Page 24 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 24

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
            24     ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



            kendisini rahat hissetmesini sağlaması, görüşülen kişiye karşı nazik olması,
            sorularını açık, net ve kısa cümlelerle sorması ve görüşülen kişinin söylediği

            her şeyi, tam olarak söylenen hâl kaydetmesi/yazması gerekir.

            b. Odak Grup Görüşmesi


             Belirli kriterlere göre seçilerek önceden belirlenmiş bir konuyu tartışmak üze-
            re bir araya gelmiş olan yaklaşık 6-12 kişilik bir grup insanla nitel araştırma
            yöntemleri ile yapılan görüşmeye odak grup görüşmesi denir. Odak grup ho-
            mojen bir gruptur, gruba dâhil olan kişiler, araştırmacı açısından önem taşıyan
            bir şekilde birbirleriyle bazı açılardan benzerlik gösterirler. Araştırmacı, gruba

            kimlerin gireceğini bu benzerlik kıstasına göre belirler ve gruptakileri bu ko-
            nuda  bilgilendirir.  Odak  grup  görüşmesi,  grup  içindekilerin  kendilerini  rahat
            hissedecekleri bir ortamda, önceden belirlenmiş bir konuyu tartışmalarından

            oluştuğu  için  bu  görüşmelerde  sorulara  verilen  yanıtlar,  gruptaki  bireylerin
            karşılıklı etkileşimleri sonucunda oluşan yanıtlardır. Başka bir deyişle, grupta-
            ki bir kişinin soruya verdiği yanıt, diğerlerinin verdiği yanıtları etkileyecektir.
            Bu etkileşim sayesinde, bireysel görüşmelerde akla gelmeyecek bazı konular,
            grup  görüşmelerinde  ortaya  çıkabilir  ve  yorumlanabilir.  Özellikle  bir  konuya

            ilişkin farklı grupların bakış açıları ya da insanların belirli bir konu hakkındaki
            düşünce ve duygularının nasıl çeşitlilik gösterdiği incelenmek isteniyorsa odak
            grup görüşmesi uygun bir tekniktir (Krueger ve Casey, 2000, 10-24; Yıldırım

            ve Şimşek 2005, 151).

            c. Gözlem

            Katılımcı Gözlem: Katılımcı gözlemde araştırmacı, çalıştığı konuyla ilgili kül-
            türün içine girmeye, bu kültürün bir parçası olmaya çalışır ve gözlem çizelgesi

            gibi standart bir gözlem aracı kullanmaz. Katılımcı gözlemin amacı, incelenen
            kültürü mümkün olduğunca ayrıntılı bir şekilde tanımlayacak bilgiyi edinmek
            ve bu kültürün dilini, gelenek ve göreneklerini, değerlerini, yazılı ve yazısız
            normlarını etraflıca betimlemektir. Bu nedenle katılımcı gözlem, belirli bir kül-

            türü, o kültürün içinden bakarak tanımlamayı amaçlayan etnografya çalışma-
            ları ile özdeş görülür (Yıldırım ve Şimşek, 2005: 171).

            Katılımsız Gözlem: Katılımsız gözlem, standart bir veri toplama aracının kul-
            lanılmadığı, ancak araştırmacının katılımcı gözlemdeki gibi gözlemlediği gru-
            bun bir üyesi hâline gelmediği, araştırmacı kişiliğini koruduğu ve gözlem ko-

            nusunu dışarıdan gözlemlediği gözlem tekniğidir. Böylece gözlemde nispeten
            nesnellik sağlanmış olur. Ancak araştırmacının gözlemlediği duruma hiç katıl-
            madan gözlem yapması oldukça zordur. Bir yönü ayna, diğer yönü cam olan
            bir bölmeyle ayrılan iki odadan birinde araştırmacı, diğerinde gözlemlenecek
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29