Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 20

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
            20     ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



                   Kütüphanelerde Katalog Tarama

                   Bilimsel Dergi İndekslerinin ve Veri Tabanlarının Kullanılması

                   İlgili Araştırmacılar veya Kaynak Kişilerle Görüşme

                   Arama Motorlarının Kullanılması:

                   http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/

                   https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/

                   www.scholar.google.com.tr

                   Üniversite veya şehir kütüphanelerinin elektronik kütüphane bağlantıları

                   TÜBİTAK-toplu katalog, sosyal bilimler veri tabanı


        2.3. ARAŞTIRMANIN YÜRÜTÜLMESİ

            2.3.1. Edebiyat Araştırmalarının Niteliği

            Türk dili ve edebiyatı dersi kapsamında yapılacak araştırmalarda yöntem me-
            selesine edebiyatın kendi iç perspektifinden başlayarak bakmak gerekir. Çe-

            tişli(2006)’ye  göre  sosyal  bilimler  arasında  kabul  edilen  edebiyatın  alanına
            giren araştırmalarda pozitif bilimlere has yöntemlerin yüzde yüz geçerli olması
            söz konusu değildir. Edebiyat araştırmalarında diğer bilim dallarında olduğu
            gibi genelgeçer kanunlar bulma girişimleri çoğu zaman başarıya ulaşamamış-

            tır. Çünkü edebiyat sanatçısını ve edebî eseri var eden onun öznel nitelikleri-
            dir. Ancak bu edebiyatın kendine has metotları olmadığı anlamına da gelmez.
            Edebiyat biliminin “temel objesi” edebî metindir. 20. yüzyıldan bu yana edebî
            metinlerin incelenmesinde kullanılan pek çok metot geliştirilmiştir. Bunlardan

            bazıları yeni eleştiri, feminist eleştiri, yapısalcılık, metinbilim, dilbilim, göster-
            gebilim, anlambilim, stilistiktir.

            Farklı bilimlerin alanlarına dair kaynaklık etme ve kimi zaman sosyal bilimlerin
            akışına etki etme vasfı da olan edebî metinlerin bazı özelliklerine değinmek-
            te fayda vardır. Aktaş (2007)’a göre edebî metin kurmaca bir yapıdır. Edebî

            metin dilin şiirsel işlevde kullanıldığı bir sanatsal etkinliktir. Edebî metinlerin
            göndergesi kendi içindedir ve her okunduğunda yeniden kurulur ve yaratılır.
            Edebî metin gerçekliği yorumlar, dönüştürür ve değiştirerek kendi gerçekliğini
            kurar. Kendisinden önceki eserlerden ve birikimlerden yararlanarak bir gele-

            nek içinde oluşur ve daha sonrakilere de zemin hazırlayarak malzeme verir.
            Bu noktada edebî metin yalnızca tarihî, sosyolojik, psikolojik, antropolojik bir
            malzeme değil çok farklı disiplinlerin alanlarıyla ilişki kurabilen bir yapı göste-
            rir. Bu nedenle edebî eserlerin incelenmesi kültür alanının zenginleşmesine ve

            bilimsel gelişmelere de aracılık edecektir.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25