Page 53 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON 12
P. 53

•   Arkadaş Lider: Kurumu bütünsel bir sistem olarak görürler. Örgütün uyumu ve başarısı için gerekli
 olan lider modelidir. Son sözü söyleme yetkisine sahip olsa da ekip arkadaşlarına danışarak karar verir.   2. Mülakat
 Kendini ekip başarısına adamıştır. Duygularını da ekiple paylaşmaktan kaçınmaz.


 C) Çok Boyutlu Liderlik       Bu mülakat İstanbul Üniversitesi Spor Yönetimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Bilge Donuk ile
              liderlik konusunda yapılmıştır.

    Liderlikle ilgili modellerin çoğu spor dışı alanlardaki uygulama ve yaklaşımlar üzerine kurulmuştur.      Doç. Dr. Bilge Donuk: 1977 yılında Adana’da doğdu. İlköğ-
 Spor alanında Chelladurai’nın (Şelladura) çok boyutlu liderlik modeli kapsamlı olarak ele alınmıştır. Bu mo-  retim ve lise eğitimini İstanbul’da tamamladıktan sonra, lisans öğ-
 dele göre sportif doyum ve performans üç liderlik davranışına bağımlıdır:  renimini Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
 • Zorunlu davranış  Spor Yöneticiliği Bölümünde tamamladı. 2000 yılında girdiği Mar-
 • Tercih edilen davranış  mara Üniversitesi Spor Yöneticiliği Yüksek Lisans Programı'ndan
 • Gerçek davranış  2003’te  mezun  olduktan  sonra  aynı  yıl  aynı  programda  doktora
              eğitimine başladı ve 2006'da doktor unvanını aldı. 2001’de araş-
              tırma görevlisi olarak başladığı İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri
              Fakültesi Spor Yönetim Bilimleri Ana bilim Dalında 2009’da yardım-
              cı doçent” oldu. 2012 yılında sosyal, beşeri ve idari bilimler temel
              alanı yönetim ve strateji bilim alanında doçent unvanı aldı. Görevi-
              ne hâlen İstanbul Üniversitesinde devam etmektedir. Türkiye Millî
              Olimpiyat Komitesi üyesi olan Donuk, Türkiye Millî Olimpiyat Ko-
              mitesi  Fair-Play  Komisyonu  başkan  yardımcılığını  yürütmektedir.
              2013 yılında Mersin’de düzenlenen Akdeniz Oyunları'nda “Gönüllüler Koordinasyon Birim Sorumlusu”
              olarak görev yapmıştır. 2005’te, “ Spor Yöneticiliği ve İstihdam Alanları”, 2006’da Fatih Şenduran ile bir-
              likte “Futbolun Anatomisi”, 2007’de “Liderlik ve Spor”, 2008’de “Yönetim İstifa”, 2011’de Erdoğan Arıpınar
              ile birlikte “Fair Play” ve 2016’da “Spor Yönetim Sanatı” adlı kitapları yazmıştır.



                    ► Liderlik özelliği taşıyan kişilerin bulunması örgüte ne gibi katkılar sağlar?

                    Lider, bulunduğu yerde fark yaratan insandır. Liderlik; sıradanlık, koşullara teslimiyet, pes etmek,
              sinmek, işi oluruna bırakmak, inanmadığı şeylere inanmış görünmek, sinsi ve sahte davranmak değil,
              koşullar ne olursa olsun girişimci, yenilikçi, disiplinli, dengeleyici, uzlaşıcı, gerektiğinde uzlaşmaz, ön-
              görü sahibi olan, başkalarının kendisini kabullenmesini sağlayan ve onlara önderlik eden kendine özgü
              bir kişilik ve kimliktir. Bu bağlamda bu özelliklerden hepsi ya da bazılarını taşıyan bir kişi günümüzdeki
 Görsel 2.19: Çok boyutlu liderlik  rekabetçi ortam içinde kurumuna ve çalışanlara önemli katkılar sağlayacaktır. Bu katkıların başlıcaları
              arasında verimlilik, motivasyon, başarı, iş tatmini, örgütsel bağlılık, kalite, kârlılık ve kurumun sürdürüle-
    Modelde durumsal özellikler, lider ve üyeler üç tür davranışa yol açmaktadır. Chelladurai’nın (Şella-  bilirliği söylenebilir.
 dura) önermesine göre pozitif sonuç, maksimum performans ve grup doyumu, ancak üç liderlik arasında
 iyi bir uyum varsa gerçekleşebilir. Eğer lider ve üyeler belirli bir duruma uygun biçimde davranıyorsa ve bu      ► Öğrencilerinizde lider özellikleri olup olmadığını nasıl anlarsınız?
 davranış grup üyelerinin tercihleri ile uyuşuyorsa sporcular en iyi performanslarını ortaya koyacak ve yap-
 tıkları işten haz duyacaklardır (Donuk, 2007, s.41-42).     Öğrencilerimin içinde özellikle araştırmacı kişiliğe sahip, soru soran, sorgulayan, okuyan, cesur,
    Bu bağlamda liderin göstereceği davranış biçimi spor organizasyonunun hedeflerine göre değişiklik   derslerde hem dinleyip hem de iyi not tutan kişiler ilk etapta liderlik özellikleri konusunda dikkat çek-
 göstermelidir. Yarışmacı bir takımda çalışan bir antrenörden beklenti, kazanmaktır ancak altyapı çalıştıran   mektedir. Ayrıca bu özelliklerinin yanında ileriye dönük vizyon ve kendisini geliştirmek için yurt dışında
 antrenörden beklenen ise onların yeteneklerini geliştirmek ve davranışsal kazanımlar elde etmeleri olabilir.   ek eğitimler gibi projeler ortaya koyan öğrencilerin ileride hem başarılı bir iş hayatının hem de liderlik
 Bu nedenle lider, örgütün amaçlarına ve grubun beklentilerine göre bir liderlik yaklaşımı göstermelidir   özelliklerinin olduğunu söyleyebilirim. Çünkü iyi bir lider olmanın en temel özelliği, alanıyla ilgili yeterli
 (Görsel 2.19).  bilgi birikimine sahip olmasından geçmektedir. Bilgiyi elde etmek için okumak, alandaki tecrübeli insan-
              ları dinlemek, alan ile ilgili geziler yapmak ve eğitim almak gerekmektedir. Bilgi sürekli yenilenmekte,
              gelişmekte ve değişmekte olduğu için öğrenciler, öğrenme sürecinin hiçbir zaman bitmediğini unutma-
              malıdırlar.






 50     h1ø7(  6325 <g1(7ø&ø/øöø                                                                       51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58