Page 18 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 18
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
18 ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
sıralanabilir (Şimşek, 2018: 56-59):
• Konuyu sınırlamak
• Konuya ilişkin bilgiler elde etmek
• Elde edilen sonuçları karşılaştırmak
• Araştırmanın kuramsal zeminini oluşturmak
• Alandaki boşlukları görmek
• Benzer çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmak
• Varsa önceki çalışmaları tespit etmek
• Çalışma planı hakkında bilgi vermek
2.2.2 Kaynaklara Ulaşma
Kaynaklara ulaşma ve kaynakları sınıflandırma konusunda öğrencileri bilgi-
lendirmek öğrencilerin araştırmalarını zenginleştirmelerini sağlar. Öğrencilerin
araştırmalarını farklı boyutlara taşımalarına ve akademik bir bakış kazanma-
larına da yardımcı olur. Ayrıca kaynakların güncelliği, doğruluğu, araştırma
konusuyla ilgisi, alandaki yetkinliği, nesnel veya öznel oluşu göz önünde bu-
lundurulmalıdır. Bir araştırmada kullanılacak olan kaynaklar, veriye yakınlığı
dolayısıyla iki başlık altında değerlendirilir. Burada asıl kıstas kaynağın kendi
bulgularını mı yoksa başka bir araştırmanın sonuçlarını mı ele aldığı ile ilgilidir
(Karasar, 2011).
• Birincil Kaynaklar: Doğrudan kaynaklar olarak da adlandırılır. Araştır-
malarda ulaşılabiliyorsa birincil kaynakların kullanımına yönlendirmek
önemlidir. Atıf yapılacak esas kaynağa ulaşmak yorumlanmamış bilgiye
ulaşarak öğrencinin kendi bağlantılarını kurmasına ve bilimsel yaratı-
cılığının gelişmesine olanak sağlar. Özellikle edebiyat araştırmalarında
eser-sanatçı incelemelerinde sanatçıya doğrudan ulaşmak araştırmacı-
nın çalışmasını oldukça farklı verilerle işlemesine olanak sağlayacaktır.
o Makale
o Tez
o Araştırma Raporları
o Özgün Kitaplar
o Mevzuat Metinleri
● İkincil Kaynaklar: Dolaylı kaynaklar olarak da adlandırılır. Birincil kay-
nakları yorumlayan, analiz eden ya da değerlendiren kaynaklardır.