Page 13 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 13

Aşağıdaki Tablo 1.1’de farklı bilim dallarında faaliyet gösteren bilim insanlarının antrenman ile ilgili görüş
 HAZIRLIK ÇALIŞMALARI  ve düşüncelerine yer verilmiştir.
             Tablo 1.1: Farklı Bilim Dallarında Faaliyet Gösteren Bilim İnsanlarının Antrenman ile İlgili Görüş ve
 1. Sahilde, parkta veya spor sahalarında yapılan beden-  Düşünceleri
 sel  çalışmalarla  ilgili  düşüncelerinizi  arkadaşlarınızla   Bilim İnsanının Adı  Bilim Dalı  Görüş ve Düşünceler
 paylaşınız.  Diether Harre (Ditır Hare)  Pedagoji      Sporcuyu en yüksek verimliliğe yönelten çalışmalardır.
 2. İlgilendiğiniz spor dalında başarılı olmak için neler ya-  Organizmada işlevsel ve yapısal değişmeler sağlayan
 pıyorsunuz?   Hollmann (Holman)         Tıp Bilimi     ve sporcu veriminin yükseltilmesi amacıyla belirli zaman
 3. İlgilendiğiniz spor dalında bedensel hareketler dışında      aralıklarında uygulanan yüklenmelerin tümüdür.
 yaptığınız çalışmaları arkadaşlarınızla paylaşınız.  Ulich (Ulih)  Eylem Psi-  Yeteneklerin eylem planı ve eylem yapılarının en üst
                                         koloji         seviyeye ulaşmasını sağlayan planlı bir süreçtir.
                                                        Sporcunun en yüksek verime ulaşabilmesi için planlı bi-
              Sedat Muratlı              Pedagoji
                                                        çimde yaptığı bedensel ve ruhsal çalışmaların tümüdür.
                                                        Bedensel ve ruhsal gücün, teknik ve taktik becerilerin
              Yaşar Sevim                Pedagoji       organik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilip en üst
 1.1. Antrenman Tanımı, Konusu ve Amaçları              düzeye getirilmesini amaçlayan eğitim sürecidir.
 Antrenman; bir çalıştırıcı eşliğinde, belirli bir plan ve program dâhilinde kişinin ya da takımın yarışmalara   Hueppe (Hup)  Fizyoloji  Organize edilmiş bir eğitim süreci içinde kendini yetiştir-
 veya belirlenen hedeflere ulaşmak için yaptığı fiziksel, teknik, taktik, zihinsel ve psikolojik hazırlıklardır. Bu   me faaliyetidir.
 hazırlıklar sporcunun yaşına, antrenman kapasitesine, hazırlık düzeyine ve antrenman dönemlerine göre   Matwejew (Matveyev)  Antrenman   Alıştırmalar yardımıyla sporcuların fiziksel, teknik, tak-
 değişkenlik gösterir (Görsel 1.1).      Bilimi         tik, zihinsel, psikolojik ve motorik hazırlığıdır.
  Antrenman kavramı yalnız spor ile sınırlandırılamaz. Sadece motorsal, bilişsel, duyuşsal gelişmişlik
 düzeyine göre değil, aynı zamanda güç ve ilgi basamaklarına göre de antrenman yapmak mümkündür.   20. yüzyılın ilk yarısına kadar antrenman konusunda fikirlerine en çok değer verilen kişiler, müsaba-
 Antrenmanın, yeni başlayanlardan en üst düzeydeki sporculara, gençlerden yaşlılara kadar  kendi verimlili-  kalarda şampiyon olan sporcular ve onların antrenörleriydi. 1956’da Doğu Almanya’nın Leipzig (Laypzig)
 ğini, gücünü ve fiziksel uygunluğunu geliştirmek isteyen herkese açık olmasına açık antrenman denir. Halı   Üniversitesinde Antrenman Genel Teorisi ve Yöntemleri Kürsüsü kurularak antrenman kavramına ilk
 sahada futbol oynama, parkta ve deniz kıyısında tempolu yürüyüş yapma, koşma ya da ormanlık alanlarda   kez bilimsel bir boyut kazandırılmıştır.
 bisiklet sürme açık antrenmana örnek verilebilir (Görsel 1.2).    Spor performansını bilimsel temeller üzerine yerleştirme antrenman biliminin temelini oluşturur. Antren-
 Farklı bilim dallarında faaliyet gösteren bilim insanları antrenmanın tanımını faaliyet gösterdikleri alanla-  man bilimi spor tıbbı, fizyoloji, biyomekanik, beslenme, spor istatistiği, psikoloji, sosyoloji ve pedagoji ile iş
 ra göre yapmışlardır. Sporla uğraşan bilim insanları, bilim dünyasındaki gelişmeler sonucunda “antrenman   birliği içindedir.
 bilgisi” ve “antrenman bilimi” gibi yeni kavramlar kullanmışlardır.    Antrenmanın Konuları
               1. Sportif verimi en üst seviyeye çıkarma
               2. Bedensel mükemmellik ve güzellik idealini gerçekleştirme
               3. Fiziksel uygunluk
               4. Sağlık amaçlı etkinlikler yapma

               Antrenmanın Amaçları



              1. Genel ve özel fiziksel özellikleri (motorik özellikler)
                 geliştirmek: İhtiyaç duyulan kuvvet, çabukluk, dayanıklılık,
                 koordinasyon (beceri), hareketlilik (esneklik), denge özelliklerini
                 geliştirme (Görsel 1.3)
                                                                           Görsel 1.3: Motorik özellikler



 Görsel 1.1: Antrenman  Görsel 1.2: Açık antrenman
 (Parkta koşu)  2. Tekniği geliştirmek: Öğrenilmesi gereken teknik hareketlerin
                 normal veya sıra dışı durumlarda doğru şekilde yapılmasını
                 sağlamak ve bu hareketleri geliştirme (Görsel 1.4)
                                                                           Görsel 1.4:Tekniği geliştirme





 10                                                                11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18