Page 53 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYONU 12
P. 53

•   Arkadaş Lider: Kurumu bütünsel bir sistem olarak görürler. Örgütün uyumu ve başarısı için gerekli
 olan lider modelidir. Son sözü söyleme yetkisine sahip olsa da ekip arkadaşlarına danışarak karar verir.   2. Mülakat
 Kendini ekip başarısına adamıştır. Duygularını da ekiple paylaşmaktan kaçınmaz.


 C) Çok Boyutlu Liderlik   Bu mülakat İstanbul Üniversitesi Spor Yönetimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Bilge Donuk ile
              liderlik konusunda yapılmıştır.

 Liderlikle ilgili modellerin çoğu spor dışı alanlardaki uygulama ve yaklaşımlar üzerine kurulmuştur.   Prof.  Dr.  Bilge  Donuk:  1977  yılında  Adana’da  doğdu.
 Spor alanında Chelladurai’nın (Şelladura) çok boyutlu liderlik modeli kapsamlı olarak ele alınmıştır. Bu mo-  İlköğretim  ve  lise  eğitimini  İstanbul’da  tamamladıktan  sonra,  lisans
 dele göre sportif doyum ve performans üç liderlik davranışına bağımlıdır:  öğrenimini Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
 • Zorunlu davranış  Spor  Yöneticiliği  Bölümünde  tamamladı.  2000  yılında  girdiği
 • Tercih edilen davranış  Marmara Üniversitesi Spor Yöneticiliği Yüksek Lisans Programı'ndan
 • Gerçek davranış  2003’te  mezun  olduktan  sonra  aynı  yıl  aynı  programda  doktora
              eğitimine başladı ve 2006'da doktor ünvanını aldı. 2001’de araştırma
              görevlisi olarak başladığı İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi
              Spor Yönetim Bilimleri  Ana bilim Dalında 2009’da  “yardımcı doçent”
              oldu. 2012 yılında sosyal, beşeri ve idari bilimler temel alanı yönetim
              ve  strateji  bilim  alanında  “doçent”  ünvanı  aldı.  Görevine  hâlen
              İstanbul  Üniversitesi-Cerrahpaşa,  Spor  Bilimleri  Fakültesi,  Spor
              Yöneticiliği  bölümünde  öğretim  üyesi  olarak  devam  etmektedir.
              Türkiye  Millî  Olimpiyat  Komitesi  üyesi  olan  Donuk,  Türkiye  Millî
              Olimpiyat  Komitesi  Fair-Play  Komisyonu  başkan  yardımcılığını
              yürütmektedir.

              2013 yılında Mersin’de düzenlenen Akdeniz Oyunları'nda “Gönüllüler Koordinasyon Birim Sorumlusu”
              olarak görev yapmıştır. 2005’te, “ Spor Yöneticiliği ve İstihdam Alanları”, 2006’da Fatih Şenduran ile bir-
              likte “Futbolun Anatomisi”, 2007’de “Liderlik ve Spor”, 2008’de “Yönetim İstifa”, 2011’de Erdoğan Arıpınar
              ile birlikte “Fair Play” ve 2016’da “Spor Yönetim Sanatı” adlı kitapları yazmıştır.

                    ► Liderlik özelliği taşıyan kişilerin bulunması örgüte ne gibi katkılar sağlar?

                    Lider, bulunduğu yerde fark yaratan insandır. Liderlik; sıradanlık, koşullara teslimiyet, pes etmek,
              sinmek, işi oluruna bırakmak, inanmadığı şeylere inanmış görünmek, sinsi ve sahte davranmak değil,
              koşullar ne olursa olsun girişimci, yenilikçi, disiplinli, dengeleyici, uzlaşıcı, gerektiğinde uzlaşmaz, ön-
              görü sahibi olan, başkalarının kendisini kabullenmesini sağlayan ve onlara önderlik eden kendine özgü
 Görsel 2.19: Çok boyutlu liderlik  bir kişilik ve kimliktir. Bu bağlamda bu özelliklerden hepsi ya da bazılarını taşıyan bir kişi günümüzdeki
              rekabetçi ortam içinde kurumuna ve çalışanlara önemli katkılar sağlayacaktır. Bu katkıların başlıcaları
 Modelde durumsal özellikler, lider ve üyeler üç tür davranışa yol açmaktadır. Chelladurai’nın (Şella-
 dura) önermesine göre pozitif sonuç, maksimum performans ve grup doyumu, ancak üç liderlik arasında   arasında verimlilik, motivasyon, başarı, iş tatmini, örgütsel bağlılık, kalite, kârlılık ve kurumun sürdürüle-
 iyi bir uyum varsa gerçekleşebilir. Eğer lider ve üyeler belirli bir duruma uygun biçimde davranıyorsa ve bu   bilirliği söylenebilir.
 davranış grup üyelerinin tercihleri ile uyuşuyorsa sporcular en iyi performanslarını ortaya koyacak ve yap-
 tıkları işten haz duyacaklardır (Donuk, 2007, s.41-42).  ► Öğrencilerinizde lider özellikleri olup olmadığını nasıl anlarsınız?
 Bu bağlamda liderin göstereceği davranış biçimi spor organizasyonunun hedeflerine göre değişiklik   Öğrencilerimin içinde özellikle araştırmacı kişiliğe sahip, soru soran, sorgulayan, okuyan, cesur,
 göstermelidir. Yarışmacı bir takımda çalışan bir antrenörden beklenti, kazanmaktır ancak altyapı çalıştıran   derslerde hem dinleyip hem de iyi not tutan kişiler ilk etapta liderlik özellikleri konusunda dikkat çek-
 antrenörden beklenen ise onların yeteneklerini geliştirmek ve davranışsal kazanımlar elde etmeleri olabilir.   mektedir. Ayrıca bu özelliklerinin yanında ileriye dönük vizyon ve kendisini geliştirmek için yurt dışında
 Bu nedenle lider, örgütün amaçlarına ve grubun beklentilerine göre bir liderlik yaklaşımı göstermelidir   ek eğitimler gibi projeler ortaya koyan öğrencilerin ileride hem başarılı bir iş hayatının hem de liderlik
 (Görsel 2.19).  özelliklerinin olduğunu söyleyebilirim. Çünkü iyi bir lider olmanın en temel özelliği, alanıyla ilgili yeterli
              bilgi birikimine sahip olmasından geçmektedir. Bilgiyi elde etmek için okumak, alandaki tecrübeli insan-
              ları dinlemek, alan ile ilgili geziler yapmak ve eğitim almak gerekmektedir. Bilgi sürekli yenilenmekte,
              gelişmekte ve değişmekte olduğu için öğrenciler, öğrenme sürecinin hiçbir zaman bitmediğini unutma-
              malıdırlar.




 50     h1ø7(  6325 <g1(7ø&ø/øöø                                                                       51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58