Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 11
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI 11
duğu döneme dair çıkarımlarda bulunabilir. Okuma, yazma, dinleme ve
konuşma becerilerini geliştirerek içinde bulunduğu dönemin meselele-
rine geniş bir perspektiften bakabilme, yaratıcı ve kapsayıcı çözümler
sunabilme yeterliklerini geliştirir.
2. Öğrenciler edebiyat araştırmaları yaparken sosyal bilimlere özgü
araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır: Öğrenciler temelde bir
sanat dalı olan edebiyat araştırmalarının bilimsel araştırma yöntemleri
ile de ele alınabileceğini fark eder. Edebiyat hakkında farkındalık kazana-
rak bilimsel yöntemlerle edebiyatın gelişmesine katkıda bulunmaya istekli
olurlar. Aynı zamanda sosyal bilimlerin araştırma yöntem ve tekniklerini
de kullanarak bilimsel bir bakış açısı geliştirirler. Bu bakış açısıyla toplum-
sal meseleler hakkında fikirlerini analitik bir yöntemle ifade edebilirler.
3. Öğrencilerin edebiyata ve sanata dair bilgi ve ilgileri artar: Öğ-
rencilerin edebiyata dair bilgilerinin ve ilgilerinin artması onları gerçeklik
içerisinde deneyimleme şansları olmayan durumlara karşı daha hazırlık-
lı kılacaktır. Edebiyat sanatının estetik boyutunu idrak eden öğrenciler
diğer sanat dallarına da ilgi duyacaklardır. Sanatsal okuryazarlığın ge-
tirdiği duyarlılıkla toplumsal yaşam içinde daha uyumlu ve üretken bir
yapıya kavuşacaklardır.
4. Öğrencilerin düşünme becerileri ile kişisel ve sosyal becerileri ge-
lişir: Edebiyat sanatını diğer sanat dallarından ayıran temel özelliği dili es-
tetik kullanma boyutudur. Bu açıdan bakıldığında öğrencilerin dil yetkinlik-
lerinin artacağı açıkça görülecektir. Edebiyatın temel taşlarından olan üslup
öğrencilere hayatta kuracakları ilişkiler içinde kendini ifade etme açısından
üst düzey bir yetkinlik kazanacak ve olumlu ilişkiler geliştirecektir.
5. Öğrencilerin olayları anlama, yorumlama, değerlendirme, ben-
zerleriyle karşılaştırma ve yerleştirme yeterlikleri gelişir: Edebî
eserleri analiz ederken öğrencilerin olayları anlama yorumlama değer-
lendirme ve benzerleri ile karşılaştırma gibi üst düzey düşünme becerileri
gelişir. Bilimsel çalışmalarda da kullanılan bu basamaklar sayesinde öğ-
renciler sosyal yaşam içerisinde karşılaştıkları problem durumlarına dair
zengin çözüm önerileri getirebilme yeterliliği kazanacaktır.
6. Öğrenciler edebiyatı disiplinlerarası yaklaşımla değerlendirir:
Öğrenciler edebiyatın bilimsel yanını fark edip edebiyat alanı ile ilgili
çalışmalar yaptıkça disiplinlerarası bağlantılar da kuracaklardır. Geçmiş-
ten bugüne edebiyatın bilimle arasındaki ilişkiyi fark edecek çeşitli bilim
dallarına nasıl kaynaklık ettiğini göreceklerdir. Bu sayede edebî ürünlerin