Page 74 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 74

SPORDA PERFORMANS VE KONSANTRASYON,   SPORDA PERFORMANS VE KONSANTRASYON,
 SPORTİF PERFORMANSI ETKİLEYEN FAKTÖRLER  ÜNİTE 5  ÜNİTE 5  SPORTİF PERFORMANSI ETKİLEYEN FAKTÖRLER


 Yaşanan  olaylara  verilen  tepkiler  her  bireyde  farklılık  gösterir.  Bu  aşamada  bireye  özgü   3. Uygulama Aşaması
 çalışmalar  devreye  girer.  Kişinin  daha  önceki  yaşantılarından  elde  ettiği  deneyimlerin  kendi   Eğitim ve kazandırma aşamasından sonra uygulanan aşamadır. Gerekliliğine inandırılıp hangi
 iç dünyasında yarattığı etkiler, olaylara verdiği tepkileri oluşturur. Örneğin önemlilik derecesi   durumlarda, ne şekilde yapılacağı öğretilir. Aşama kendi içinde 3 bölümde gerçekleştirilir:
 yüksek bir yarışmada kendisine yapılan kural dışı hareket ya da aleyhine verilen karar, bazı
 sporcuların  iç  dünyasında  haksızlığa  uğradığı  düşüncesi  yaratır.  Bu  durum  kimi  sporcularda   1. Kazanılan becerilerin, performans durumlarına nasıl uyumlandığı öğretilir.
 istenmeyen olumsuz davranışların ortaya çıkmasına neden olabilirken bazı sporcularda olumlu   2. Becerilerin tekrarlar yoluyla kendi kendine nasıl yapılır hâle getirildiği öğretilir.
 bir etki oluşturmuştur. Seyircilerin yoğun tezahüratı ve rahatsız edici davranışlarına maruz kalan   3. Becerilerin gerçek ortamlarda nasıl uygulanır olduğu öğretilir.
 bir sporcu pozisyonlara odaklanmakta zorlanırken bir başka sporcu bu durumu çok eğlenceli
 bulabilir.Bir  sporcu  yarışma  içerisindeki  bir  pozisyonda  ya  da  yarışma  sonucunda  başarısız
 olmaktan endişelenirken bir diğer sporcu kendinden ve takım arkadaşlarından fazlasıyla emin
 olabilir. Yenik duruma düşülen bir karşılaşmada antrenörün oyuncu değişikliklerini yanlış yaptığı,
 yanlış  taktikler  uyguladığı  ya  da  hakem  aleyhine  çeşitli  olumsuz  davranışlarda  bulunduğu
 gözlenebilir. Takımın ya da sporcunun yarışma sırasında kötü performans göstermesi, takım
 yöneticisinin hakemlere, antrenöre ya da sporculara tepki göstermesine neden olabilir (Görsel
 5.5). Bunun gibi örneklerin sayısı daha da artırılabilir.























               Görsel 5.6: Kazanılan becerilerin performans durumlarına nasıl uyumlanacağı antrenmanlarda gözlemlenebilir.
               Yarışma ortamlarında yaşanan bir durum daha önce yaşananlarla benzerlik gösterse de hiçbir
               zaman birebir aynı olamaz. Karşılaşılan her durum kendi içinde bir farklılığa sahiptir. Bu yüzden
               her durum özel tedbirler ve stratejiler gerektirir. Örneğin yaşanan bir olumsuzluğun aşılabilme-
               si bazen birbirinden farklı birkaç psikolojik becerinin birleştirilerek uygulanmasını gerektirebilir.
               Bunun  için  becerilerin  farklı  performans  durumlarına  uyumlanmasının  (bütünleştirilmesinin)
               öğrenilmesi önemlidir. Bu aşamada uygulayıcılar antrenman ve yarışma ortamında yaşadıkları
               olumsuzlukları, tekrar sayısını, kendilerine olan yansımalarını ve verdikleri tepkileri not etmeli-
 Görsel 5.5: Müsabakalarda kişiler arası ilişkiler dinamiktir.  dirler (Görsel 5.6). Tutulan bu olay notları becerilerin doğru şekilde uyumlanması için ışık tuta-

 Olumsuz  tavır  ve  hareketler  sergileyen  sporculara  doğru  davranışlar  sergilemeleri  ve   caktır.
 performanslarını en üst seviyeye taşımaları için kişiye özel psikolojik çalışmalar planlanmalıdır.   Uyumlanan  (bütünleştirilen)  bu  beceriler  özellikle  antrenmanlarda  yarışma  ortamının  aynısı
 Stres  yönetimi,  kaygıyla  baş  etme  yolları,  öz  güven  ve  konsantrasyonun  yükseltilmesi,   olacak şekilde tekrar edilir. Bu tekrarlar o kadar çok yapılmalıdır ki sporcular otomatik olarak
 uyarılmışlığın ve motivasyonun düzenlenmesi çalışmaları sporcunun yaşadığı özel durumlara   bu becerileri gerçek yarışmalarda uygulayabilsin.
 uyarlanarak  yeniden  düzenlenmeli,  sporcuya  uygulamanın  şekli,  yeri,  zamanı  ve  süresi
 öğretilmelidir.



 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     71  72  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79