Page 40 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 40

SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI     SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI
 GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER  ÜNİTE 3  ÜNİTE 3  GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER


 3.1. GÜDÜ VE GÜDÜLENME KAVRAMLARI  Harekete yönelmiş organizmanın ihtiyacını karşılayarak rahatlaması süreci bir döngü halinde

 Ruh sağlığı uzmanlarının cevabını aradıkları en temel sorulardan biri, insan doğası ile ilgili “Neden   gerçekleşir (Şekil 3.1).
 yapıyorsun?” sorusudur. Bu soru genelde “Çünkü istiyorum.”,  “Çünkü ihtiyacım var.”, “Çünkü
 yapabiliyorum.” ya da “ Bir sebebi yok, öylesine yapıyorum.” şeklindedir. Uzmanlar bu cevapları
 yetersiz bulmuş olacaklar ki insanların davranışlarını tetikleyen daha güçlü nedenler olduğunu
 düşünmüş  ve  bu  nedenleri  keşfetmeye  çalışmışlardır.  Yaptıkları  araştırmaların  sonucunda
 düşünce, duygu ve davranışları etkileyen nedenin güdülenme olduğunu bulmuşlardır. Yaşamın
 her  alanında  olduğu  gibi  spor  faaliyetlerinin  temelinde  de  güdülenme  vardır.  Güdülenmiş
 davranış organizma tarafından yerine getirilmezse bu davranış organizmayı strese sokar. Spor
 psikologları birey ve takımların performansını etkilemedeki öneminden dolayı, insanların spora
 ya da fiziksel aktiviteye katılımına yol açan güdüleri bilmek için özel ilgi göstermişlerdir.


















               Şekil 3.1: Güdülenme döngüsü
               1. Güdülerin Sınıflandırılması

               Uyarıcılar  organizmaya  içeriden  ya  da  dışarıdan  gelir.  Bunlara  içsel  güdülenme  ve  dışsal
               güdülenme  adı  verilir.  Uyarıcıların  alınması  sonucunda  organizma  hareket  eder  ve  davranış
 Güdülenme,
 bir kişinin çabalarının   gerçekleşir.  Hem  dışsal  hem  de  içsel  güdüler  sporda  önemlidir  ve  spor  psikologları  bireyin
 yönü ve yoğunluğudur.
               performansını artırmak için hem dışsal hem de içsel güdüleri kullanırlar. Bununla birlikte amaca
               ulaşmada, içsel güdülenme ile hareket eden sporcuların hedeflerine ulaşma oranlarının daha
               yüksek olduğu görülmüştür.
 Görsel 3.1: Amacına ulaşmış sporcu
               Heyecan, sevme, eğlence, yetenekleri sergileme ve geliştirme fırsatları, kısaca sporun tadını
 İnsan bedeninin belirli bir düzeyde su, yiyecek, hava ve ısı miktarını sürdürerek   çıkarmaya yol açan, spor etkinliklerinde yer almak için kişinin içinden gelen tüm nedenler içsel
 yaşamını  devam  ettirmeye  ihtiyacı  vardır.  Bu  devamlılığa  yol  açan  biyolojik   güdülere örnek olarak verilebilir. Kupalar, ödüller, övgü ve statü gibi dış etkenlere bağlı nedenler
 mekanizmaya  homeostasis (iç denge) durumu  denir.  Organizmada  ortaya   de dışsal güdü örneklerindendir.
 çıkan gereksinimler bu denge durumunu bozarak dengesizlik yaratır. Organizma bu dengesizlik
 durumunu  giderebilmek  için  harekete  geçme  eğilimindedir.  Bu  süreç  güdülenme  kavramını   İçsel  ve  dışsal  güdüler  organizmayı  harekete  geçirir.  Zaman  zaman  dışsal  güdüler,  içsel
 karşımıza çıkartır. Örneğin bir sporcu yarışma öncesinde denge durumunda olmasına rağmen   güdülenmeyi artırmak için kullanılabilir.
 yarışmadaki eforu nedeniyle susuzluk hissedecektir. Bu nedenle dengesi bozulacak ve dengeye   Dışsal  güdülerin,  içsel  güdülenmeyi  artırmak  için  başarıyla  kullanılmasına  Uzak  Doğu  dövüş
 gelebilmek için su içmek üzere harekete geçecektir.   sporlarında kullanılan dereceleme sistemleri (renkli kuşaklar) örnek olarak verilebilir.

 Güdü,  organizmanın  istemli  veya  istemsiz  olarak  davranışlarda  bulunmasına  neden  olan   BİLİYOR MUSUNUZ?
 uyarıcılardır. Gereksinim  ise çoğunlukla organizmada eksikliği hissedilen şeyler için kullanılır.   Bilinenin aksine dövüş sporlarında kullanılan renkli kuşaklar eski bir gelenek değildir. Dövüş
 Eksikliği hissedilen gereksinimlerin gücü ve şiddeti dürtü olarak ifade edilir. Dürtünün organizmayı   sanatlarında bir yeniliktir. Kemer geleneği geçmiş yüz yılda başlamış olup öğrencileri güdüle-
 harekete yöneltmesine güdü denir. Harekete yönelmiş organizma ihtiyacı karşılayıp rahatladığında   mede somut ödül olarak tasarlanmıştır.
 güdülenmiş olur. Tüm bu süreç güdülenme (motivasyon) olarak tanımlanır (Görsel 3.1).


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     37  38  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45