Page 48 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 48

SPORDA GÜDÜLENME VE SPORCULARI
               ÜNİTE 3              GÜDÜLEYEN FAKTÖRLER



               3.3. SPORCULARI GÜDÜLEME STRATEJİLERİ


               Antrenörlerin  spor  dalı  ile  ilgili  temel  teknik  ve  taktik  becerileri  öğrettikten  sonra  en  temel
               sorumlulukları  sporcuları  güdülemektir.  Antrenörler  sporcularını  güdülemek  için  birçok
               olumlu  ya  da  olumsuz  stratejiler  kullanırlar.  Olumlu  strateji  kullanarak  istenilen  davranışı
               ödüllendirmek, ilerde o davranışın daha sık görülmesini sağlayacaktır. Diğer taraftan olumsuz
               strateji  kullanmak,  istenmeyen  davranışları  cezalandırmak  ilerde  bu  olumsuz  davranışların
               görülme sıklığını azaltmayı amaçlar. Örneğin antrenör, antrenmana geç kalan bir sporcuyu o
               andaki  çalışmaya  almayarak  gelecekte  antrenmana  zamanında  gelmesi  için  sporcuya  mesaj
               vermiş  olur.  Bununla  birlikte  spor  psikologları,  spor  yapan  bireylere  davranış  kazandırırken
               etkili  olacak  yaklaşımın  olumlu  stratejiler  olması  gerektiğini  söylerler.  Antrenörlerin  en  çok
               kullandıkları güdüleme stratejileri aşağıda başlıklar hâlinde verilmiştir.
                                                                  Pekiştireç: Pekiştirme; sözel iltifatlar, maaş,
                                                                  prim gibi maddi ödüller ve gülümseme, ba-
                                                                  kışlarla  onaylama  gibi  mimik  ifadelerini
                                                                  ödül olarak kullanma şeklinde olabilir. Peki
                                                                  olumlu  pekiştireçler  ne  zaman  kullanılır?
                                                                  Olumlu  pekiştireçler,  sporcu  istenen  bir
                                                                  davranışı gösterdiğinde, başarılı bir perfor-
                                                                  mans sergilediğinde, sonuç ne olursa olsun
                                                                  uygun çaba gösterdiği durumlarda kullanıl-
                                                                  malıdır (Görsel 3.7).

               Görsel 3.7: Antrenör övgüsü sporcuları güdüler.
               Ceza:  Tercih  edilmemesine,  kabul  görmemesine  ve  önerilmemesine  rağmen  bazı  antrenörler
               cezayı da bir güdüleme stratejisi olarak kullanmaktadırlar. Farklı eğitim sistemlerinde ders not-
               larını  düşüren  öğrencilerin  takıma  kabul  edilmemesi  veya  takımdan  çıkarılması  cezaya  örnek
               olarak verilebilir.

               Egzersizlerde ardışıklık ve içerik:  Sürekli aynı egzersizleri yapmak sıkıcı ve bıktırıcı olabilir. Eg-
               zersize çeşitlilik katmak; sporcuların eğlenmesine, dolayısıyla öğrenme becerilerini artırmak için
               daha çok çabalamalarına yol açacaktır.
               Katılımcıları karar vermeye dâhil etme: Kararlar alınırken, planlama yapılırken veya takım kural-
               ları belirlenirken tüm sporcuları da sisteme dâhil etmek kullanılan bir diğer güdüleme stratejisi-
               dir. Katılım sonucunda sporcular o çalışmaya kendilerini daha ait hissederek sorumluluk alırlar.
               Gerçekçi performans hedeflerini belirleme: Kazanmak gibi kontrolü tamamen kişide olmayan du-
               rumlar hedef olarak belirlenemez. Sporcu kendi performansını artırmaya yönelik kontrolü ken-
               dinde  olan,  basamaklı  hedefler belirleyebilir.  Bu  hedefler basitçe  kendi  duygularını  yönetmek,
               antrenman rutinine uymak ve performansını bir üst basamağa çıkarmak gibi kısa vadeli hedef-
               ler olabilir. Örneğin bir basketbol oyuncusunun hedefi, serbest atış yüzdesini % 70’ten % 80’e
               yükseltmekse atış öncesi rutinini gözden geçirmeli, atışının biyomekaniğini değiştirmeli ya da
               yorgun hissediyor olsa bile daha fazla atış yapabilmelidir. Bu yeni öğrenme stratejileri, hedeflere
               ulaşılmasına yardımcı olacak eylem planlarıdır.


                           46      SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53