Page 49 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYONU 12
P. 49

Çağın yeniliklerini, teknolojisini ve bilgiyi yönetime uygulayarak teşkilat yapısında, personel düze-  Gelişen spor sektöründe, iyi bir spor yöneticisi olmak adına uluslararası standartlarda mesleki
 ninde, kullanılan araç gereç ve yöntemlerde gerekli değişiklikleri yapmak suretiyle etkili bir spor ortamı   ve kişisel gelişime önem vererek dünyanın her tarafında iş bulabilecek özelliklere sahip olacak
 oluşturmak spor yöneticilerinin görevleri arasındadır. Spor alanındaki teknolojik gelişmeler, bu geliş-  şekilde kendilerini yetiştirmelerini tavsiye ederim.
 meler sayesinde uluslararası organizasyonlarda gözlenen başarılar ve sporun günümüz toplumlarında   ► Spor örgütlerinde; spordan gelen, alanın ihtiyaçlarını bilen profesyonel yöneticilerin
 kazandığı büyük önem bu alandaki yönetimi önemli kılmaktadır.                   Bu
               durumla ilgili olumlulukları ya da olumsuzlukları yansıtan yaşanmışlıklarınız var mıdır?
 Etkili bir spor yöneticisi;  Günümüzde spor, toplumların en önemli unsuru hâline gelmiştir. Sporun eğitim ve sağlık bo-
 Sporun olimpizm felsefesine uygun yönetilmesi gerektiğine inanmalıdır.  yutunun dışında önemli bir endüstri ve sektöre dönüştüğü bilinen bir gerçektir. İnsanları ve toplumları
 Sporun dostluk kardeşlik ve barış için yapıldığını benimsemelidir.  yakından ilgilendiren spor kavramı kendi hâline bırakılamaz. Bugün geldiğimiz noktada sporu sevmek
 Spor ortamlarında din, dil, ırk ve cinsiyet ayrımı gözetmeksizin görev yapmalıdır.  onu yönetmeye yetmemektedir.
 Spor tarihini ve spor ile ilgili yasal düzenlemeleri çok iyi bilmelidir ve takip etmelidir.  Genç nüfusa sahip Türkiye’de, 2016 Olimpiyatlarındaki madalya sayısı yetersizdir ve lisanslı
 Spor ile ilgili kişi ve kurumları yakından tanımalı ve onlarla iletişim içerisinde olmalıdır.  sporcu sayıları Avrupa ülkeleri ortalamasının oldukça gerisindedir. Spor yapan kitlenin örgütsüz, kont-
 Spor bilgi teknolojilerini yakından takip etmeli ve kullanma becerisine sahip olmalıdır.  rolsüz ve yetersiz olmasının yanı sıra spor eğitimi, spor turizmi, spor endüstrisi ve teknolojileri gibi
 Spor terminolojisini öğrenmelidir.   daha birçok alanda çözüm bekleyen problemleri bulunmaktadır.
 Spor yapmalı ve görünümüne özen göstermelidir.   Spor ile ilgili kurum ve kuruluşlar, spor alanında kurumsal yapıları tesis ederek; bu alanda var
 Sigara gibi kötü alışkanlıkları olmamalıdır.  olan insan kaynaklarının, yetişmiş insan gücünün (spor yöneticileri) istihdamını sağlayarak, spor hiz-
 ► Spor yöneticilerinin spor kulüplerinde kadrolandırılmasını yeterli buluyor musunuz? Bu   metleri ve üretimine katkıda bulunabilecekleri gibi ülkemizin spor kültürünün gelişmesine, daha sağ-
 konudaki görüşleriniz nelerdir?
               lıklı nesillerin yetiştirilmesi ile birlikte, toplumun sosyoekonomik olarak kalkınmasına ve gelişmesine
 Spor yöneticiliği bir meslek olarak tanımlanmış bulunmaktadır. Spor yöneticileri; devlet, özel sek-  önemli ölçüde katkıda bulunmuş olacaktır.
 tör ve sivil toplum kuruluşları kapsamında çeşitli organizasyonlarda, spor işletmelerinde, medya kuruluş-  Sporun kendine özgü sistemi içerisinde; alandan gelen spor yöneticisi ve uzmanları tarafından
 larında, turizm sektöründe ve belediyelerde istihdam edilmektedirler.  liyakata bağlı olarak teori ve pratiklere sahip uluslararası nitelikte yönetilmesi sporun gelişimine önem-
 Spor yöneticileri, amatör ve profesyonel liglerdeki spor kulüplerinde, Gençlik ve Spor Bakanlığı   li katkılar sağlayacaktır.
 merkez ve taşra teşkilatlarında Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne bağlı il ve ilçe müdürlüklerinde,
 belediyelerde kamu kuruluşları ve özel kuruluşlarla ilgili her türlü spor tesislerinde, sporcu eğitim mer-
 kezlerinde, özel spor kurslarında çalışma imkânlarına sahip bulunmaktadırlar.
 Spor kulüpleri mevzuatında spor yöneticilerinin kadrolaşması konusu henüz tavsiye niteliğinde   2.3. LİDER ÖZELLİKLERİ
 olup bu konu ile ilgili yasal bir düzenleme bulunmamaktadır. Fakat spor yöneticisi olmak sadece diploma
 sahibi olmaktan ibaret değildir. Önemli olan yukarıda bahsi geçen kuruluşlar ve organizasyonlar ve spor
 kulüpleri ile iletişime geçerek kendilerine yer bulmaları, kendi sektörlerini oluşturmalarıdır.   2.3.1. Liderlik
 Türkiye’de, anayasal güvence altına alınmış spor alanındaki gelişmeleri daha planlı ve sağlıklı
 yürütebilmek için bu alanda üniversite eğitimi almış genç spor yöneticilerine ihtiyaç duyulmaktadır.
 Spor Bakanlığı, üniversiteler, belediyeler, spor kulüpleri ile birlikte spor ile ilgili kurum ve kuruluşlar, sivil   İnsanlık tarihinin ilk dönemlerinden itibaren liderlik kavramına büyük ilgi duyulmuştur. Ünlü bir dü-
 toplum örgütleri ile medya kuruluşları bir araya gelerek oldukça önemli bir potansiyele sahip spor sektö-  şünür olan Konfüçyüs  MÖ 500'lerde liderlik özellikleri ile ilgili kuralları bulmak için çalışmalar yürütmüştür.
 ründe yeni ve uzun vadeli projeler geliştirmelidir.  Platon ve arkadaşları MÖ 400'lerde Antik Yunan' da "Paidea" isimli liderlik okulunu kurmuşlardır. Ancak
             liderlikle ilgili ilk bilimsel çalışmalar, Frederic TAYLOR (Firederik TEYLIR) ve Henri FAYOL'un ( Anri
 ► Spor yöneticisi olmayı hedefleyen spor lisesi öğrencilerine tavsiyeleriniz nelerdir?  FEYIL) ABD'de, Max WEBER'in ( Maks VEBIR) ise Almanya'da 1920'lerde yaptığı çalışmalarla
             başlamıştır. Liderlik; belirli şartlar altında, belirli kişisel amaçlar veya grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere,
 Spor yöneticisi olmayı hedefleyen spor lisesi öğrencilerinin; hukuk, yönetim, işletme, ekonomi, pa-  bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönlendirmesi süreci olarak tanımlanabilir. (Donuk, 2016,
 zarlama, sosyoloji alanlarında kendilerini geliştirmeleri gerekmektedir.  s.19-23)
 Başarılı spor yöneticilerinin başarı hikâyelerini araştırıp öğrenmeleri faydalı olacaktır.   Liderler; karar verme yeteneği olan, enerjisi yüksek, çevresine güven veren, azimli, cesur ve doğru
 Gelişen teknolojiyi yakından takip ederek özellikle bilgisayar konusunda yazılım, istatistik, veri top-  kararlar alabilen, insanlara rol model olan, krizleri yönetebilen, adalet duygusu yüksek, mizah yeteneği iyi,
 lama, veriye ulaşma yöntem ve tekniklerini öğrenmelidirler.  grubuna sadık, sorumluluk sahibi, fiziksel görünüşüne özen göst ren kişilerdir.
 Mutlaka bir yabancı dile hâkim olmalıdır.   Liderlik soyut bir kavramdır, değişik olay ve koşullara göre farklı içerikler gerektirir. Lider bulunduğu
 Sporun teorik boyutu ile birlikte sürekli pratik uygulamaları içerisinde yer almalıdırlar.   yerdeki koşullara rağmen fark yaratan insandır. Liderlik sıradanlık, koşullara teslimiyet, pes etmek, sinmek,
 Sadece bulundukları bölgedeki kuruluşlarla değil, uluslararası kişi ve kuruluşlarla da iletişim içerisin-  işi  oluruna  bırakmak,  inanmadığı  şeyleri  inanmış  görünmek,  sinsi  davranmak,  sahtecilik,  boş  nutuklar
 de olmalıdırlar.  atmak,  kandırmacılık  değil;  koşullar  ne  olursa  olsun  girişimci,  yenilikçi,  dengeleyi,  uzlaşıcı,  gerektiğinde
 Öğrencilerin, mezun olduktan sonra keşfedilmeyi beklemeden sektörün ilke ve kurallarına uygun,   uzlaşmaz,  inatçı,  öngörü  sahibi  olan,  kendine  aklıyla  başkalarına  kalbiyle  önderlik  eden,  kendine  özgü,
 alanın beklentilerine göre kendilerini yetiştirmeleri gerekmektedir.  özgün  bir  kişilik,  kimliktir.  Bu  özelliklerin  yanında  lider;  bir  işi  başlatan,  başkalarını  inandıran,  ikna  eden,

             paylaşan  ve  paylaştıran,  cazibe  ve  vizyon  yaratan,  insanı  özgürleştirmeye  ve  kendi  olmaya,  verimli olmaya
             ikna eden farklı bir karakterdir. (Donuk, 2016, s.25)

 46     h1ø7(  6325 <g1(7ø&ø/øöø                                                                       47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54