Page 107 - SPOR ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ 11
P. 107

ATP-CP Sistemi (Fosfojen Sistem)  Laktik Asit Sistem (Anaerobik Glikoliz)
 Fosfojenler adı verilen ATP ve kreatin fosfat (CP veya PC) kas hücresi içinde bir miktar depo   Bu sistemde enerji üretilirken sadece karbonhidratlar kullanılır. Bütün karbonhidratlar vücutta
 edilmiş hâlde bulunur. CP de ATP gibi kasların acil enerji kaynağıdır. Hücrelerdeki ATP ile CP’ye yani   glikoz adı verilen basit şekere dönüştürülür. Glikoz ya hemen kullanılır ya da daha sonra kullanılmak
 ikisine birden ATP-CP enerji sistemi denir. Bu enerji sistemi hem kas hücrelerinde depolu ATP’den hem   üzere kaslarda ve karaciğerde glikojen olarak depo edilir. Glikozdan hem oksijenli hem de oksijensiz
 de CP’den ATP sentezlenmesiyle elde edilen enerji ile en fazla 10-15 saniyelik kısa süreli ve patlayıcı   ortamda enerji elde edilebilmektedir. Anaerobik glikoliz, hücrelerde depo hâlde bulunan glikozun ok-
 kuvvet gerektiren hareketlerin yapılmasını sağlayabilmektedir. Bu sistemle elde edilen enerji 100 m ko-  sijensiz ortamda parçalanarak ATP’nin sentezlenmesidir. Glikoz parçalanarak pirüvik asit adı verilen
 şusunda yeterli olabilmektedir (Görsel 9.3). Sprint ve güç performansı, ATP ve CP depolarına bağlıdır.   bir maddeye dönüşür. Bu sırada kas hücrelerinde yeteri kadar oksijen bulunmadığından Pirüvik asit
               farklı birtakım reaksiyonlara giremez ve laktik aside dönüşür (Görsel 9.5). Bu nedenle bu sisteme lak-
               tik asit enerji sistemi adı da verilmektedir. Laktik asit kaslarda birikir ve yüksek miktarlara eriştiğinde
               kaslarda yorgunluğa sebep olur. Çünkü insan vücudu ancak belirli miktardaki laktik aside direnç gös-
               terebilmektedir. Laktik asit kas hücrelerinden hücreler arası sıvıya ve kana geçer. İstirahat sırasında
               kanda bulunan laktik asit miktarı yaklaşık 1 mmol/L’dir. Yoğun bir egzersiz sırasında kanda laktik
               asit miktarı 16-20 mmol/L’ye kadar yükselebilmektedir. Bu değer kaslarda ise daha büyük miktarlara
               ulaşmaktadır. Böylece vücutta oluşan bu asidik ortam yorgunluğa sebep olmaktadır. Laktik asit, yük-
               lenme sonrasındaki dinlenme esnasında çeşitli şekilde vücuttan uzaklaştırılır.
















 Görsel 9.3: Sprint

 ATP’nin yeniden sentezlenmesi için ADP molekülüne bir fosfat grubu eklenmesi gerekir. Kas
 hücrelerinde depolu olan ATP’nin 2-3 katı kadar CP deposu bulunur. CP, kreatin ve fosfat gruplarına
 parçalanırken önemli miktarda enerji açığa çıkar. Oluşan bu enerji direkt olarak ATP’nin sentezlen-
 mesinde  kullanılır  (Görsel  9.4).  Kas  kasılması  sırasında ATP’nin  parçalandığı  hızda,  depolanmış
 CP’nin parçalanması sonucunda açığa çıkan enerji ATP’nin yenilenmesini sağlar.
                                                Görsel 9.5: Anaerobik glikoliz
 ATP-CP enerji sistemi, üre-
 tebildiği  enerji  miktarından  zi-
 yade  hızlı  enerji  üretebilmesi   Yüksek şiddette 2-3 dakika süresince devam eden egzersizlerde kullanılan bu sistemde 1 mol
 bakımından  önemlidir.  Bununla   glikozdan en fazla 3 mol ATP sentezlenebilmektedir. Oysaki 1 mol glikoz oksijenli ortamda parça-
 birlikte şiddetli bir yüklenme son-  landığında 38-39 mol ATP sentezlenmektedir. Yüksek şiddette devam eden 400-800 m gibi koşu
 rası yapılan 2-3 dakikalık dinlen-  egzersizlerinde enerji daha çok bu sisteme dayalı olarak üretilir. ATP sentezi, bu gibi egzersizlerde
 me  esnasında  CP  depolarının   fosfojen sistem ve laktik asit sistem ile gerçekleşmektedir.
 büyük bir kısmı hızlı biçimde ye-
 Görsel 9.4: CP’den ATP sentezi  nilenir.

                          5.          ETKINLIK      ARAŞTIRMA
 4.       ETKINLIK      ARAŞTIRMA

                   Bilişim teknolojilerinden yararlanarak bir sonraki derse kadar anaerobik glikoliz enerji sisteminin
  Bilişim teknolojilerinden yararlanarak bir sonraki derse kadar ATP-CP enerji sisteminin kulla-  kullanıldığı hareketleri içeren spor dalları ile ilgili araştırma yapınız. Bu spor dalları ve hareketlerle
 nıldığı hareketleri içeren spor dalları ile ilgili araştırma yapınız. Bu spor dalları ve hareketlerle ilgili   ilgili edindiğiniz bilgileri öğretmeniniz rehberliğinde arkadaşlarınızla tartışınız.
 edindiğiniz bilgileri öğretmeniniz rehberliğinde arkadaşlarınızla tartışınız.






 104                                                       105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112