Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 20
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
20 ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
Kütüphanelerde Katalog Tarama
Bilimsel Dergi İndekslerinin ve Veri Tabanlarının Kullanılması
İlgili Araştırmacılar veya Kaynak Kişilerle Görüşme
Arama Motorlarının Kullanılması:
http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
www.scholar.google.com.tr
Üniversite veya şehir kütüphanelerinin elektronik kütüphane bağlantıları
TÜBİTAK-toplu katalog, sosyal bilimler veri tabanı
2.3. ARAŞTIRMANIN YÜRÜTÜLMESİ
2.3.1. Edebiyat Araştırmalarının Niteliği
Türk dili ve edebiyatı dersi kapsamında yapılacak araştırmalarda yöntem me-
selesine edebiyatın kendi iç perspektifinden başlayarak bakmak gerekir. Çe-
tişli(2006)’ye göre sosyal bilimler arasında kabul edilen edebiyatın alanına
giren araştırmalarda pozitif bilimlere has yöntemlerin yüzde yüz geçerli olması
söz konusu değildir. Edebiyat araştırmalarında diğer bilim dallarında olduğu
gibi genelgeçer kanunlar bulma girişimleri çoğu zaman başarıya ulaşamamış-
tır. Çünkü edebiyat sanatçısını ve edebî eseri var eden onun öznel nitelikleri-
dir. Ancak bu edebiyatın kendine has metotları olmadığı anlamına da gelmez.
Edebiyat biliminin “temel objesi” edebî metindir. 20. yüzyıldan bu yana edebî
metinlerin incelenmesinde kullanılan pek çok metot geliştirilmiştir. Bunlardan
bazıları yeni eleştiri, feminist eleştiri, yapısalcılık, metinbilim, dilbilim, göster-
gebilim, anlambilim, stilistiktir.
Farklı bilimlerin alanlarına dair kaynaklık etme ve kimi zaman sosyal bilimlerin
akışına etki etme vasfı da olan edebî metinlerin bazı özelliklerine değinmek-
te fayda vardır. Aktaş (2007)’a göre edebî metin kurmaca bir yapıdır. Edebî
metin dilin şiirsel işlevde kullanıldığı bir sanatsal etkinliktir. Edebî metinlerin
göndergesi kendi içindedir ve her okunduğunda yeniden kurulur ve yaratılır.
Edebî metin gerçekliği yorumlar, dönüştürür ve değiştirerek kendi gerçekliğini
kurar. Kendisinden önceki eserlerden ve birikimlerden yararlanarak bir gele-
nek içinde oluşur ve daha sonrakilere de zemin hazırlayarak malzeme verir.
Bu noktada edebî metin yalnızca tarihî, sosyolojik, psikolojik, antropolojik bir
malzeme değil çok farklı disiplinlerin alanlarıyla ilişki kurabilen bir yapı göste-
rir. Bu nedenle edebî eserlerin incelenmesi kültür alanının zenginleşmesine ve
bilimsel gelişmelere de aracılık edecektir.