Page 8 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 8
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
8 ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
metin okunmasının etkililiğine dair pek çok araştırma yapılmıştır. Bu araştır-
malara göre ders kitaplarının içerdiği konulara da uygun olarak nitelikli edebî
metinler seçilmiştir. Edebî metinler, öğrencilere üst düzey düşünme becerileri-
ne ek olarak okuduğunu anlama ve yorumlama yeterliği sunmuştur. Bu şekilde
ders işleyen öğrencilerin hem ders başarılarının hem de sosyal hayata aktif
katılımlarının anlamlı biçimde arttığı görülmüştür.
Bu edebî metinler millî eğitimin temel amaçları arasında bulunan; sorumlu-
luklarının farkında, millî ve evrensel değerleri benimseyen, üretken, ülkesinin
maddi ve manevi kalkınması açısından aktif vatandaş yetiştirme amacı ile de
sıkı sıkıya bağlıdır. Burada tanımlanan amaçları karşılayabilecek bireyler etkili
okuma ve üst düzey düşünme becerilerine ihtiyaç duyarlar. Ana diline hâkim,
millî ve manevi duyarlılığı yüksek, değerlerine bağlı birer vatandaş olarak me-
zun olacak öğrencilerden beklenen aktif katılım için Türk dili ve edebiyatı der-
sinin önemi ortadadır.
Bütün öğretim programları öğrencilerin kendilerini, çevrelerini, bilimin verile-
rini, teknolojiyi ve dünyayı anlamalarını sağlayarak kendi gelişimlerine katkı
sunmaları amacını taşır. Bunun için öğrencilerin parça-bütün ilişkisi kurabilme,
problem çözme, kuramsal bilgilerini günlük yaşama aktarma, disiplinlerarası
düşünme gibi yaşadığı çevreyi kalkındıracak beceriler kazanmaları hedeflenir.
Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı ile
amaç, öğrencilerin öğretim programında belirtilen dört temel beceri ve buna
bağlı alt beceriler temelinde ne tür etkinlikler geliştirebileceklerine dair çerçe-
ve niteliğinde bir rehber sunmaktır. Buna bağlı olarak bu rehber kitabın Türk
dili ve edebiyatı dersinde yapılacak çalışmaların tasarlanmasında öğretmenle-
re kılavuzluk etmesi beklenmektir.
Halil İbrahim TOPÇU
Ortaöğretim Genel Müdürü