Page 72 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 72

SPORDA PERFORMANS VE KONSANTRASYON,   SPORDA PERFORMANS VE KONSANTRASYON,
 SPORTİF PERFORMANSI ETKİLEYEN FAKTÖRLER  ÜNİTE 5  ÜNİTE 5  SPORTİF PERFORMANSI ETKİLEYEN FAKTÖRLER


 Her bir faktör bulunduğu duruma ve etkilediği takım veya sporcuya göre performansta olumlu   1. Eğitim Aşaması
 ya da olumsuz etkiler yapabilir.   İnsanlar  gerekliliğini  anlamadıkları,  bir  bilgiye  sahip  olmadıkları,  inanmadıkları  konularda

 Performansı etkileyen psikolojik faktörler bireyin;  öğrenmek için istekli davranmazlar. İnsanı sadece fiziksel özellikleriyle değerlendiren sporcular
 • Motivasyon durumu,   zihinsel ve psikolojik özelliklerin, fiziksel performansı nasıl artırabileceği hakkında yeterli bilgiye
 • Konsantrasyon durumu,   sahip değildirler.
 • Öz güven düzeyi,
 • Uyarılmışlık, stres ve kaygı düzeyi şeklinde sıralanabilir.
 Egzersiz anında ve diğer zamanlarda gerçekleşecek her durum bireyi psikolojik olarak yukarıda
 saydığımız yönlerden etkiler. Saydığımız her başlığın spor psikolojisi açısından değerlendirilmesi
 kitabın farklı bölümlerinde ayrıntılı olarak anlatılmıştır.

 5.3. SPORTİF PERFORMANSIN ARTIRILMASINDA PSİKOLOJİK HAZIRLIK AŞAMALARI

 Gerek  sağlıklı  yaşam  gerek  yarışma  hedefli  spor  yapan  bireylerde,  performans  artırma
 çalışmalarının  fiziksel  boyutu  kadar  zihinsel  ve  psikolojik  boyutunun  da  önemli  olduğu  göz
 ardı edilmemelidir. Fiziksel içerikli yapılan her çalışmanın aynı zamanda zihinsel ve psikolojik
 içerikleri de değişime uğrattığı bir gerçektir. Ancak etkinlik içinde yaşanan, beklenenin dışında
 gerçekleşen olaylar öncelikli olarak zihinsel süreçlerin adaptasyonunu gerektirir. Bu adaptasyon
 psikolojik beceri antrenmanları sayesinde gerçekleştirilebilir. Ortaya çıkan problemler kişinin
 daha önceki yaşantıları yoluyla elde ettiği deneyimler doğrultusunda çözülmeye çalışılır. Zihinsel
 ve psikolojik beceri çalışmaları, karşılaşılan yeni durumların çözümü için bir çeşit acil durum
               Görsel 5.4: Eğitim aşamasında katılımcılara zihinsel ve psikolojik antrenmanın gerekliliği anlatılmalıdır.
 planlaması görevi yapar.
               Psikolojik beceri çalışmalarının fiziksel performans üzerinde oynadığı rol sporculara, antrenörlere
 Spor  yapan  bireylerin  gerçek  performanslarını  gösterebilmeleri  ve  performans  düzeylerini
 sahip olacakları en üst düzeye taşıyabilmeleri için psikolojik beceri antrenmanları yapmaları   hatta takım yöneticilerine çok iyi anlatılmalıdır. Psikolojik beceri çalışmalarına başlamadan önce ka-
 gerekir.  Bu  çalışmalar  özellikle  sporcunun  altyapı  döneminden  başlanarak  planlı  bir  şekilde   tılımcılara bu çalışmaların ne olduğu, neden gerekli olduğu ve performans üzerindeki etkisi hakkında
 gerçekleştirilmelidir.  İster  genel  ister  özel  çalışmalar  olsun  psikolojik  hazırlık  çalışmaları  üç   etkileyici bir eğitim verilerek bu çalışmaları yapmanın gerekliliği hissettirilmelidir (Görsel 5.4).
 aşamada gerçekleştirilir. Bu aşamalar eğitim, kazandırma ve uygulama aşamalarıdır (Şekil 5.2).  Eğitim aşaması hitap edilen topluluğun ihtiyaç ve beklentilerine göre genellikle en az 1 saatten
               4–5 saate kadar yapılabilir. Burada önemli olan, sporcuları bu çalışmaların faydalı olacağına
               inandırmaktır. Eğitim sırasında uyarılmışlık, kaygı, motivasyon ve konsantrasyonun performans
 Sportif Performansın Artırılmasında Psikolojik Hazırlık Aşamaları  üzerindeki etkisi örneklerle açıklanmalı, tanınmış üst düzey sporcuların yaşadığı olaylar örnek-

               lendirilerek katılımcılara aktarılmalıdır.

 UYGULAMA  Uygulama aşamasında kazanılan becerilerin, performans   2. Kazandırma Aşaması
 durumlarına nasıl uyumlanacağı öğrenilir, beceriler tekrarlar
               Zihinsel ve psikolojik çalışmaların performansa olan katkıları hakkında bilgi sahibi olan ve bu
 yoluyla kendi kendine yapılır hâle getirilir, beceriler gerçek
 ortamlarda uygulanır.
               çalışmaların gerekliliğine inananlara, psikolojik becerileri nasıl uygulayacaklarının öğretilmesi
 3. AŞA  Kazandırma aşaması yarışma koşullarında başarıyı
 KAZANDIRMA  azaltabilecek genel engellemeleri ortadan kaldırmaya yöne-  aşamasıdır. Bu aşamada uygulanan çalışmalar genel olarak ikiye ayrılır. Bunlardan birincisi her
 lik çalışmalardır. İmgeleme , otojenik antrenmanlar, içsel
 konuşma, konsantrasyon çalışmaları, gevşeme egzersizleri
 bu çalışmalara örnek olarak verilebilir.  bireyin rutin olarak uygulaması gereken çalışmalar diğeri ise bireye özgü çalışmalardır.
 2. AŞAM
               Genel olarak her bireyin uygulaması gereken psikolojik çalışmalar kişinin yaptığı fiziksel ant-
 EĞİTİM  na inandırılmalarıdır. Eğitim sırasında uyarılmışlık, kaygı,   renmanların daha nitelikli olmasını sağlar. Yapılan çalışmalarda zihinsel ve psikolojik faktörleri
 Eğitim aşaması sporcuların bu çalışmaların faydalı olacağı-
 motivasyon ve konsantrasyonun performans üzerindeki
 1. AŞA  etkisi örneklerle açıklanmalıdır.  harekete geçirerek zaman, mekân ve yapılan işin farkındalığı artırılır. Kazandırma aşaması ya-
               rışma koşullarında başarıyı azaltabilecek genel engellemeleri ortadan kaldırmaya yönelik çalış-
               malardır. İmgeleme (hayal etme), otojenik antrenmanlar, içsel konuşma (telkin), konsantrasyon
 Şekil 5.2: Sportif performansın artırılmasında psikolojik hazırlık aşamaları  çalışmaları, gevşeme egzersizleri bu çalışmalara örnek verilebilir.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     69  70  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77