Page 46 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 46

SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI     SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI
 GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER  ÜNİTE 3  ÜNİTE 3  GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER


 Bireyler kendi davranış veya performansının sorumluluğunu alırken içsel yüklemeleri, olayların   Yetişkinler yeterliliklerini, kendi geçmiş performansları ile başkalarının performanslarını temel
 sonuçlarını  kendisi  dışındaki  sebeplere  bağladıklarında  dışsal  yüklemeleri  kullanırlar  (Görsel   alan bilgilere göre değerlendirirler. Bir sporcu hem görev hem sonuç odaklı olabilir. Bununla birlikte
 3.2).  Yaşadığı  başarısızlık  sonrası  çoğu  sporcu  dışsal  yüklemeler  yaparak  suçlayıcı  tavırlar   görev odaklı sporcular herhangi bir olumsuzluk karşısında pes etmeyip tekrar tekrar denerler.
 sergileyebilmektedir.  Ancak başarı sonrasında içsel yüklemeler daha sık görülmektedir.    Spor psikologları, gelişimlerinin sağlıklı olması için görev ve sonuç odaklarını dengeli kullanma
               yöntemleri  konusunda  sporcuları  eğitirler.  Antrenman  hedefleri  belirlenirken  sporcuların  da
               karar verme süreçlerine katıldıkları görev odaklı güdülenme kullanılır. Bununla birlikte madalya
               faktöründen dolayı olimpiyat oyunları boyunca görev odaklı olmak yerini sonuç odaklı olmaya
               bırakır. Yani rekabet arttıkça sonuç odaklı olmak daha ön plana çıkar (Görsel 3.3).




















 Görsel 3.2: Grup çalışmaları kontrol edilemeyen faktörler arasındadır.
 Başarı hedefi kuramı ikiye ayrılır. Bunlar görev odaklı güdülenme ve sonuç odaklı güdülenmedir.
 Her iki güdülenme biçimi aynı anda değil insan gelişiminin farklı aşamalarında görülür. Görev
 odaklı güdülenme 10 yaşına kadar görülür. Bu dönemdeki çocuklar, en son denedikleri görevi
 ne kadar iyi yaparlarsa o oranda kendilerini yeterli görürler. O yaş grubu çocuklara göre çok
 çalışmak, işini iyi yaptığının göstergesidir. Bununla birlikte 10 yaşından büyük olan çocuklar
 kendi  yeterlikleriyle  ilgili  farklı  bakış  açısı  geliştirirler.  Sonuç  odaklı  çocuklar,  başarılı  olup
 olmadıklarına akranlarının başarılarına bakarak karar verirler. Akranlarından öndeyse kendilerini
 başarılı, akranlarından geride iseler kendilerini başarısız  olarak  görürler.  10  yaşından  küçük
 bir eskrimci antrenman yaptıkça kendini başarılı görürken 10 yaşından büyük bir erskrimciyse
 rakibini yendiği sürece kendini başarılı görür. Hedef ve başarı odaklı sporcuların özellikleri Tablo
 3.1’de verimiştir.  Görsel 3.3: Kişisel hedefler yükseldikçe sporcular sonuç odaklı olur.


 Tablo 3.1: Hedef ve Başarı Odaklı Sporcuların Özellikleri Tablosu  Yetkinlik  güdülenmesi  kuramına  göre  insanların  kendilerini  değerli  ya  da  yeterli  hissetme
               duyguları en önemli etkendir.  Başka insanlardan gelen geribildirim ve pekiştireçler; kendine
 Özellikler  Görev Odaklı Güdülenme  Sonuç Odaklı Güdülenme
               güven,  yetkinlik  ve  kendini  kontrol  duygularını  etkilemektedir.  Örneğin  bir  takımdaki  iki

 Başarıyı değerlendirme  Geçmişteki kişisel performanslarını   Başkalarıyla kıyaslama  hentbol  oyuncusunu  ele  alalım.  İlk  oyuncunun  kendine  güveni  yüksek  olduğu  için  kendini
 kriterleri  göz önüne alma  yetkin  hissetmektedir.  Hentbol  becerilerini  öğrenme  ve  sergilemenin  kendi  kontrolünde
               olduğunu düşünmektedir. Hentbol öğrenme çabaları onun sevincini, gururunu ve mutluluğunu
 Antrenman (egzersiz) ve becerilerini   artırmaktadır. Buna karşılık ikinci oyuncunun kendine güveni düşük olduğu için oyuncu kendini
 Başarıya hâkim neden  Şans ve doğal yetenek
 geliştirme    yetkin  görmemektedir.  Antrenmanda  ne  kadar  çalışırsa  çalışsın  iyi  bir  hentbol  oyuncusu
               olamayacağına  inanmaktadır.  Olumsuz  düşündükçe  de  kaygı,  utanç  ve  üzüntü  gibi  olumsuz
 Zorluk/ başarısızlığa   Sorumluluğu üstlenme ve tekrar   Sorumluluğu başkasına   duygusal tepkiler ortaya çıkmaktadır. Bu duyguları da sporcunun güdülenmesini azaltmaktadır.
 cevap  deneme  atma




 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     43  44  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51