulacak kurum ve kuru-
luşları araştırarak sınıfta paylaşır. Girişimci ve tüketici bakımından yaşadığı çevrede karşılaşılan iş ahla-
kına aykırı durumlar ve yapılan yasal iş ve işlemler örneklendirilir. Bu çalışmalar sunu haline getirilerek
okulda paylaşılır.
• İş ahlakı alanında örnek olay incelemesi yapılır. Örnek olayı içeren bir rapor üzerinde çalışan öğrenciler,
ilk önce olayın içeriğini öğrenir, daha sonra var olan verileri analiz ederek değerlendirir ve son olarak da
bir çözüme ulaşır; velilere ve çevre esnafına sunum yapar.
• Öğrencilere sürdürülebilir gelişme ile ilgili belgesel izlettirilerek konuya dikkatleri çekilir. İlgili kuruluş-
lardan uzmanlar okula davet edilir. İlgili sınıfların ve sosyal kulüplerin koordinasyonuyla okul düzeyin-
de bir etkinlik düzenlenir. “Çevreye duyarlı bir kalkınma süreci yaşanabilir mi? Yaşanamaz mı?” sorusu
sınıfça tartışılır. Ortaya çıkan görüşler öğretmen rehberliğinde değerlendirilir. Öğrenciler “Sürdürüle-
bilir Gelişme” konusu ile ilgili kompozisyon yazar. Çalışmalar ve ulaşılan sonuçlar okula davet edilen
veli ve çevre esnafına aktarılır.
• Öğrencilere elindeki kaynakları öncelikli ihtiyaçları doğrultusunda yerinde ve zamanında kullanma;
topluma, çevreye, yasalara karşı sorumluluklarını bilme ve yerine getirme bilinci kazanma gibi konu-
larda araştırma görevleri verilir. Okul çevresindeki esnafla röportajlar ve internet tabanlı tarama yapıl-
ması istenir. Öğrenciler ulaştıkları sonuçları sunum haline getirerek paylaşır.
• Öğrenciler, bilinçli tüketimin ilkeleri ve tüketici haklarıyla ilgili yaptıkları araştırma sonuçlarını sınıfta
paylaşır. Öğrencilere daha önce yapmış oldukları “ihtiyaç etkinliği” içerisindeki ihtiyaç listeleri hatırlatı-
lır. Listeden hareketle ihtiyaçlar ile tüketim kavramı ilişkilendirilerek bilinçli tüketimin günlük yaşam-
daki önemi tartışılarak ortaya konur. Öğrenciler ürünleri ve çıktıları kompozisyon, makale, afiş ve resim
gibi çalışmalarla yansıtır ve paylaşır.
DEĞERLER EĞİTİMİ
Örnek Kazanım/Açıklama/Amaç/Hedef
• Adalet değerinin günlük hayattaki yerini fark edebilme.
• Yardım edilmesi gereken durumları ve ihtiyaç sahiplerine yardım etmenin bireyin kendisini iyi hisset-
mesine olanak sağladığını fark edebilme.
• Komşu hakları doğrultusunda dikkat edilmesi gereken durumları fark edebilme.
• İş ahlakının tüm meslek dallarında uyulması gereken bir yükümlülük olduğunu kavrayabilme.
• Evrensel ve toplumsal değerleri içselleştirerek başta kendisini, ailesini, ülkesini ve dünyayı daha iyi
hâle getirebileceğinin farkına varabilme.
Değerler Eğitimine Yönelik Örnek Faaliyetler:
• Osmanlı Devleti’nin 1845-1851 yılları arasında “Büyük Kıtlık” geçiren İrlanda’ya yardım göndermesi
konusunun ele alındığı bir sempozyumun düzenlenmesi; öğrenciler tarafından hazırlanan bu faali-
yete okuldaki öğretmen ve öğrenciler ile veliler davet edilir ve sunum yapılır.
• Öğrencilerden, komşularının özel durumlarını gözeterek ve ilgili kanun maddelerini araştırarak
“Komşu Hakları Sözleşmesi” hazırlamaları Hazırladıkları “Komşu Hakları Sözleşmesi”ni komşularının
da görebileceği uygun bir yere asmaları ve okula getirerek paylaşmaları.
24