Page 48 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 48

SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI     SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI
 GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER  ÜNİTE 3  ÜNİTE 3  GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER


 3.2. SPORCULARI GÜDÜLEMEDE ETKİ EDEN FAKTÖRLER  3.3. SPORCULARI GÜDÜLEME STRATEJİLERİ


 Sporcuları güdülemede etki eden faktörler; kişilik yapısına dayalı, durum merkezli ve etkileşimsel   Antrenörlerin  spor  dalı  ile  ilgili  temel  teknik  ve  taktik  becerileri  öğrettikten  sonra  en  temel
 faktörler olmak üzere üç ana başlıkta ele alınır.  sorumlulukları  sporcuları  güdülemektir.  Antrenörler  sporcularını  güdülemek  için  birçok
               olumlu  ya  da  olumsuz  stratejiler  kullanırlar.  Olumlu  strateji  kullanarak  istenilen  davranışı
 Kişilik  yapısına  dayalı  faktörler:  Bu  görüşe   ödüllendirmek, ilerde o davranışın daha sık görülmesini sağlayacaktır. Diğer taraftan olumsuz
 göre güdülenmiş davranışlar, bireysel özellik-  Kariyerim boyunca 9000’den fazla şut   strateji  kullanmak,  istenmeyen  davranışları  cezalandırmak  ilerde  bu  olumsuz  davranışların
 ler tarafından şekillenir.   kaçırdım. Neredeyse 300 maç   görülme sıklığını azaltmayı amaçlar. Örneğin antrenör, antrenmana geç kalan bir sporcuyu o
 kaybettim. 26 kez maçı kazandırmak
 Bir öğrencinin, sporcunun ya da antrenörün ki-  için son şut hakkını bana rdiler    andaki  çalışmaya  almayarak  gelecekte  antrenmana  zamanında  gelmesi  için  sporcuya  mesaj
 şiliği, ihtiyaçları ve hedefleri güdülenmiş dav-  kaçırdım! Hayatımda tekrar, tekrar    vermiş  olur.  Bununla  birlikte  spor  psikologları,  spor  yapan  bireylere  davranış  kazandırırken
 ranışın önemli belirleyicileridir. Bazı sporcular   tekrar başarısız oldum...  işte bu   etkili  olacak  yaklaşımın  olumlu  stratejiler  olması  gerektiğini  söylerler.  Antrenörlerin  en  çok
 isteksizlik ve kişisel hedef yokluğu nedeniyle   yüzden başardım!  kullandıkları güdüleme stratejileri aşağıda başlıklar hâlinde verilmiştir.
 güdülenme eksikliği gösterirken bazıları ken-  Michael Jordan    Pekiştireç: Pekiştirme; sözel iltifatlar, maaş,
 dilerini başarıya götürecek ve güdülenmesini   (Maykıl Cordın)   prim gibi maddi ödüller ve gülümseme, ba-
 artıracak kişisel özellik ve eğilimlere sahiptir-  Görsel 3.4: Sporcuların psikolojik yapıları güdülenme
 düzeylerini etkiler.                                             kışlarla  onaylama  gibi  mimik  ifadelerini
 ler (Görsel 3.4).                                                ödül olarak kullanma şeklinde olabilir. Peki

 Durum merkezli faktörler: Güdülenme seviyesi,                    olumlu  pekiştireçler  ne  zaman  kullanılır?
 yaşanan duruma bağlı olarak artar ya da aza-                     Olumlu  pekiştireçler,  sporcu  istenen  bir
 lır (Görsel 3.5). Örneğin antrenman esnasında                    davranışı gösterdiğinde, başarılı bir perfor-
 işine odaklanmış bir sporcu oldukça güdülene-                    mans sergilediğinde, sonuç ne olursa olsun
 bilirken yarışma durumunda güdülenme düzeyi                      uygun çaba gösterdiği durumlarda kullanıl-
 düşebilir. Bununla birlikte otoriter bir antrenör-               malıdır (Görsel 3.7).
 le çalışırken de yüksek güdülenme korunabilir.
               Görsel 3.7: Antrenör övgüsü sporcuları güdüler.
 Ya da ligde üst sıralarda olan ve kendine güveni
 oldukça  yüksek  olan  bir  voleybol  takımının  iki   Ceza:  Tercih edilmemesine, kabul görmemesine ve önerilmemesine rağmen bazı antrenörler
 set kaybederek geride olmasına rağmen topar-  cezayı da bir güdüleme stratejisi olarak kullanmaktadırlar. Farklı eğitim sistemlerinde ders not-
               larını düşüren öğrencilerin takıma kabul edilmemesi veya takımdan çıkarılması cezaya örnek
 Görsel 3.5: Güdülenme düzeyi odaklanmayla kendini   lanarak maçı kazanması örnek olarak verilebilir.   olarak verilebilir.
 gösterir.
               Egzersizlerde ardışıklık ve içerik:  Sürekli aynı egzersizleri yapmak sıkıcı ve bıktırıcı olabilir. Eg-
 Etkileşimsel faktörler: Etkileşimsel güdülenme-  zersize çeşitlilik katmak; sporcuların eğlenmesine, dolayısıyla öğrenme becerilerini artırmak için
 nin  ne  sadece  katılımcıya  ilişkin  etmenlerden   daha çok çabalamalarına yol açacaktır.
 (kişilik, ihtiyaç, ilgiler ve hedefler) ne de sadece   Katılımcıları karar vermeye dâhil etme: Kararlar alınırken, planlama yapılırken veya takım kural-
 durumsal  etmenlerden  (öğretme  yöntemi,  ta-  ları belirlenirken tüm sporcuları da sisteme dâhil etmek kullanılan bir diğer güdüleme stratejisi-
 kımın kazanma-kaybetme oranı) kaynaklandığı   dir. Katılım sonucunda sporcular o çalışmaya kendilerini daha ait hissederek sorumluluk alırlar.
 savunulur (Görsel 3.6). Bunun tam tersi, güdü-  Gerçekçi performans hedeflerini belirleme: Kazanmak gibi kontrolü tamamen kişide olmayan du-
 lenmeyi anlamanın en iyi yolunun bu iki etmenin   rumlar hedef olarak belirlenemez. Sporcu kendi performansını artırmaya yönelik kontrolü ken-
 birbiriyle nasıl bir etkileşim içinde olduğunun in-  dinde olan, basamaklı hedefler belirleyebilir. Bu hedefler basitçe kendi duygularını yönetmek,
 celenmesi gerektiği söylenir. Bu faktörler güdü-  antrenman rutinine uymak ve performansını bir üst basamağa çıkarmak gibi kısa vadeli hedef-
 lenmenin kişilik, ihtiyaç, ilgi ve hedefler gibi ka-  ler olabilir. Örneğin bir basketbol oyuncusunun hedefi, serbest atış yüzdesini % 70’ten % 80’e
 tılımcıya ilişkin etmenleri ile öğretme yöntemi,   yükseltmekse, atış öncesi rutinini gözden geçirmeli, atışının biyomekaniğini değiştirmeli ya da
 kazanma-kaybetme oranı gibi durumsal etmen-  Görsel 3.6: Sporcular arası etkileşim bireylerin
 güdülenmesinde önemli bir faktördür.   yorgun hissediyor olsa bile daha fazla atış yapabilmelidir. Bu yeni öğrenme stratejileri, hedeflere
 lerin nasıl bir etkileşim içinde olduğunu ele alır.   ulaşılmasına yardımcı olacak eylem planlarıdır.



 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     45  46  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53