Page 29 - GENEL JİMNASTİK 10
P. 29
E T K İ N L İ K RENKLİ EBE
Öğretmen rehberliğinde iki eşit gruba ayrılınız ve bir arkadaşınızı komut vermek üzere belirleyiniz. Her
iki grup için de ayrı bir renk seçiniz. Okulunuz voleybol sahasında her iki grup ayrı ayrı hücum çizgileri
arkasında sıralanınız. Arkadaşınız bir duruş ismi söyleyince söylenen duruş karşılıklı olarak yapılır. Aynı
duruşta beklenir. Arkadaşınızın söylediği renkteki ebe olan grubun öğrencileri harekete geçer. Duruşlarını
bozup kaçmakta olan grubun öğrencilerini voleybol dip çizgisine kadar kovalayıp ebelemeye çalışır. Karşı
renk grup öğrencileri ebelenip bitinceye kadar duruş hareketlerine devam eder.
D İ Z İ L İ Ş L E R
Dersin ısınma devresinde veya işlenen konunun özelliğine göre ana devrede sınıfın belli düzenleri alması
gerekir. Bu dizilişler öğrenci sayısına, kullanılan aletin özelliğine, ders alanının büyüklüğüne ve şekline göre
ayarlanır.
Dizilişler gösteri jimnastiğinde de oldukça önemlidir. Modern jimnastik çalışmalarında birçok farklı şekilde
diziliş uygulanmaktadır. Bu dizilişlerden en çok kullanılan daire şeklidir. Bunun dışında birçok geometrik diziliş
de yapılabilir.
Aşağıda verilen dizilme şekilleri öğretmene değişik seçenekler sunmak içindir. Dizilişler dersin akışını
kolaylaştırır ve her derste aynı dizilme şekillerine bağlı kalmadan dersi ve öğrencileri monotonluktan kurtarır.
Bu sayede öğrenme daha verimli hâle getirilmiş olur. Ayrıca tercih edilen herhangi bir diziliş şekli öğretmen
ve öğrenci arasında güçlü bir iletişimin kurulmasını sağlar. Bu dizilişlerin hepsinde dikkat edilecek ortak nokta
kolların yana açılarak veya öne uzatılarak eşit aralıkların alınmasıdır. Bu aralık alıştırmanın özelliğine göre
ayarlanmalıdır.
Öğretmenin vereceği komuta uygun alınacak dizilme şekilleri en iyi biçimde kavratılmış olmalıdır. Aksi
taktirde sınıfta çözülme ve dağınıklık meydana gelir ve zaman kaybı fazla olur.
a) Dağınık düzende dizilme: Öğrenciler ders
alanında birbirlerine engel olmayacak şekilde
belli bir sıra istikamet gözetmeksizin dururlar.
Ama bütün öğrencilerin yüzü öğretmene veya
belli bir yöne doğrudur.
b) Geniş ve derin kolda düzenli dizilme: Daha çok kalabalık gruplara uygulanır. Öğrenciler alanı
dolduracak şekilde sayılarına göre geniş veya derin kolda toplanırlar. Grupta sağ baştaki kişi sabit olmak
üzere kollar sola doğru açılır. Öğrenciler yandan ve önden hizaya bakarak eşit aralıklarla dizilirler.
GENİŞ KOLDA DÜZENLİ DİZİLME DERİN KOLDA DÜZENLİ DİZİLME
27