Page 115 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 115

ra çevresinde el ele, kol kola, omuz omuza, karşılıklı ve toplu şekilde farklı çeşitleriyle oynanan karşılamalar
            görülmektedir. Karşılama türü danslar; kadın, erkek ve karma olarak oynanmaktadır. Trakya halk dans-
            larında, karşılamaya benzeyen hora ve sallama (salma) türü danslara da rastlanmaktadır. Görsel 4.2’de
            Kırklareli kız ve erkek kostümlerine birer örnek verilmiştir.
























                                            Kırklareli                                 Kırklareli
                                            kız kostümü                                erkek kostümü
                                            (önden-arkadan                             (önden-arkadan
                                            görünümü)                                  görünümü)








                                         Görsel 4.2: Kırklareli kız ve erkek kostümleri

            Horalar: El ele, kol kola ve omuz omuza tutuşularak oynanan türe, karşılama türünün altında özel olarak
            “hora/horo” da denmektedir. Horaların isimleri de genelde kişi isimleriyle anılmaktadır. Kabadayı, Beylerbe-
            yi gibi oyunlar horalara örnek olarak verilebilmektedir.
            Sallama (Salma) Oyunları: Salma oyunlar; sert, yiğitlik ve cengâverlik etkisi gösteren dans türleridir. Ali
            Paşa, salma türüne örnek bir danstır.
                    Trakya dışındaki karşılamalarda, kendi coğrafyasındaki türün davulu kullanılmaktadır. Trakya’da
            ise kullanılan davullar, karşılama davulu olarak ayrı bir isim almıştır. Davul, vurgularının ve velveleli ritimle-
            rin zengin yapısından dolayı karşılama türünün en önemli çalgısıdır. Kullanılan çalgılar, çoğunlukla yöreye
            özgü davul ve zurnadır. Ayrıca yörede çift davul ve zurna kullanımı geleneği yaygındır. Davul ve zurnanın
            yanı sıra tef, darbuka, bağlama, zilli maşa ve klarnet de kullanılabilmektedir. Bazı dansların zurna olmaksı-
            zın yalnız davul eşliğinde oynandığı görülmektedir.
                    Karşılama türünün ritmik yapısı çok zengindir. Genellikle dokuz, yedi, beş zamanlı ritimler yaygın
            olarak kullanılmaktadır. Karşılamaların dört zamanlı örneğine az da olsa rastlanmaktadır. “Merzifon Karşı-
            laması” buna örnek gösterilebilir.
                    Karşılama türüne, ülkenin yaygın bir bölümünde, özellikle Trakya, Marmara ve Karadeniz Bölge-
            lerinde, Edirne, Balıkesir, Kırklareli, Tekirdağ, İzmit, Adapazarı, Bilecik, Bolu, Giresun, Ordu, Çanakkale,
            Bursa ve çevresinde rastlanmaktadır.


                        DERS İÇİ ETKİNLİK
                        Edirne “Kız Karşılaması”, Bursa “Menekşe”, Giresun “Çandır Karşılaması”, Balıkesir “Ban-
                        dırma Karşılaması” gibi oyunlar; karşılama türünün farklı örnekleri arasında sayılabilmekte-
                        dir. Bu oyunlar ve benzerlerine ait görüntüleri öğretmeniniz eşliğinde, sınıf ortamında izleyi-
                        niz. Türün geneline ait karakteristik özellikleri göz önünde bulundurarak izlediğiniz oyunları
                        karşılaştırınız. Benzerliklerin ve farklılıkların nedenleri hakkında arkadaşlarınızla görüş alış-
                        verişinde bulununuz.                                                                      4. ÜNİTE


                                                                                   “Dımıdan” 12. bölüm
                                                         113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120