Page 44 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 44

SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI     SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI
 GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER  ÜNİTE 3  ÜNİTE 3  GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER


 Basamak geçişleri ile ilgili bilinmesi gerekenler:   Araştırma sonuçları çok başarılı bireylerin mücadele gerektiren zor görevleri üstlendikleri, ba-

 • Basamağın  üst  düzeyindeki  bir  güdüye  çıkabilmek  için  alt  düzeydeki  tüm  güdülerin  tam   şarısız bireylerin ise mücadeleden kaçtıkları ve kolay görevleri seçtiklerini göstermektedir.
 anlamıyla doyuma ulaşması gerekmez.  Yükleme Kuramı insanların başarı ya da başarısızlıklarını ne şekilde açıkladıklarına odaklanır.
 • Bazı insanlar için sosyal ilişki güdüsü, emniyet ve korunma güdüsünden önce gelebilirken bir   Kişilerin çevresindeki dünyayı anlamlandırmaya yönelik arzusu, olayların ve davranışların ne-
 diğeri için bu öncelikli olmayabilir. Yani, basamaklara verilen önem kişinin ihtiyacına göre   denleri hakkında yüklemelerde bulunmasına yol açar. Bu görüşü açıklayan başlıklar aşağıdaki
 farklılık gösterebilir.   gibidir.

 • Bireylerin hangi basamaktaki güdülerinin daha belirgin ve baskın bir rol oynayacağı, içinde   1. Değişmezlik: Kişinin başarı ya da başarısızlığı tam anlamıyla kalıcı ya da değişken olarak
 büyüdükleri sosyal çevre ve kültür tarafından belirlenir. Örneğin, sakatlanan bir takım kaptanı,   yüklediği bir faktör.
 saygınlık gereksiniminden dolayı fiziksel acı çekse bile maça devam etmek isteyebilir.  2. Nedensellik odağı: İçsel ya da dışsal olan bir faktör.
 ETKİNLİK         3. Denetim odağı: Bireyin kontrolünde olan ya da olmayan bir faktördür.
               Sporcuların kazandıkları bir yüzme yarışına yaptıkları yüklemeleri örneklendirelim. Sporcular bu
 Etkinliğin adı: İhtiyaç Basamaklarım  sonucu yetenek ve beceri gibi değişmez bir faktöre ya da şans gibi değişken bir faktöre (değiş-
 Etkinliğin amacı: Maslow’un ihtiyaç hiyerarşisi kuramını bilir.  mezlik), son 50 metredeki olağanüstü çaba gibi içsel bir nedene ya da havuza alışkın olmak gibi
 Etkinliğin Süresi: 15 dk.  Kendini Gerçekleştirme  dışsal bir nedene (nedensellik), yarış planı gibi kontrol edilecek bir faktöre ya da rakibin zayıflığı
 Araç-gereçler: Ders kitabı  gibi kontrol dışındaki bir faktöre (denetim odağı) yükleyebilir.
 Uygulama
 Estetik       Ya da bir yetişkin devam ettiği spor salonuna gitmekten vazgeçebilir ve gitmeme sebebini:
 • Spor yapma nedenlerinizi sıralayınız.
 • Nedenlerinizi Maslow’un ihtiyaç hiyerarşisindeki   Bilme  • Değişmez bir faktöre (yetenek eksikliği) ya da değişken bir faktöre (kötü bir antrenöre)
 basamaklarla eşleştiriniz.  Saygınlık  • İçsel bir nedene (zamanı ayarlayamama) ya da dışsal bir nedene (spor salonunun evine uzak
 Sonuçlandırma   Sosyal  olması),
 • Spor yapma sebepleriniz hangi basamakta   • Kontrol edilebilir bir faktöre (yeterince çaba göstermeme) ya da kontrol dışı bir faktöre (üc-
 yoğunlaşır? Neden?  Güvenlik  retin yüksekliği) yükleyebilir.
 • Arkadaşlarınızdan Maslow’un ihtiyaç hiyerarşisinin
 Fizyolojik    Örneğin bir üniversitenin basketbol takımı kendi evinde 92-52 yenilmiştir. Takım kaptanı yenil-
 üst basamaklarına denk gelen cevaplar veren oldu   ginin sebebini iç ve dış yüklemeleri kullanarak açıklayabilir.
 mu?
                 ETKİNLİK
 b) Başarı Güdülenmesi Kuramları
 Başarı güdülenmesi kuramları çağdaş kuramlar olarak adlandırılırlar. Bu kuramlar güdülenme-  Okul basketbol takımında oynadığınızı düşününüz. Büyük bir farkla yenildiniz. Yükleme ku-
                 ramına göre bu başarısızlığın nedenlerini aşağıdaki tabloya yazınız. Yazdıklarınızı arkadaş-
 nin zihinsel süreçlere göre şekillendiğini ileri sürer.  larınızla paylaşınız.
 Başarı  ihtiyacı  kuramına  göre  başarı  için  her  sporcunun  kendine  has  güdülenmesi  vardır.
 Başarı güdülenmesi kişiliğin bir özelliğidir. Bireyin bir yönü başarılı olma isteğine yaklaşmak   Değişmezlik  Nedensellik  Denetim Odağı
 için güdülenirken diğer yönü de başarısızlıktan kaçınma korkusu ile güdülenir. Bireyin herhangi
 bir spor etkinliğine katılıp katılmayacağını bu iki faktör belirler. Yani,  Kalıcı  Değişken  İçsel  Dışsal  Kontrol   Kontrol
 Başarı güdülenmesi = Başarılı olma isteği + Başarısızlık korkusudur.          Edilebilen    Edilemeyen

 Yapılan sporda başarıya ulaşma isteği, yapılacak antrenmanın sıklığı ve yoğunluğu ile doğru
 orantılıdır.  Yarışma  ister  olsun  ister  olmasın  herhangi  bir  spor  dalını  uğraşı  olarak  seçmek
 bile başlı başına bir başarıdır. Doğrudan zafer hedeflemek yerine, kişisel hedefler belirlemek
 (basketbolda  serbest  atışlarda  %90  başarı  gibi)  ve  ona  ulaşmak  başarı  olarak  görülür.  Bazı
 psikologlar dürtülerin doğuştan geldiğini, bazıları ise deneyimler sonucu kazanıldığını söylerler.
 Yine bazı psikologlar başarısızlıktan kaçınma güdüsüne vurgu yaparken bazıları da en önemli
 faktörün başarı elde etme güdüsü olduğunu ifade etmektedirler.



 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     41  42  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49