Page 13 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 13
Aşağıdaki Tablo 1.1’de farklı bilim dallarında faaliyet gösteren bilim insanlarının antrenman ile ilgili görüş
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI ve düşüncelerine yer verilmiştir.
Tablo 1.1: Farklı Bilim Dallarında Faaliyet Gösteren Bilim İnsanlarının Antrenman ile İlgili Görüş ve
1. Sahilde, parkta veya spor sahalarında yapılan beden- Düşünceleri
sel çalışmalarla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla Bilim İnsanının Adı Bilim Dalı Görüş ve Düşünceler
paylaşınız. Diether Harre (Ditır Hare) Pedagoji Sporcuyu en yüksek verimliliğe yönelten çalışmalardır.
2. İlgilendiğiniz spor dalında başarılı olmak için neler ya- Organizmada işlevsel ve yapısal değişmeler sağlayan
pıyorsunuz? Hollmann (Holman) Tıp Bilimi ve sporcu veriminin yükseltilmesi amacıyla belirli zaman
3. İlgilendiğiniz spor dalında bedensel hareketler dışında aralıklarında uygulanan yüklenmelerin tümüdür.
yaptığınız çalışmaları arkadaşlarınızla paylaşınız. Ulich (Ulih) Eylem Psi- Yeteneklerin eylem planı ve eylem yapılarının en üst
koloji seviyeye ulaşmasını sağlayan planlı bir süreçtir.
Sporcunun en yüksek verime ulaşabilmesi için planlı bi-
Sedat Muratlı Pedagoji
çimde yaptığı bedensel ve ruhsal çalışmaların tümüdür.
Bedensel ve ruhsal gücün, teknik ve taktik becerilerin
Yaşar Sevim Pedagoji organik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilip en üst
1.1. Antrenman Tanımı, Konusu ve Amaçları düzeye getirilmesini amaçlayan eğitim sürecidir.
Antrenman; bir çalıştırıcı eşliğinde, belirli bir plan ve program dâhilinde kişinin ya da takımın yarışmalara Hueppe (Hup) Fizyoloji Organize edilmiş bir eğitim süreci içinde kendini yetiştir-
veya belirlenen hedeflere ulaşmak için yaptığı fiziksel, teknik, taktik, zihinsel ve psikolojik hazırlıklardır. Bu me faaliyetidir.
hazırlıklar sporcunun yaşına, antrenman kapasitesine, hazırlık düzeyine ve antrenman dönemlerine göre Matwejew (Matveyev) Antrenman Alıştırmalar yardımıyla sporcuların fiziksel, teknik, tak-
değişkenlik gösterir (Görsel 1.1). Bilimi tik, zihinsel, psikolojik ve motorik hazırlığıdır.
Antrenman kavramı yalnız spor ile sınırlandırılamaz. Sadece motorsal, bilişsel, duyuşsal gelişmişlik
düzeyine göre değil, aynı zamanda güç ve ilgi basamaklarına göre de antrenman yapmak mümkündür. 20. yüzyılın ilk yarısına kadar antrenman konusunda fikirlerine en çok değer verilen kişiler, müsaba-
Antrenmanın, yeni başlayanlardan en üst düzeydeki sporculara, gençlerden yaşlılara kadar kendi verimlili- kalarda şampiyon olan sporcular ve onların antrenörleriydi. 1956’da Doğu Almanya’nın Leipzig (Laypzig)
ğini, gücünü ve fiziksel uygunluğunu geliştirmek isteyen herkese açık olmasına açık antrenman denir. Halı Üniversitesinde Antrenman Genel Teorisi ve Yöntemleri Kürsüsü kurularak antrenman kavramına ilk
sahada futbol oynama, parkta ve deniz kıyısında tempolu yürüyüş yapma, koşma ya da ormanlık alanlarda kez bilimsel bir boyut kazandırılmıştır.
bisiklet sürme açık antrenmana örnek verilebilir (Görsel 1.2). Spor performansını bilimsel temeller üzerine yerleştirme antrenman biliminin temelini oluşturur. Antren-
Farklı bilim dallarında faaliyet gösteren bilim insanları antrenmanın tanımını faaliyet gösterdikleri alanla- man bilimi spor tıbbı, fizyoloji, biyomekanik, beslenme, spor istatistiği, psikoloji, sosyoloji ve pedagoji ile iş
ra göre yapmışlardır. Sporla uğraşan bilim insanları, bilim dünyasındaki gelişmeler sonucunda “antrenman birliği içindedir.
bilgisi” ve “antrenman bilimi” gibi yeni kavramlar kullanmışlardır. Antrenmanın Konuları
1. Sportif verimi en üst seviyeye çıkarma
2. Bedensel mükemmellik ve güzellik idealini gerçekleştirme
3. Fiziksel uygunluk
4. Sağlık amaçlı etkinlikler yapma
Antrenmanın Amaçları
1. Genel ve özel fiziksel özellikleri (motorik özellikler)
geliştirmek: İhtiyaç duyulan kuvvet, çabukluk, dayanıklılık,
koordinasyon (beceri), hareketlilik (esneklik), denge özelliklerini
geliştirme (Görsel 1.3)
Görsel 1.3: Motorik özellikler
Görsel 1.1: Antrenman Görsel 1.2: Açık antrenman
(Parkta koşu) 2. Tekniği geliştirmek: Öğrenilmesi gereken teknik hareketlerin
normal veya sıra dışı durumlarda doğru şekilde yapılmasını
sağlamak ve bu hareketleri geliştirme (Görsel 1.4)
Görsel 1.4:Tekniği geliştirme
10 11