Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 11

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
                                                     ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI          11


                      duğu döneme dair çıkarımlarda bulunabilir. Okuma, yazma, dinleme ve
                      konuşma becerilerini geliştirerek içinde bulunduğu dönemin meselele-

                      rine geniş bir perspektiften bakabilme, yaratıcı ve kapsayıcı çözümler
                      sunabilme yeterliklerini geliştirir.

                   2. Öğrenciler edebiyat araştırmaları yaparken sosyal bilimlere özgü
                      araştırma  yöntem  ve  tekniklerini  kullanır:  Öğrenciler  temelde  bir
                      sanat  dalı  olan  edebiyat  araştırmalarının  bilimsel  araştırma  yöntemleri

                      ile de ele alınabileceğini fark eder. Edebiyat hakkında farkındalık kazana-
                      rak bilimsel yöntemlerle edebiyatın gelişmesine katkıda bulunmaya istekli
                      olurlar. Aynı zamanda sosyal bilimlerin araştırma yöntem ve tekniklerini

                      de kullanarak bilimsel bir bakış açısı geliştirirler. Bu bakış açısıyla toplum-
                      sal meseleler hakkında fikirlerini analitik bir yöntemle ifade edebilirler.

                   3. Öğrencilerin edebiyata ve sanata dair bilgi ve ilgileri artar: Öğ-
                      rencilerin edebiyata dair bilgilerinin ve ilgilerinin artması onları gerçeklik
                      içerisinde deneyimleme şansları olmayan durumlara karşı daha hazırlık-

                      lı kılacaktır. Edebiyat sanatının estetik boyutunu idrak eden öğrenciler
                      diğer sanat dallarına da ilgi duyacaklardır. Sanatsal okuryazarlığın ge-
                      tirdiği duyarlılıkla toplumsal yaşam içinde daha uyumlu ve üretken bir
                      yapıya kavuşacaklardır.

                   4. Öğrencilerin düşünme becerileri ile kişisel ve sosyal becerileri ge-

                      lişir: Edebiyat sanatını diğer sanat dallarından ayıran temel özelliği dili es-
                      tetik kullanma boyutudur. Bu açıdan bakıldığında öğrencilerin dil yetkinlik-
                      lerinin artacağı açıkça görülecektir. Edebiyatın temel taşlarından olan üslup
                      öğrencilere hayatta kuracakları ilişkiler içinde kendini ifade etme açısından
                      üst düzey bir yetkinlik kazanacak ve olumlu ilişkiler geliştirecektir.


                   5. Öğrencilerin  olayları  anlama,  yorumlama,  değerlendirme,  ben-
                      zerleriyle karşılaştırma ve yerleştirme yeterlikleri gelişir: Edebî
                      eserleri  analiz  ederken  öğrencilerin  olayları  anlama  yorumlama  değer-
                      lendirme ve benzerleri ile karşılaştırma gibi üst düzey düşünme becerileri
                      gelişir. Bilimsel çalışmalarda da kullanılan bu basamaklar sayesinde öğ-

                      renciler sosyal yaşam içerisinde karşılaştıkları problem durumlarına dair
                      zengin çözüm önerileri getirebilme yeterliliği kazanacaktır.

                   6. Öğrenciler  edebiyatı  disiplinlerarası  yaklaşımla  değerlendirir:
                      Öğrenciler  edebiyatın  bilimsel  yanını  fark  edip  edebiyat  alanı  ile  ilgili
                      çalışmalar yaptıkça disiplinlerarası bağlantılar da kuracaklardır. Geçmiş-

                      ten bugüne edebiyatın bilimle arasındaki ilişkiyi fark edecek çeşitli bilim
                      dallarına nasıl kaynaklık ettiğini göreceklerdir. Bu sayede edebî ürünlerin
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16