Page 40 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 40

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
            40     ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



            3.1.9. Araştırmanın Sunumu

            Öğrencilerin  uzun  bir  hazırlık  ve  çalışma  süresi  sonunda  ortaya  koydukları

            ürünün sunumu çok önemlidir. Burada kullanılacak sunum yolları hem sunum
            yapacak  öğrencilerin  hem  de  diğer  öğrencilerin  edebiyat  araştırmalarına  il-
            gisini artıracak hem de sonraki çalışmalara dair motivasyonunu sağlayacak-
            tır. Dolayısıyla sunum için yaratıcı ve çeşitli yollar kullanmak önemlidir. Sözlü
            sunum, küçük grup tartışması, yerel ve ulusal ölçekli süreli yayınlar, okul ve

            okulun bağlı olduğu sosyal medya hesaplarında yapılacak yayınlar, okul radyo-
            su programları, sahneleme çalışmaları, sergi ve fuar çalışmaları, bilim şenliği
            veya konferans dâhil olmak üzere birçok yolla yapılabilir.

            Öğrencilere  ürünlerini  sergilemenin  yanında  deneyimlerini  paylaşma  imkânı
            da sağlanmalıdır. Süreci, sürecin kendisine katkılarını, grup çalışmaları içindeki

            değerlendirmelerini de paylaşmaları teşvik edilmelidir. Ürünün okur izleyici ya
            da dinleyicilerle paylaşılmasından sonra izleyicilere sürecin basamakları ve de-
            ğerlendirme ölçütleri ile ilgili bilgi vererek bilgi paylaşımı yapmak öğrencilerin

            özgüvenlerini artıracaktır. Yine akran geribildirimi almaları da eleştirilere açık
            olma ve kendini yenileme konusunda istekli olmasını sağlayacak, farklı bakış
            açılarına saygı duyma ve hoşgörü kazanmasına vesile olacaktır.


            3.1.10. Araştırmanın Değerlendirilmesi

                a. Araştırmanın Değerlendirilmesine Dair İlkeler

                    Bir  araştırma  çalışmasında  değerlendirilecek  performans  detaylarının
                    araştırma başlangıç sürecinden önce paylaşılması önem arz etmektedir.
                    Bu durum öğrencilerin araştırma sürecinde daha dikkatli olmalarını sağ-
                    layarak asıl odaklanmaları gereken noktaları doğru bir şekilde belirleme-

                    lerine yardımcı olur.

                    Araştırma  değerlendirme  çalışmalarının  değerlendirilmesinde  diğer  bir
                    önemli nokta da süreç odaklı bir değerlendirme yapılacak olmasıdır. Sa-
                    dece süreç sonunda yapılacak değerlendirmelerin araştırmanın bütünü-
                    nü yansıtmayacağı gerçeği unutulmamalıdır. Ayrıca öğrencilere araştır-

                    manın tüm aşamalarında gerekli geri bildirimler verilmelidir. Bu sayede
                    öğrenciler kendi araştırma süreçleri hakkında daha fazla bilgi sahibi ola-
                    bilir ve çalışmalarına doğru şekilde devam edebilir.

                    Araştırmaların değerlendirilmesi öğretmen tarafından hazırlanan formlar
                    ile  gerçekleştirileceği  gibi  öğrencilerin  kendilerini  ve  arkadaşlarını  de-

                    ğerlendirmesini  sağlayacak  öz  ve  akran  değerlendirme  formları  ile  de
                    sağlanabilir.
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45