Page 15 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 15
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI 15
İKİNCİ BÖLÜM
Ortaöğretim kapsamındaki derslerden biri olan Türk dili ve edebiyatı dersinin
öznesi olan edebiyat kavramının yapısı, yapılacak araştırma ve çalışmaların
kapsamını etkilemektedir. Bu rehber kitapta bilimsel araştırma yöntemleri ile
yapılacak araştırmalar ve edebiyatın sanatsal yönünü ilgilendiren çalışmalara
ayrı bölümlerde yer verilmiştir. Bu bölümde edebiyatın bilimsel yönünü ilgilen-
diren çalışmaların yapısına değinilmiştir.
2.1. EDEBİYAT ARAŞTIRMA BASAMAKLARI
2.1.1. Araştırma Konusunun Belirlenmesi ve Sınırlılıkların
Tanımlanması
Bir araştırmanın konusu, araştırma sürecinin ana basamağını oluşturur. Bu
yüzden bilimsel araştırmaların ilk aşaması “neyin araştırılacağı”nın belirlen-
mesinden oluşur. Bu soruya verilen cevap, araştırmanın konusunu oluşturur.
Araştırma konusu araştırmacının bilimsel ilgisine, deneyimine ve merakına
bağlıdır. Konu seçimi araştırmacının kişisel deneyimleri, önceki çalışmalar, kitle
iletişim araçları, teorileri inançlar ve değerlerden etkilenerek seçilebilir.
Konu; araştırılabilir, genellenebilir, sınırlandırılmış, açık, kuramsal temellere
dayalı, orijinal, güncel, anlamlı, değerli ve önemli olmalıdır. Aynı zamanda ge-
nel ahlak ve bilimsel etiğe uygun olmalıdır.
2.1.2. Araştırmanın Kapsam ve Sınırlılıkların Belirlenmesi
Araştırmanın neyi ölçmek ya da incelemek istediği, araştırmanın kapsamını
oluşturur. Araştırmanın sınırlılıkları ise veri toplamada ve çözümlemede kulla-
nılan yöntem ve elde edilen bulgulara göre araştırma kapsamı dışında bırakı-
lacak hususların önceden belirtilmesidir.
Bir araştırma konusu; cinsiyet, mekân (köy, kent, coğrafi bölge vb.), yaş (ço-
cuk, genç, yetişkin vb.), zaman, toplumsal kesimler, olay ve olgu gibi özellikler
göz önünde bulundurularak daraltılabilir.