Page 45 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 45

SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI
                                              GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER                     ÜNİTE 3


            Bireyler kendi davranış veya performansının sorumluluğunu alırken içsel yüklemeleri, olayların
            sonuçlarını  kendisi  dışındaki  sebeplere  bağladıklarında  dışsal  yüklemeleri  kullanırlar  (Görsel
            3.2).  Yaşadığı  başarısızlık  sonrası  çoğu  sporcu  dışsal  yüklemeler  yaparak  suçlayıcı  tavırlar
            sergileyebilmektedir.  Ancak başarı sonrasında içsel yüklemeler daha sık görülmektedir.




























            Görsel 3.2: Grup çalışmaları kontrol edilemeyen faktörler arasındadır.
            Başarı hedefi kuramı ikiye ayrılır. Bunlar görev odaklı güdülenme ve sonuç odaklı güdülenmedir.
            Her iki güdülenme biçimi aynı anda değil insan gelişiminin farklı aşamalarında görülür. Görev
            odaklı güdülenme 10 yaşına kadar görülür. Bu dönemdeki çocuklar, en son denedikleri görevi
            ne kadar iyi yaparlarsa o oranda kendilerini yeterli görürler. O yaş grubu çocuklara göre çok
            çalışmak, işini iyi yaptığının göstergesidir. Bununla birlikte 10 yaşından büyük olan çocuklar
            kendi  yeterlikleriyle  ilgili  farklı  bakış  açısı  geliştirirler.  Sonuç  odaklı  çocuklar,  başarılı  olup
            olmadıklarına akranlarının başarılarına bakarak karar verirler. Akranlarından öndeyse kendilerini
            başarılı,  akranlarından geride iseler  kendilerini başarısız  olarak  görürler. 10  yaşından  küçük
            bir eskrimci antrenman yaptıkça kendini başarılı görürken 10 yaşından büyük bir erskrimciyse
            rakibini yendiği sürece kendini başarılı görür. Hedef ve başarı odaklı sporcuların özellikleri Tablo
            3.1’de verimiştir.


            Tablo 3.1: Hedef ve Başarı Odaklı Sporcuların Özellikleri Tablosu
                    Özellikler              Görev Odaklı Güdülenme            Sonuç Odaklı Güdülenme


             Başarıyı değerlendirme  Geçmişteki kişisel performanslarını     Başkalarıyla kıyaslama
             kriterleri                göz önüne alma


                                       Antrenman (egzersiz) ve becerilerini
             Başarıya hâkim neden                                            Şans ve doğal yetenek
                                       geliştirme


             Zorluk/ başarısızlığa     Sorumluluğu üstlenme ve tekrar        Sorumluluğu başkasına
             cevap                     deneme                                atma




                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ         43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50