Page 45 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 45

SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI
                                                            GÜDÜLEYEN FAKTÖRLER                  ÜNİTE 3


            Bireyler  kendi  davranış  veya  performansının  sorumluluğunu  alırken  içsel  yüklemeleri,  olayların
            sonuçlarını kendisi dışındaki sebeplere bağladıklarında dışsal yüklemeleri kullanırlar (Görsel 3.2).
            Yaşadığı  başarısızlık  sonrası  çoğu  sporcu  dışsal  yüklemeler  yaparak  suçlayıcı  tavırlar
            sergileyebilmektedir.  Ancak başarı sonrasında içsel yüklemeler daha sık görülmektedir.




























            Görsel 3.2: Grup çalışmaları kontrol edilemeyen faktörler arasındadır.
            Başarı hedefi kuramı ikiye ayrılır. Bunlar görev odaklı güdülenme ve sonuç odaklı güdülenmedir. Her iki
            güdülenme biçimi aynı anda değil insan gelişiminin farklı aşamalarında görülür. Görev odaklı güdülenme
            10  yaşına  kadar  görülür.  Bu  dönemdeki  çocuklar,  en  son  denedikleri  görevi  ne  kadar  iyi  yaparlarsa  o
            oranda  kendilerini  yeterli  görürler.  O  yaş  grubu  çocuklara  göre  çok  çalışmak,  işini  iyi  yaptığının
            göstergesidir.  Bununla  birlikte  10  yaşından  büyük  çocuklar  kendi  yeterlilikleriyle  ilgili  farklı  bakış  açısı
            geliştirirler.  Sonuç  odaklı  çocuklar,  başarılı  olup  olmadıklarına  akranlarının  başarılarına  bakarak  karar
            verirler.  Akranlarından  öndeyse  kendilerini  başarılı,  akranlarından  geride  iseler  kendilerini  başarısız
            olarak  görürler.  10  yaşından  küçük  bir  eskrimci  antrenman  yaptıkça  kendini  başarılı  görürken  10
            yaşından  büyük  bir  erskrimciyse  rakibini  yendiği  sürece  kendini  başarılı  görür.  Hedef  ve  başarı  odaklı
            sporcuların özellikleri Tablo 3.1’de verimiştir.



            Tablo 3.1: Hedef ve Başarı Odaklı Sporcuların Özellikleri Tablosu

                    Özellikler              Görev Odaklı Güdülenme            Sonuç Odaklı Güdülenme


             Başarıyı değerlendirme  Geçmişteki kişisel performanslarını     Başkalarıyla kıyaslama
             kriterleri                göz önüne alma


                                       Antrenman (egzersiz) ve becerilerini
             Başarıya hâkim neden                                            Şans ve doğal yetenek
                                       geliştirme


             Zorluk/ başarısızlığa     Sorumluluğu üstlenme ve tekrar        Sorumluluğu başkasına
             cevap                     deneme                                atma




                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ         43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50