Page 36 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 36
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
36 ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
3.1.2. Çalışma Hedefinin Belirlenmesi
Tüm araştırma çalışmaları belirli hedefler doğrultusunda yapılmaktadır. Ede-
biyat araştırmalarında dersin ya da ünitenin hedefleri ile ilişkili olarak bireye
estetik bakış açısı kazandırmak, bireyin dört temel becerisini (okuma, yazma,
konuşma, dinleme) geliştirmek, bireyin gündelik yaşama ait duyuş, düşünce,
davranış şekilleri geliştirmesini sağlamak gibi hedefler belirlenebilir.
1. Örnek Hedef
Seçilen masalın yaratıcı yazma çalışmalarıyla günümüze uyarlanabilmesi
2. Örnek Hedef
Tanzimat Dönemi Edebiyatı’nın özelliklerini anlayabilme
3. Örnek Hedef
Bir edebî üründe mekânın özelliklerini çözümleyebilme
3.1.3. Çalışmanın Konusunun ve Başlığının Belirlenmesi
Bu aşamada öğretmenlerin öğrenci ile iş birliği içerisine girerek ona konular
içerisinden seçme şansının sunması gerekir. Öğrenciyi karar verme sürecine
dâhil etmek onun araştırmayı benimsemesine olumlu yönde katkı sağlayacak-
tır. Hem de kendi ilgi ve yeteneğine uygun konular daha nitelikli araştırmaların
ortaya çıkmasını destekleyerek öğrenciyi pozitif güdüleyecektir.
Araştırma konusu öğrencide merak ve araştırma isteği uyandıracak şekilde
belirlenmelidir. Konu seçiminde genişten dara, genelden özele doğru bir yakla-
şım izlenmelidir. Araştırma konusunun başlığı da çalışmaya karşı ilgi ve merakı
artıracak nitelikte olmalıdır. Edebiyatın sanatsal içeriğini de gözeterek başlığın
bir slogan ya da ilgi çekici bir önerme şeklinde belirlenmesi hem araştırmacı
öğrenciyi hem de diğer öğrencileri sürece dâhil edecektir.
1. Örnek Proje Konusu
Başlık: “Masallar Gerçek Olsa!”
Konu: Seçilen masalların mesajını çözümleyerek kahramanlarının olağanüstü
özelliklerini günümüz gerçekliğine uyarlayarak yaratıcı çalışmaları
2. Örnek Proje Konusu
Başlık: “Geçmişi Anlamak İçin Yaşamak Gerek”
Konu: Tanzimat Dönemi Edebiyatı’nın oluşum aşamalarının dramatize edildiği
bir sahneleme çalışması