Page 37 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON 12
P. 37
C) Üst Düzey Yöneticiler
2.1.3. Yönetsel Beceriler
İşletmenin en üstünde yer alan ve tepe
yöneticileri olarak ifade edilen yöneticilerdir. Yöneticilerin görevlerini başarılı bir şekilde yapabilmeleri için bir takım becerilere ihtiyacı vardır. Bu
Bu düzey yöneticilerin çalışmaları genelde becerilere yönetsel beceriler adı verilir. Yönetici, bulunduğu yönetim kademesine göre farklı oranlarda yö-
işletme dışına dönüktür ve bunlar işletmeyi netsel becerilere ihtiyaç duyar. Örneğin, alt düzey yöneticilerin teknik becerilerinin üst seviyede olması
bir bütün olarak görürler. beklenirken üst düzey yöneticilerin karar verme becerilerinin yüksek olması beklenir (Tablo 2.1).
Üst düzey yöneticiler, stratejik düşün-
cesi iyi olan, iyi ekip kurabilen, birlik içerisin-
de iletişim ve koordinasyonu yüksek ve ikna 7DEOR <|QHWLFLOHULQ oHúLWOL G]H\OHUGH J|VWHUPHOHUL JHUHNOL \|QHWLPVHO EHFHULOHU
kabiliyeti gelişmiş liderlerdir.
Başkan, başkan yardımcısı, genel mü-
dür gibi üst düzey yetkili kişilerdir. “Üst düzey Üst Düzey Kavramsal
yöneticiler bağlı oldukları organizasyonun Yönetim Beceri
tümünden sorumludurlar. Organizasyonun
genel politikaları ve hedeflerini belirleyerek
organizasyonun dış çevre ile olan ilişkilerini
düzenler.” (Sunay, 2016, s.170) Beşerî Analitik Karar
Bir işletmenin en yüksek dereceli yö- Görsel 2.3: Yöneticilerin görevleri Orta Düzey İlişkiler Beceri Verme
neticisi CEO (Chief Executive Officer) olarak belirlenir. İcra kurulu başkanı olarak da ifade edilen CEO bir Yönetim Becerisi Becerisi
şirketin, örgütün veya acentenin en üst dereceli yöneticisidir (Görsel 2.3).
Görevleri:
• İşletme için en önemli kararları alır. Alt Düzey Teknik İletişim
• Uzun dönemli planları hazırlar ve yayımlar. Yönetim Beceri Becerisi
• Ana bölümlerin çalışmalarını gözden geçirir.
• İşletme sahipleriyle örgüt arasında köprü görevi görür.
a) Kavramsal beceriler; örgütü bir bütün olarak görme ve örgütü oluşturan parçalar arasındaki ilişkileri
1. Etkinlik ve bu parçaların işlevlerini anlama becerisidir. Bu sayede yönetici örgütün sorunlarını çözmede ve he-
Aşağıda vermiş olduğumuz yöneticilerin hiyerarşik sınıflandırmasını yazınız. deflere ulaşmasında hızlı ve etkili bir yol izleyebilir.
b) Teknik beceri; örgütsel faaliyetlerin yürütülmesi ile ilgili çeşitli
KURUM GÖREVİ YÖNETSEL DÜZEYLER araç, yöntem, teknik ve teknolojileri kullanabilme becerisidir.
Millî Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Şefi Alt düzey yönetici c) İnsan ilişkileri becerisi; insanlarla iletişim kurma, anlama,
Ortaöğretim Müdür Yardımcısı birlikte çalışabilme, güdüleme ve çalışma ortamında uygun ör-
güt iklimi oluşturabilme yeteneklerini içerir.
Millî Eğitim Bakanı
ç) Analitik beceriler; sorunların çözümü için mantıksal ve bilim-
Türkiye Futbol Federasyonu Federasyon Başkanı sel yaklaşım tekniklerini kullanabilme becerisidir. Yöneticilerin
Eğitim Uzmanı konumları ne kadar üst düzeyse yöneticiler analitik becerilere
de o derece ihtiyaç duyar.
Altyapı Sorumlusu
d) Karar verme; örgütün hedeflerine ulaşması için çeşitli ve farklı
Gençlik Hizmetleri ve İl Spor Okul Sporları Şefi seçeneklerden en faydalı olacakları belirleme becerisidir.
Müdürlüğü e) İletişim becerileri; sözlü ya da yazılı iletişim araçlarını kulla-
Gençlik Hizmetleri ve Spor Müdürü
narak bilgi sağlama becerisidir (Görsel 2.4).
Okul Sporları Şube Müdürü Görsel 2.4: Yönetici becerileri
34 h1ø7( 6325 <g1(7ø&ø/øöø 35