Page 12 - GENEL JİMNASTİK 10
P. 12
DÜZEN ALIŞTIRMALARI H A Z I R L I K
1.1. Görsel: Düzen alıştırmaları
1. Düzen alıştırmalarına neden ihtiyaç duyulmuştur? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Düzen alıştırmalarının bölümleri neler olabilir? Tartışınız.
3. Düzen alıştırmalarının en çok uygulandığı yerler nerelerdir? Neden? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Sınıf veya konu dikkate alınmaksızın beden eğitimi derslerinde ve ders dışı çalışmalarda düzeni sağlamak
ders ve organizasyonu kolaylaştırmak için düzen alıştırmalarının bilinmesi ve kullanılması gerekir.
Düzen alıştırmaları, temel jimnastik duruşları ile birlikte de değerlendirilmektedir. Düzen alıştırmaları
sayesinde sportif amaçlı tüm faaliyetler ve ders etkinliklerinden daha çok verim alınabilmektedir.
Düzen alıştırmalarının özümsenmesi öğrencilere düzenli hareket etme, zamanı ve kaynakları verimli
bir şekilde kullanma, lidere uyma, birlikte iş yapma, kurallara uyma, yerinde ve çabuk karar verebilme
alışkanlıklarını kazandıracaktır. Ayrıca öğrenilen hareketlerin belirli aralıklarla tekrarlanması durumunda tam
öğrenme gerçekleşecek ve çağdaş insanın yaşantısında ortaya koyacağı tavır, davranış ve tutumlar ortaya
çıkacaktır. Böylece bireyler tüm yaşamlarını kontrol altında tutabilecek; uyumlu, öz güvenli, alçak gönüllü,
çalışkan, kendisine değer verilen başarılı ve mutlu insanlar olabileceklerdir.
Düzen alıştırmalarının yararları şunlardır:
• Isınma devresinin başında yapılan düzenli
yürüyüş ve koşular yoluyla derse uyum sağlanır.
• İyi kavratılmış terimler, komutlar yoluyla tüm
grup disiplinli bir şekilde yönetilir ve kontrol altına
alınır.
• Çeşitli şekillerde yapılan dizilme ve sıralanma-
lar dersin işlenişine akıcılık, aktarılmasına rahatlık
getirir.
• Uygun adım ve merasim adımı yürüyüşlerinin
geliştirilmesi iştirak edilen resmî bayramlarda öğ-
retmene büyük kolaylık sağlar.
• Verilen komutun herkes tarafından aynı şekil-
de algılanması, dizilme ve sıralanmaların hemen
yerine getirilmesi zamandan tasarruf sağlar. Böy-
lece öğretmen her defasında alınacak düzeni izah
etmek durumunda kalmaz.
1.2. Görsel: Beden Eğitimi Dersi
Düzen alıştırmalarındaki duruşlar, dönüşler, yürüyüşler vb. hareketler komutlarla sağlanır. Beden eğitimi
derslerinde öğretmen ile öğrenciler iletişimi komut ile sağlar (1.2. Görsel). Yapılması istenen hareket kısa
bir ifade ile ve kararlılık bildiren bir ses tonuyla söylenmelidir. Buradaki ses tonu ve ifadelendirme şekli, aynı
zamanda hareketin yapılış disiplinini de ortaya koyan bir özellik olarak ortaya çıkarmaktadır. Bunun için
komut verilirken özenle hareket edilmelidir.
10