Page 17 - GENEL JİMNASTİK 10
P. 17
1 3 S I R A L A N M A L A R
Sıralanmalar, düzen alıştırmalarının önemli bir bölümünü oluşturur. Dersin belli bir düzen ve disiplin içinde
işlenmesi, sınıfın öğretmen tarafından kontrol altında tutulması, gösterilen hareketlerin herkes tarafından en
iyi şekilde görülmesinin sağlanması sıralanmanın önemini ortaya koyar.
Sıralanmalarda en önemli nokta öğrenci sayısıdır. Sayı arttıkça ders alanını kullanmada güçlük çekilir. Bu
güçlükleri ortadan kaldırmak için gruba belli sıralar aldırmak gerekmektedir.
Sıralanma, bir doğru üzerinde öğrencilerin uzundan kısaya doğru yan yana veya art arda durarak
oluşturdukları biçimdir. Her iki durumda da isimlendirme birerli, ikişerli, dörderli, derin kol veya geniş kol sıra
gibi sıra sayısına göre olur. Sıralanmalar, yapıları itibariyle “geniş kol sıralanmalar” ve “derin kol sıralanmalar”
olarak ikiye ayrılır.
A) GENİŞ KOLDA SIRALANMA (SAFTA SIRALANMA): Öğrencilerin yan yana bir doğru üzerinde sı-
ralanmalarına denir. Sıralanma oluşurken aralık almalar ve hizaya gelmeler, sıranın sağ başı esas alınarak
yapılır. Sıra oluşumunda boy, ölçüt olarak alınabilir. Boy uzunluğuna göre sıralanma gerek estetik görünüm
gerekse etkinliklerin kolay gerçekleştirilebilmesi açısından daha faydalıdır. Uzundan kısaya doğru sağ baştan
sıraya geçilerek uygulanır. Sıra kontrolü, sağ başa omuz üzerinden başı 90 derece sağa çevirip bakarak ve
göğüs hizasını aynı hizada görerek sağlanır. Geniş kol sıralanmalarda aralıkla ilgili herhangi bir komut veril-
memişse aralık dirsek aralığı olarak alınmalıdır. Geniş kol sıralanmalarda aralık alma 3 değişik şekilde yapılır.
- Dirsek temas aralığı
- Tek kol aralığı
- Çift kol aralığı
BİRERLİ SIRA
15