Page 40 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 40
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
40 ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
3.1.9. Araştırmanın Sunumu
Öğrencilerin uzun bir hazırlık ve çalışma süresi sonunda ortaya koydukları
ürünün sunumu çok önemlidir. Burada kullanılacak sunum yolları hem sunum
yapacak öğrencilerin hem de diğer öğrencilerin edebiyat araştırmalarına il-
gisini artıracak hem de sonraki çalışmalara dair motivasyonunu sağlayacak-
tır. Dolayısıyla sunum için yaratıcı ve çeşitli yollar kullanmak önemlidir. Sözlü
sunum, küçük grup tartışması, yerel ve ulusal ölçekli süreli yayınlar, okul ve
okulun bağlı olduğu sosyal medya hesaplarında yapılacak yayınlar, okul radyo-
su programları, sahneleme çalışmaları, sergi ve fuar çalışmaları, bilim şenliği
veya konferans dâhil olmak üzere birçok yolla yapılabilir.
Öğrencilere ürünlerini sergilemenin yanında deneyimlerini paylaşma imkânı
da sağlanmalıdır. Süreci, sürecin kendisine katkılarını, grup çalışmaları içindeki
değerlendirmelerini de paylaşmaları teşvik edilmelidir. Ürünün okur izleyici ya
da dinleyicilerle paylaşılmasından sonra izleyicilere sürecin basamakları ve de-
ğerlendirme ölçütleri ile ilgili bilgi vererek bilgi paylaşımı yapmak öğrencilerin
özgüvenlerini artıracaktır. Yine akran geribildirimi almaları da eleştirilere açık
olma ve kendini yenileme konusunda istekli olmasını sağlayacak, farklı bakış
açılarına saygı duyma ve hoşgörü kazanmasına vesile olacaktır.
3.1.10. Araştırmanın Değerlendirilmesi
a. Araştırmanın Değerlendirilmesine Dair İlkeler
Bir araştırma çalışmasında değerlendirilecek performans detaylarının
araştırma başlangıç sürecinden önce paylaşılması önem arz etmektedir.
Bu durum öğrencilerin araştırma sürecinde daha dikkatli olmalarını sağ-
layarak asıl odaklanmaları gereken noktaları doğru bir şekilde belirleme-
lerine yardımcı olur.
Araştırma değerlendirme çalışmalarının değerlendirilmesinde diğer bir
önemli nokta da süreç odaklı bir değerlendirme yapılacak olmasıdır. Sa-
dece süreç sonunda yapılacak değerlendirmelerin araştırmanın bütünü-
nü yansıtmayacağı gerçeği unutulmamalıdır. Ayrıca öğrencilere araştır-
manın tüm aşamalarında gerekli geri bildirimler verilmelidir. Bu sayede
öğrenciler kendi araştırma süreçleri hakkında daha fazla bilgi sahibi ola-
bilir ve çalışmalarına doğru şekilde devam edebilir.
Araştırmaların değerlendirilmesi öğretmen tarafından hazırlanan formlar
ile gerçekleştirileceği gibi öğrencilerin kendilerini ve arkadaşlarını de-
ğerlendirmesini sağlayacak öz ve akran değerlendirme formları ile de
sağlanabilir.